Lost Judgment

Lost Judgment

Ryu ga Gotoku Studio lämnar yakuzan bakom sig för att fokusera på lag och ordning i vad som bäst kan beskrivas som en interaktiv, japansk TV-serie...

Ryu Ga Gotoku Studio har gjort Yakuza-spel i årtionden nu, och serien handlar om japansk, organiserad brottslighet. Under 2019 släpptes ett spinoff-spel kallat Judgment, som bjuder på ett äventyr sett ur ett lag- och ordningsperspektiv. Huvudpersonen är en före detta advokat och privatdetektiv, Takayuki Yagami, som arbetar tillsammans med sina vänner och kollegor. Judgment bjöd på massor av story med en enorm mängd dialog att lyssna på och text att läsa. Och ganska ofta hade dialogen inget direkt med själva handlingen att göra. Trots detta var Judgment ett lyckat spel som uppskattades av sin målgrupp och nu är det dags för uppföljaren Lost Judgment.

Lost Judgment är väldigt likt sin föregångare när det gäller spelupplägg och story samt framför allt hur den berättas. Det finns återigen en enorm mängd dialog, och som vanligt är det mesta om annat än det övergripande narrativet.

Lost Judgment
Det gäller att granska ledtrådarna för att gå till botten med mysteriet.

Röstskådespeleriet kan avnjutas på både japanska och engelska. Själv föredrar jag det engelska röstskådespeleriet, eftersom det blir lättare att följa med historien. Det japanska röstskådespeleriet är bra som alltid, men det är även det engelska så det känns inte som att något går förlorat.

Huvudhistorien handlar, precis som i originalet Judgment, om ett mordmysterium. En ung skollärare hittas död, och ledtrådarna leder till en lokal, privat gymnasieskola. Och som väntat blir saker och ting bara mer komplicerade allt eftersom. Det intressanta här är att Takayuki Yagami faktiskt arbetar i skolan den här gången, samtidigt som han genomför sina undersökningar av fallet. En stor del av spelet går med andra ord ut på att interagera med elever och lärare. Ett annat stort tema är skolmobbning och hur det påverkar hela skolan, inte bara de inblandade.

Lost Judgment berättar sin historia som en interaktiv TV-serie. Berättelsen har delats upp i separata kapitel och i början av varje får du en kort mellansekvens som förklarar vad som tidigare hänt. En annan sak som för tankarna till en TV-serie är sättet på vilket karaktärerna, platserna och andra viktiga saker introduceras. Det sker via korta historier snarare än att bara beskrivningar. Och som du kanske anar, tjänar dessa inte nödvändigtvis något annat syfte i det större sammanhanget. De kan till exempel handla om modern dejting eller hur man hjälper en lokal dansklubb på en högstadieskola att nå framgång. Detta innebär att du bör tänka på Lost Judgment som en digital resa till det japanska samhället och den japanska kulturen. På så sätt kommer du att få ut det mesta av äventyret, åtminstone när det gäller storyn.

Det finns rollspelselement med i spelet där du ibland får bestämma hur du ska gå vidare genom att välja mellan flera dialogalternativ. Det finns dock ingen chans att misslyckas och berättelsen fortsätter inte förrän du gör rätt val. Den här typen av illusion av valmöjligheter tycker jag är dåligt utförd och det tillför väldigt lite.

Lost Judgment
Det vankas oerhört mycket slagsmål, vilket bryter av mot de ibland vanvettigt långa dialogerna.

Eftersom det här är ett Ryu Ga Gotoku Studio-spel finns det en massa extrauppdrag och uppgifter att göra. Vanligtvis är de utspridda över hela staden på olika platser. Arkadhallar erbjuder en chans att spela riktiga Sega-titlar från förr, och sedan finns det golf, baseball, flera typer av spel och så vidare. Ungefär som vi är vana vid från Yakuza-sviten. Det mest intressanta tillskottet är ett Sega Master System som finns på Takayuki Yagamis kontor, och konsolen har flera riktiga Sega-spel inkluderade. Självfallet kan du spendera mycket tid bara genom att göra dessa sidoaktiviteter. Och det finns naturligtvis så kallade riktiga (valfria) sidouppdrag också. Dessa bjuder på egna korta historier, som att spåra en så kallad "urban legend" om en legendarisk Ramen-butik på natten, eller kanske försöka genomföra en utredning om lokala U.F.O.-observationer. Spelet går vanligtvis ut på att gå från en plats till en annan, följa en massa dialog och sedan kanske leta efter ett föremål. Och som du kanske anar behöver du slåss också - ofta!

