Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Niclas har skjutit prick för fulla muggar och försökt rädda freden i ännu en prickskyttesimulator från CI Games...

På en klippa någonstans i mellanöstern ligger jag nu helt blickstilla och spanar med min kikare. Jag skannar av området noggrant och hittar till slut min måltavla. Jag plockar upp min sniper och börjar följa honom med kikarsiktet, tålmodigt väntandes på rätt tillfälle att trycka av. Ögonblicket jag väntat på dyker till slut upp, jag håller andan och kramar om avtryckaren nästan krampaktigt. PANG! Det blir en fullträff, kulan träffar rakt i ögat och han faller ner död på marken. Uppdraget utfört till perfektion, jag rör mig snabbt bort från platsen och börjar ta mig an nästa lönnmord.

Handlingen är likt föregångaren inget revolutionerande och det är fullproppat med stereotyper och klyschor. Vi befinner oss i Kuamar som ligger någonstans mellan Libanon och Syrien och som styrts av en hänsynslös diktator i över tjugo år. Det riskerar nu att bli krig efter att diktatorn i fråga har mördats och hans änka som nu tagit över makten planerar en våldsam attack mot en närliggande region som hämnd, vilket riskerar att få följder som att många oskyldiga människor dör och det föreligger även risk att oljepriserna skenar. Det är ju förstås inte en optimal situation och det är här du kommer in i bilden. Du axlar rollen som Raven, en synnerligen rutinerad krypskytt och det är ditt uppdrag att sätta för stopp detta vansinne.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2Sniper Ghost Warrior Contracts 2
Kuamar bjuder på ett väldigt vackert ökenlandskap.

Innan det blir dags för någon som helst action så väntar dock en klassisk tutorial där du får känna på vapnen samt alla tillbehör och andra prylar du kommer behöva under uppdragens gång. Det är förstås inte hjärnkirurgi det handlar om men det är lite klurigt innan man lär sig tajma skotten ordentligt. Det ska tas hänsyn till vindriktning, avstånd och rör sig dessutom måltavlan så blir det avsevärt svårare. Särskilt då det oftast är från över tusen meters avstånd som skotten ska tas. Väljer man att spela på de lite lättare svårighetsgraderna så finns det en hel del assistans att tillgå och du ser i princip exakt vart du ska skjuta för att träffa. Önskas lite mer utmaning så kan man förstås stänga av detta eller ändra svårighetsgrad. Till din hjälp har du även en drönare men jag upplevde den som väldigt svårstyrd och den tillförde inte särskilt mycket tyvärr. Men tanken var god.

Jag gillar att smyga runt i spel och jag älskar verkligen att spela som krypskytt. Det är spännande på ett vis som få andra moment är i spel. De uppdrag jag haft som allra roligast med i spel som Call of Duty har oftast varit den här typen av uppdrag. Det är något speciellt med att försöka att inte synas, att kräla fram och vänta på det rätta tillfället och slutligen få sin belöning i form av ett perfekt huvudskott. Det är också här spelet skiner som allra mest, det är vansinnigt roligt att skjuta prick på utvalda terrorister och känslan i vapnen är riktigt bra, framför allt Snipern som känns tung och robust som sig bör och det blir som man kan förvänta sig en ganska ordentlig rekyl efter att skottet avlossats. Precis som i tidigare delar så får man följa kulan i en slowmotion-sekvens som slutar med en hel del splatter och blod. Vissa av animationerna är väldigt grafiska och vid min första fullträff så fullkomligt exploderade huvudet på mitt mordoffer. Det blir snabbt lite enformigt men jag tycker ändå att det har sin charm. Detta är också något som går att stänga av om man så önskar.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2
Du spelar som Raven, en mycket rutinerad herre med många liv på sitt samvete.

Banorna är väldigt stora, enorma rentav och det finns totalt fem där det går att röra sig praktiskt taget fritt och ta sig an alla delmål i den ordning man själv känner passar. Det tycker jag är bra då det gör att man kan ta en liten paus och prova något annat en stund om man skulle köra fast på något moment. På varje bana finns något eller några delmål utöver skjutandet som kan vara allt från att störa satellitsignaler till att för över virus i något av fiendens datasystem. Även om prickskyttet är det klart roligaste mest väl utformade delen av spelet så är dessa små delmål ändå en ganska trevlig omväxling. Banornas storlek gör också att det inte går att bara mosa på hursomhelst, det här spelet kräver lite tålamod och jag inser snabbt att jag behöver utforska och lära känna miljön för att kunna utföra uppdragen på bästa sätt. Det krävs lite finess och precis som i tidigare spel så handlar det till stor del om att hitta en bra plats att skjuta på och då det ofta är på avstånd över tusen meter så gäller det att man har tungan rätt i mun.

Soldaterna som man råkar på lite överallt är faktiskt ganska uppmärksamma och kommer ge dig problem om du blir sedd. De är inte alls så korkade som jag först trodde och upptäcker en ibland tämligen enkelt om man inte ser upp. Men inte alltid tyvärr, den artificiella intelligensen är väldigt, väldigt ojämn. Ibland går det att praktiskt taget krypa rakt framför fötterna på dem och nypa dem i tårna, andra gånger ser dem dig från flera meters avstånd. Smyger du emellertid förbi så gör dem inte mycket annat än att klaga på värmen, törsten och den ständiga hungern.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2
Banorna är enormt stora och kräver en del utforskning för att hitta rätt.

CI Games spinner vidare på den ganska lyckade föregångaren Sniper Ghost Warrior Contracts och för det mesta gör man det väldigt bra sett till vad man haft för budget och resurser. Grafikmässigt så är det ingen större uppdatering från förra spelet, det är riktigt snyggt på sina håll men inte något som sticker ut i mängden. Spelmekaniken är fortsatt ganska klumpig men ändå fullt hanterbar. Storyn är något bättre än sist men är fortfarande lövtunn och väldigt förutsägbar, röstskådespeleriet är träigt och den dialog som finns är hopplöst tråkig. Den artificiella intelligensen upplever jag har blivit lite bättre sen sist men den är väldigt ojämn och det pendlar kraftigt mellan att vara väldigt alerta och smarta fiender för att i nästa stund bli dummare än tåget. Slowmotion-sekvenserna är fortsatt ganska enformiga men jag tycker ändå att de faktiskt tillför något till spelet. Sen är det absolut värt att nämna att spelet flyter på väldigt bra, jag har trots att jag spelat lite drygt femton timmar inte upplevt att det varken hängt sig eller hackat något märkbart. På det stora hela har jag haft väldigt kul, det kan förstås inte mäta sig med de riktigt tunga pjäserna men man lyckas verkligen få ut mycket av de resurser man ändå har och har man bara det i åtanke så väntar en riktigt trevlig upplevelse.

7 / 10
+
Stora banor, mycket frihet, bra känsla i prickskyttet, vackra miljöer