RiMS Racing

Rims Racing

Det finns en ny utmanare i motorcykelvärlden. Ska nya Rims kunna utmana Milestones spel som för nuvarande dominerar genren?

Milestone är för tillfället kungarna på marknaden när det gäller motorcykelspel. De har både Ride-serien och MotoGP-serien. Vill du räkna in Monster Energy Supercross-serien är det också där Milestone som är utvecklare. Mitt klagomål när jag recenserade deras motorcykelspel nyligen var därför att de började kännas lite för lika. Därför är det kul att det nu har kommit en stor utmanare i RaceWard Studios RiMS Racing. Där det faktiskt finns ett team med före detta Milestone-personer. Tyvärr når det inte helt och hållet upp till kvaliteten hos de andra spelen. Jag får helt enkelt inte samma körglädje.

RiMS Racing
RiMS är här för att utmana.

Det RaceWard har försökt med är att göra ett spel som är rejält realistiskt och fokuserar hårt på saker som skötsel av motorcykeln. Spelets namn är en förkortning på "Rider and Motorbike Simulator" och det handlar inte så mycket om att vara en stjärna i motorcykelvärlden, utan mer om att hur det är att äga en motorcykel. Om du i karriärläget behöver byta ut en del på din motorcykel, som bromsskivorna, behöver du fysiskt skruva bort skruvar och dra ut delar genom att använda styrspakarna och knapparna på din handkontroll. Det kan vara så enkelt som två små steg för att sätta tillbaka en del igen till att ha över tio steg för att skruva isär något, ta ut en del, ta isär den och så vidare. Dessutom måste du komma ihåg att sätta tillbaka delar igen. Byter du ut nyss nämnda bromsskivorna kommer hjulen inte automatiskt monteras. Du måste automatiskt gå in i menyn och montera dem, annars blir det svårt att tävla.

På banan är det också väldigt tekniskt. Till exempel är frambromsen och bakbromsen uppdelade på olika knappar. Detta går dock att ändra i menyn till att ha den klassiska enknappsbromsen. Under depåstoppen dyker det också upp. Du är ansvarig för hur fort dina däckbyten och bränslepåfyllnader kommer att gå. Medan jag uppskattar detta försök på något nytt känner jag ändå inte att QTE (quicktime events) är något jag behöver i ett motorcykelspel.

RiMS Racing
Mitt i loppen kan du frysa tiden och kontrollera statusen på viktiga delar.

Genom att spelet inte är låst till någon mästerskapslicens går det att ta ut svängarna rejält med olika saker att göra i karriärläget. Ett läge som är överraskande djupt och väldigt underhållande. Varje vecka finns det olika saker du kan välja att göra. Den ena veckan kan du till exempel välja mellan att köra i ett sponsrat event där du får olika priser beroende på var du kommer eller att köra ett race en-mot-en. Veckan efter kan det vara ett tillverkarevenemang där du får välja mellan olika tillverkare och låser upp deras motorcykel om du slutar på prispallen. Mellan loppen finns det också mycket att göra för att se till att din hoj är i finfin form inform nästa vecka. Köpa och sälja delar och låsa upp nya egenskaper i egenskapsträd (som bland annat kan göra delar billigare eller låsa upp väderinformation) är bara två saker. Nackdelen med att det saknas någon licens är att mängden av innehåll känns ganska fattigt. Det bjuds på åtta motorcyklar och 14 banor. Dessutom bjuds det på noll möjligheter att skräddarsy din åkares kläder och motorcykel. Du kan köpa nya hjälmar till exempel, men det går inte att ändra färg eller sätta några bokstäver eller liknande.

RiMS Racing
Det är stort fokus på att underhålla din motorcykel. Ska du ta bort bromsskivan i bak krävs elva steg av "QTE".

På banan är det så oförlåtande att jag är överraskad att min karaktär fortfarande lever efter alla vurpor. Men det är realistikt oförlåtande där den minsta millimeter av fel kommer få dig att köra omkull. Luta för mycket (eller för lite) och du hamnar i gräset, bromsa för mycket (eller för lite) och du kommer flyga av hojen. Det gör att det känns så tillfredsställande när du väl lyckas hitta det där flytet där det känns nästan som en dans. En funktion som är spännande är MSC (Motorbike Status Check). Här kan du frysa ditt lopp när som helst och undersöka statusen på varje enskild del av motorcykeln. Börjar någon del bli sliten? Kanske bromsarna är för varma? Väldigt detaljerat och kanske för mycket för vissa, men det är inte obligatoriskt att använda.

Det finns dock några små problem som gärna stänger av musiken till den nämnda dansen. Det första är att de datorstyrda åkarna verkar ha fått sina körkort i flingpaket. De bryr sig inte om att det är dags att bromsa, kommer att fullständigt skita i att du saktar ner och kapar dig likt Marcus Danielson i fotbolls-EM mot Ukraina. Dessutom panikbromsar de på de konstigaste ställena. Ett annat problem är att din åkare kan ta en evighet på sig att luta sig från ett håll till ett annat, vilket gör att det går ruskigt långsamt genom vissa sektioner med många kurvor. I det stora hela är det dock väldigt underhållande ute på asfalten.

RiMS Racing
Det här hände mer än vad jag vill erkänna. Spelet är extremt (och verklighetstroget) oförlåtande.

Det går också att rulla på asfalten i andra spellägen än karriärläget, men de övriga lägena är inte mycket att hänga i julgranen. Enspelarlägen bjuder på enskilda lopp, ett testingläge där du kör utan motståndare och racingakademin som är för att lära dig olika saker. Inga fulla cuper eller tävlingar utanför karriärläget alltså. Onlinedelen är inte mycket bättre. Här finns "Online Challenges" som är tidsbegränsade utmaningar som ger poäng mot olika priser och lobbies där du kan köra enstaka lopp eller cuper. Däremot finns det inget läge för rankad multiplayer förutom soloeventen. Offline ges det möjlighet att köra två personer mot varandra. Grafiken är okej i spelet. Inget som kommer få dig att tappa hakan, men inte heller fult. Medelmåttigt helt enkelt.

RiMS Racing
En bra start för RiMS och något att bygga vidare på till nästa år.

Jag är glad över att Milestone har fått en utmanare. Det är ett bra spel som dock inte helt når upp till MotoGP och Ride, men med tanke på att det här bara är ett första försök är jag optimistik för framtiden. Speciellt med tanke på att spelet har delar som de andra inte har, som det stora fokuset på att meka med din hoj. Ett bra första steg, men det behövs fortfarande lite till.

6 / 10
+
Väldigt detaljerat, mycket bra karriärläge, oförlåtande på rätt sätt