Stridssystemet är snabbt och görs i realtid. Det finns flera olika kampstilar att välja mellan och praktiskt taget alltid minst ett halvt dussin motståndare som tigger om däng. Att slå och sparka är ganska enkelt, men du kan också använda föremål i miljön som cyklar, soffor och basebollträn. Med tiden kan du låsa upp nya tekniker från ett separat level-träd. Efter det kan du kasta, avväpna, kontra och göra flashiga avslutande attacker mot dina stackars motståndare. Det finns inte ett uns av realism i dessa slagsmål, men underhållning bjuder de däremot på i massor. Dessutom erbjuder dessa slagsmål en bra tempoväxling efter att ha följt dialogen i 30-45 minuter i sträck.

Lost Judgment
Spelvärlden bjuder på en trovärdig version av Japan.

Spelkontrollen är genomgående bra, men inte särskilt intuitiv. Det finns så många olika funktioner i olika situationer att det är väldigt svårt att komma ihåg allt. Utvecklarna har dock hittat en enkel lösning på detta, nämligen att det i nedre delen av skärmen oftast finns en förklaring om vad varje knapp gör i ett givet ögonblick. Och om det inte räcker kan du justera alla kommandon för de olika knapparna i alternativmenyn. På det hela taget bör du kunna anpassa Lost Judgment-spelkontrollen efter din personliga smak. Det är även lätt att navigera på kartan, och en separat linje på minikartan guidar dig hela tiden till nästa destination.

Lost Judgment erbjuder även något att göra även utanför själva spelet. Startmenyn har "2-player mini-games", vilket såklart kräver två spelare. Här kan du spela alla minispel med en vän utan att behöva starta själva äventyret. Det är med andra ord tydligt att Ryu Ga Gotoku Studio har ansträngt sig för att erbjuda mycket innehåll, och de har även lovat DLC efter lanseringen.

Lost Judgment
Ansiktena är ofta häpnadsväckande väl gjorda. // Wario64

Grafiskt ser Lost Judgment bättre ut än sin föregångare. Färgerna är mer levande och ljusare, och detaljnivån är riktigt imponerande med linjer och rynkor i karaktärernas ansikten. Staden känns levande och skapar samma känsla som Yakuza-spelen gör: jag vill resa till Japan och ta en titt själv. Tekniskt sett fungerar Lost Judgment felfritt, vilket inte är så vanligt nuförtiden när ett nytt spel lanseras. Jag märkte inte en enda dipp i bildfrekvensen eller stötte på en enda bugg.

Lost Judgment
Har du spelat originalet eller Yakuza så kommer du känna igen dig snabbt.

Bör man spela original-Judgment innan man börjar på uppföljaren? Inte nödvändigtvis, eftersom alla ordentliga introduktioner om karaktärerna, spelmekaniken och så vidare görs även i uppföljaren. Men å andra sidan är Lost Judgment väldigt likt originalet när det gäller utförande, spelvärld och dess karaktärer. Eftersom originalet Judgment bara är några år gammalt vid det här laget, skulle jag åtminstone vilja tipsa dig om att ge Judgment chansen innan du börjar på Lost Judgment, för det tillför ändå lite.

I slutändan är Lost Judgment är ett väldigt storydrivet och extremt japanskt spel som underhåller rejält. Det följer sin föregångarens väg ganska noga och om du någonsin spelat antingen ett Yakuza-spel eller det ursprungliga Judgment, har du redan en ganska bra uppfattning om vad du kommer att få.

8 / 10
+
Välskriven story, världen känns levande, välutvecklade karaktärer, du får lära dig om japansk kultur, bra röstskådespeleri, tekniskt felfritt, underhållande strider