Total Arcade Racing

Total Arcade Racing

En frustrerad Måns har kraschat pixelbilar på löpande band i klassisk banracing med många spellägen.

Det fanns en tid då spel var enkelt, när mediet inte tog hela ens fritid i anspråk. När ett spel bara var ett spel. Inte så mycket en upplevelse som ett enkelt tidsfördriv. Där öppna världar, story och avancerad spelmekanik inte stod i fokus. Många av oss minns säkert när man gick ner till arkadhallen och slängde i ett par enkronor för att kunna lira direkt. En introbild och en analog musikslinga som drog igång och sedan var det bara att köra. Vi behövde inte vänta en timma innan första uppdraget dök upp via en NPC som vi först måste lära känna. Nej, det var en tid där karaktärsutveckling var en ren lyxvara. Vi snackar åttiotal, tidigt nittiotal. Ett shoot 'em up här, några karatesparkar där och en rejält pixlad bil som färdades längs en linjär sträcka. Någon gång då och då bröts det mönstret med en stor upplevelse som man tyckte var det häftigaste man någonsin sett, som Dragon's Lair. Det var dock inte det vi ville ha. Vi ville ha enkelt, snabbt och tillgängligt. Något som gjorde att enkronorna räckte länge. Inte ett spel där "Game Over" blinkade ilsket över skärmen redan efter vårt allra första stapplande steg i en okänd värld. Det var en tid då vi kunde plocka upp vårt Game & Watch, trycka på knappen och sedan var det bara att njuta av små hoppande pixlar på en monokrom skärm. Jag säger inte att det var bättre förr men det där kan man sakna ibland, i en ständigt växande backlog av AAA-titlar som var för sig klockar in på femtio timmar plus. Vill man ha den upplevelsen i dag får man söka sig till indie-titlar.

Total Arcade Racing

Jag minns när jag första gången testade Super Sprint. Jag var inte den som hängde på låset när det vankades bilspel men det såg alldeles för roligt ut för att kunna låta bli. Jag var helt enkelt tvungen att prova. Banracing sett ur fågelperspektiv med små snabba bilar, där man som förare gjorde allt man kunde för att göra livet surt för sina konkurrenter. Det var brutalt svårt och min korta stubin brann ständigt ner till botten innan det exploderade men jag gav inte upp utan körde på, tränade, lärde mig av mina misstag och efter många långa kvällar var jag till slut hyfsad. Nu kan alla nostalgiker, och såklart även de som aldrig fick möjligheten att krocka sin lilla pixelkärra i en annan förare få uppleva eller återuppleva den känslan. Total Arcade Racing levererar precis den där melankoliska längtan efter frustration som Super Sprint, Micro Machines och American Speedway förmedlade. Frågan är bara om det är om det är tillräckligt i dagens spelklimat. Finns det fortfarande en plats för den här typen av spel eller är det bara just det, en nostalgitripp? Något roligt för stunden innan vi åter dyker ner i vår enorma backlog av fotorealism och intrikata berättelser.

Total Arcade Racing

Det saknas i alla fall inte spellägen i Total Arcade Racing och det finns gott om alternativ både för singleplayer och lokal multiplayer. Min genomspelning har dock primärt handlat om singleplayer och framför allt Championship Mode, ett karriärläge som också är det som påminner mest om gamla tider. Och det är precis som det låter, en tävling som sträcker sig över flera lopp och banor med priser i potten. Det kan gå på tid också för den som har tillräckligt starka nerver och vill man hellre hoppa in i än mer brutala spellägen där full anarki gäller så erbjuds även flertalet utslagningstävlingar. Totalt finns det hela nio olika lägen; Arcade Race, Time trial, Championship, Elimination, Endless race, Demolition derby, Survivor, Delivery and Car Hockey. Visst är det variation i de olika momenten men det finns förstås en tydlig gräns på hur mycket man kan göra med en så pass enkel grundpremiss. Det finns också en skaplig uppsättning med bilar att låsa upp men även här är det små skillnader som inte kommer att blåsa dig av banan direkt. Visst, de har olika egenskaper men i det stora hela verkar det vara minimala förändringar det handlar om.

Total Arcade Racing

Ett bilspels framgång är förstås till stor del avhängigt spelarens förmåga att styra aktuellt fordon och här finns det inte mycket att klaga på. Det flyter på bra och bilen rör sig som jag vill, i alla fall efter en viss inkörningsperiod, för precis som sina föregångare är det en viss utmaning att styra kärran i en vy uppifrån. Ju längre in i spelet du kommer desto svårare blir det också, precis som sig bör och det är inte bara motståndare och klurig bandesign som kommer att göra allt för att krossa dina racingdrömmar. Det finns även gott om hinder av olika slag som kommer att göra ditt liv i störtkruka surt.

Total Arcade Racing

Som helhet är Total Arcade Racing ett trevligt tillskott till Switchen som ger just den där känslan av enkelhet och tillgänglighet jag som sagt ibland kan sakna. Samtidigt är det ett ganska begränsat nöje för en relativt hög prislapp, i synnerhet i singleplayer-läge där nyhetens behag snabbt lägger sig. Jag hade personligen gärna sett ett online-läge. Men det är klart, för rätt målgrupp kan betyget bli högre och lyckas man dessutom skaka fram ett gäng som är sugna på att lira ihop i lokal multiplayer så kan det säkert till och med bli pallplats.

6 / 10
+
Enkelt och roligt tidsfördriv för stunden, genuin känsla av nostalgi, gott om spellägen och lokal multiplayer upp till åtta personer