Svenska
Gamereactor
recensioner
Alex Kidd in Miracle World DX

Alex Kidd in Miracle World DX

Det som skulle bli en total uppfrsächning av ett älskat Sega-original blev i slutändan bara ett "re-skin"-projekt med ny grafik och Petter är inte imponerad...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Alex Kidd in Miracle World släpptes till Sega Master System 1986. Jag var åtta år och hade precis fått Segas nya konsol i julklapp. Naturligtvis präglades min speltid i mångt och mycket om en liten slagkraftig plattformskille vid namn Alex Kidd. Jag spelade Alex Kidd in Miracle World likt en besatt människa. Varje dag, flera gånger per dag - i månader. Jag varvade spelet efter månader av frustrerande tragglande och skiftade fokus till Wonder Boy men Alex var i mångt och mycket min första plattformskärlek, före allt vad Super Mario Bros heter. Detta trots att Sega-spelet i grunden var knökat med bekymmer. Alex Kidd in Miracle World till Master System var hopplöst frustrerande med styltig spelkontroll, omöjligt frustrerande bossar vars sten/sax/påse-strider var ett moment som man antingen tvingades memorera, eller bara chansa och riskera en rapp "Game Over"-skylt. Utöver det var gott om banorna sådär skoningslöst, plågsamt utmanande på fel sätt.

Alex Kidd in Miracle World DX
Den nygjorda pixelgrafiken är fantastisk. Alldeles fantastiskt läcker.

Storyn har jag aldrig riktigt greppat. Det finns en demon som förvandlar saker till sten, en prins, en kompis och en massa annat nonsens som berättas genom dialogrutor i denna remake som innehåller en hel del stavfel (!) och som absolut inte tillför något, till spelet - alls. Personligen anser jag nog att story i det här spelet är helt onödigt, men med tanke på att det mesta går att trycka bort är det heller ingenting som jag kommer att kritisera allt för mycket.

Alex Kidd in Miracle World DX
Detta är i grunden exakt/precis samma spel som originalet från 1986, men med ny grafik och uppfräschad musik.

Spelmässigt är det inte snarlikt originalet. Det är ingen "uppfräschning" av spelet från 1986, det är exakt samma spel. Identiskt. Karbonpapper-kopierat, rakt av. Vilket inte riktigt vad var utvecklarna Jankenteam utlovade för ett år sedan. Då skulle rubbet uppdateras ordentligt för att passa dagens standard, men det har med andra ord inte skett. Om det är ett resultat av att utvecklarna drabbades av akut tidsbrist eller om de ångrade sig och istället ville vara originalspelet supertroget, törs jag inte spekulera i men för egen del känns detta som bortslösad potential. Det finns absolut ett värde i att släppa ett spel som är spelmässigt identiskt med ett över 30 år gammalt retro-original, för att låta dagens kids få veta vilka skoningslöst utmanande, bestraffande hemska spel vi gamlingar tillbringade tid med. Samtidigt känns det som missade möjligheter att inte nyttja dagens teknologi för att göra större uppdateringar än gällande det grafiska. Jag hade velat se polerade banor sett till hopp-avstånd och tempo, jag hade velat ha kraftigt uppdaterad spelkontroll, någon slags hälsomätare för att slippa "Game Over" samma millisekund som man vidrör en fiende, och jag hade velat ha mer jämnsvåra bossfighter, istället för som det är idag - 100% slump.

Alex Kidd in Miracle World DXAlex Kidd in Miracle World DX
Alex Kidd är verkligen precis lika märkligt frustrerande idag som för 35 år sedan.

Spelmekaniskt är detta inte särskilt bra, trist nog. Hoppfunktionen är för överdriven och skapar problem i förhållande till avsatserna som man hoppar från och klyftorna man hoppar över. Detta skulle mest troligt spela mycket mindre roll såklart om Alex inte tok-dog så fort man ens kommer i närheten av en fiende, vilket såklart skapar den där gamla 80-talskänslan av att vilja hoppkicka sönder konsolen, tjock-TV:n samt mormors vitrinskåp. Även slag-funktionen, Alex enda attackmöjlighet, känns bara fel - när jag återvänder till Alex Kidds förlovade värld. Slaget kommer lite för sent, det känns som om det vilar en fördröjning där som tillsammans med det aviga speltempot, de hyperdödliga fienderna och det märkligt överdrivna hoppandet, gör detta till något av en plåga.

Alex Kidd in Miracle World DX är oförskämt vackert att kika på, dock. Jankenteams grafiker har gjort ett absolut underbart arbete med att "uppdatera" de åtta världarna som Alex tvingas kuta igenom, och att man valt att nyttja retromysiga pixlar snarare än handritade sprites som i Streets of Rage 4, uppskattar jag något enormt. Möjligheten att via ett enkelt knapptryck kunna hoppa tillbaka till 1986 års grafik och jämföra varenda millimeter av spelvärlden är rolig, också - Precis som i de omgjorda Wonder Boy-äventyren.

Alex Kidd in Miracle World DX
Med tanke på Wonder Boy-nyversionerna och hur välgjorda de är, hade vi förväntat oss mer av denna titel.

Nostalgikern i mig, den där sju år gamla Petter, skulle naturligtvis vilja älska det här och jag skulle innerst inne vilja smacka på vårt maxbetyg här och bara vräka ur mig vackra, hyllande meningar om hur precis allting var bättre på 80-talet. Men det går inte. Alex Kidd in Miracle World DX är en remake som osar av borttappad potential då utvecklarna hade kunnat göra så otroligt mycket mer än att bara släppa det som i mångt och mycket bara är ett nytt "skin" med ny grafik/musik.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Otroligt tjusig pixelgrafik, fantastiskt härlig midimusik, skön retrokänsla i presentationen
-
Obalanserat frustrerande spelmekanik, skoningslös svårighetsgrad, meningslösa bossar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Alex Kidd in Miracle World DXScore

Alex Kidd in Miracle World DX

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det som skulle bli en total uppfrsächning av ett älskat Sega-original blev i slutändan bara ett "re-skin"-projekt med ny grafik och Petter är inte imponerad...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy