Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush

Vi har spelat de stressigaste omgångarna golf någonsin och i samma vända haft roligare med sporten än någonsin förr...

Du känner säkert igen situationen att motståndaren ligger ett slag före på det viktiga sista hålet, som till råga på allt passar denne väldigt bra. Att skrämma motståndaren mitt i slaget brukar generellt inte vara något som uppskattas, och vill du muta funktionärer att sparka ner bollar i bunkrar riskerar det snabbt att bli dyrt.

Lyckligtvis finns det bra alternativ i Marios senaste golfäventyr. Om du exempelvis lirar som Luigi kan du med en superattack frysa ner hela greenen, vilket får din motståndares boll att både studsa och rulla extra långt. Och det bör sedan ge dig utrymmet du behöver till den där nödvändiga comebacken. För som du redan anat utifrån namnet Mario Golf: Super Rush, så är det ingen simulator som väntar, även om delar av spelet kommer överraskande nära just detta.

Mario Golf: Super Rush
Bakom den kulörta ytan döljer sig ett välgjort golfspel med riktigt djup.

För i allt väsentligt är det här ett bra golfspel. Det är förvånansvärt intuitiva men ändå djupa system för skruvade slag, kontroll över hur bollen ska rulla, överblick av banan samt tydliga mätare som förklarar dina möjligheter. Det är i sig inte så konstigt då utvecklaren Camelot Software Plannings gjort otaliga golfspel tidigare, både med och utan Nintendo-karaktärer.

Nackdelen med golfspel brukar rent generellt vara att de baseras på just golf. De är kort sagt vansinnigt sega. Om man inte gillar sporten golf, blir det direkt outhärdligt att försöka lotsa en liten boll fram till ett litet hål. Inför Mario Golf: Super Rush verkar utvecklarna och Nintendo ha funderat över vad de kan göra för att locka folk som inte lirar golf att skaffa spelet. Lösningen är den Super Rush som nämns i spelets titel, nämligen ett spelläge som går på tid. Och då handlar det inte bara om att slå ut snabbt, utan även om att springa över banorna för att fort komma dit bollen landar.

Mario Golf: Super RushMario Golf: Super Rush
Det finns spellägen som helt ogenerat blandar plattformshoppande och golf.

Med ens har du byggt in ett oväntat trevligt tredimensionellt plattformsspel, där jag och mina motståndare springer som vildar över banan för att jaga våra krokigt slagna bollar. Det hoppas över vatten, sandfällor och genas på allehanda sätt - även om genvägar ofta blir senvägar om du inte är försiktig. Kombinerat med karaktärernas unika egenskaper och det milt sagt hektiska tempot, visar det här sig snabbt vara en riktig höjdare i glada vänners lag. Alla vill vara snabbast, slå bäst och jävlas mest med motståndarna.

Det går såklart också att spela vanlig standardgolf, både med och utan specialslag. Du kan även justera hur många hål du vill gå samt dessutom dela upp skärmen så upp till fyra personer kan spela samtidigt. Med tanke på hur sömnigt det annars kan bli när man väntar på sin tur och folk plockar upp mobilerna för att läsa Twitter istället, är det en klart bättre lösning att spela hålen samtidigt för att på så sätt se till att alla är sysselsatta hela tiden.

Spelsystemet är föredömligt intuitivt.

Om du vet med dig att du mestadels kommer spela själv, finns även ett äventyrsläge av samma snitt som i tidigare Mario Golf-spel. Storyn är ganska precis så lövtunn som du nog kanske tror och dialogen består mest av kända varelser från Svampriket som utstöter samma gutturala läten om och om igen medan en text förklarar vad som händer. Äventyret är utformat som ett lättare rollspel och du spelar som din egen Mii, och kan sedan lära dig att springa snabbare, slå längre, skruva bättre och så vidare.

Om du verkligen älskade storyläget i de tidigare delarna har du säkert kul här med, men för min egen del kändes det mest som något jag var tvungen att traggla för denna recension, snarare än något jag hade behållning av. Då tyckte jag spelets sololäge var desto roligare, vilket i grund och botten bara är Mario Golf: Super Rush spelandes ensam. Antingen för att få så få slag som möjligt eller så snabbt som möjligt.

Mario Golf: Super Rush
Singleplayer-äventyret är verkligen i lövtunnaste laget, men bjuder på massor av fanservice.

Innehållsmässigt erbjuder finns 16 karaktärer att spela som (17 med Mii), där de flesta känns igenom från Mario Kart. Här har dock även King Bob-Omb och Chargin' Chuck lagts till, där förstnämnda har spelets längsta slag, medan sistnämnda istället har en riktigt bra specialare som kan få motståndarnas bollar att flyga all världens väg. Golfbanorna är också väldigt varierade och fiffigt designade på det där sättet som gör att man initialt bara vill stanna upp och titta på alla härliga Nintendo-referenser.

Dock tycker jag att Camelot Software Plannings inte riktigt har den där Nintendo-touchen när det kommer till det tekniska, och jag upplever att detta Switch-exklusiva spel från 2021 inte är lika jämt, fint och genomarbetat som det drygt fyra år gamla Mario Kart 8 Deluxe. Det gäller bland annat de ibland lite för starka färgerna, de sparsmakade texturerna och lite halvfula skuggor. Däremot är musiken precis så bra som man kunde önska med både gammalt och nytt.

Super Rush-läget mot mänskligt motstånd är när Mario Golf: Super Rush är som bäst.

Lyckligtvis tror jag få som köper ett Mario-golfspel står och faller med om det tekniska håller högsta nivå eller ej, och i slutändan handlar allt om spelglädje. Och här levereras det rejält. Mario Golf: Super Rush är tillräckligt djupt för att fungera som ett schysst golfspel till Switch med allt Nintendo avslaget, även om det fortfarande inte är någon simulator såklart. Ska du lira själv, bör du verkligen älska idén om ett Mii-äventyr med golftema, söligt berättande och menlös story, men så fort du får någon/några att spela med, så växer det rejält. Med alla tokerier aktiverade blir det snabbt ett underhållande partyspel, och Super Rush är verkligen kronan på verket som gör det omöjligt att ha tråkigt med världens förmodligen söligaste bollspel. Och det är en bedrift som heter duga.

8 / 10
+
Klockrena spellägen, väldigt intuitivt gränssnitt, varierat innehåll, härlig design, väldigt välljudande, roligt urval av karaktärer