Skatebird

Skatebird

Efter att ha skejtat dag och natt och gjort grymma tricks som en hipp fågel har det blivit dags att sätta betyg på Skatebird...

Egentligen är det väl inget snack om saken? Att skejta som en präktig sällskapsfågel är väl något som alla TV-spelentusiaster skulle vilja uppleva någon gång i livet. Men det förutsätter ju också att spelet är bra, såklart. Och att undulaten är fin. När det kommer till Skatebird som är det närmaste spelare kunnat komma denna önskan, hittills, är drömmen knappast förverklig pådet sätt som jag hade hoppats på. Tvärtom. De som lirat något eller flera spel ur Tony Hawk's Pro Skater-serien lär snabbt känna sig bekant med Skatebird. Det är med andra ord inte alls som Skate. Det finns knappar för att grabba tag i sin bräda, grinda, göra en flip och andra saker man förväntar sig kunna göra. Kontrollerna känns med andra ord väldigt mycket som Pro Skater. Glädjen man kände från Pro Skater är dessvärre inte lika påtaglig här.

Hur du vill att din hippa pippi ska se ut, är helt upp till dig. När äventyret startas kan man välja mellan olika sorters fåglar att spela som. Ugglor, papegoja, korp, kokaburra... Valen är många. Dessutom kan du smycka din fågel med hörlurar, en romarhjälm, fiskarmössa, brillor, halsduk, halsband och, naturligtvis, din skateboard.

Skatebird
Skatebird erbjuder de coolaste fåglarna någonsin i ett spel.

Efter att Big Friend har lagt ned sin karriär som skejtare är fågelgänget trötta på sina tråkiga liv. Det är här din coola fågel kommer in då det är upp till dig att med sjuka tricks åter igen bringa lite glädje till deras liv. Berättelsen är, som du kanske själv kan gissa, betydelselös och fungerar mer som en ursäkt för att du ska kunna anamma rollen som en skejtande fågel. Dina vänner kommer be dig att göra olika saker för att imponera på dem, eller för att öppna vägen till en ny ''skatepark''.

Fem olika nivåer, det vill säga skateparker, finns att besöka och du börjar i ett rum som dina polare gjort om till en skatepark. Pizzakartonger fungerar som rampar och skålar fyllda med nudlar utgör grind-möjligheter. Som man kan vänta sig är det inte normala skateparker som fåglarna håller till vid, utan precis vad man kan förvänta sig att fåglar hade gjort, om de skejtade i verkligheten.

Jag spelade massvis av Tony Hawk's Pro Skater 3 som yngre och älskade det innerligt. Lusten att utforska och försöka sig på alla möjliga uppdrag var stor, men den lusten infinner sig aldrig riktigt i Skatebird, även fast de två spelen i grunden är så lika varandra. Precis som i fallet med Pro Skater, finns en mängd olika mindre uppdrag att ta sig an och det finns även samlarobjekt att samla. Kanske är problemet delvis att miljöerna aldrig känns inbjudande. För Skatebird är inte särskilt vackert. Texturerna är smetiga och ingenting ser vackert ut. Inte blir det bättre av att bilduppdateringen på Nintendo Switch ibland är alldeles på tok för låg vilket inte sällan blir ett stort problem i ett spel som förlitar sig mycket på timing och precisa kontroller.

Skatebird
Fastän designen är härlig, är grafiken riktigt kass.

Vad det gäller kontrollerna så bråkar även dem då och då. Områdena som spelet utspelar sig i är ofta ganska trånga och det händer att man drämmer rakt in i en vägg och åker av sin skateboard när analogspaken är så oerhört känslig. När man sedan reser sig upp igen har det hänt flera gånger att fågeln gjort det mitt framför väggen och när man sedan försöker vända sig om, nuddar man väggen och faller med ansiktet före, igen. Lägg då till att detta kan ha stora konsekvenser för uppdragen som går på tid och under min tid tillsammans med Skatebird, hände det flera gånger att jag fick starta om uppdragen av skäl som jag inte anser var mitt fel.

Med tanke på Skatebirds charmiga och mysiga design är chansen stor att detta är något som främst lär locka en yngre publik, vilket jag också tycker är lite synd. För helt ärligt tycker jag att Skatebird är mycket svårare än vad det hade behövt vara. Tajmingen finns inte alltid där av olika skäl och informationen om hur spelet fungerar är väldigt knapp. Skulle en nioåring testa spelet är risken därför stor att den skulle falla handlöst mot marken ett dussintals gånger, för att sedan aldrig röra spelet igen.

Skatebird
Att lyckas göra tricks är betydligt svårare än vad man kan tro på grund av orättvisa skäl.

Vad Skatebird gör bra är hur som helst den färgglada, härliga designen och dess många val att skräddarsy ens fågel och bräda. Dialogen genomsyras dessutom av en uppfriskande humor som får en att fnissa till lite mellan uppdragen. Tyvärr räcker det inte till när man tittar på helheten. Vissa av problemen som nämnts är förvisso subjektiva och kan vara av mindre relevans, skulle man lira spelet på något annat format. Vår recension bygger på versionen till Nintendo Switch och utifrån den kan jag bara konstatera att Skatebird är en ren och skär besvikelse som på förhand så jäkligt mysigt och underhållande ut. I själva verket är det mer frustrerande än vad det är roande.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+