Tre långa år efter att Rust först rullades till PC har det anlänt till våra konsoler. Detta spel omdefinierade i stort sett den öppna överlevnadsgenren och ända fram till i dag lyckas liggapå Steam-toppen, konstant, över de mest spelade titlarna i världen.
Efter att ha vaknat utan kläder bredvid en flod, måste du sedan gå ut och samla det material som behövs för att hjälpa dig att överleva inom Rusts värld. Döden lurar runt varje hörn, eftersom du måste hantera dina törst, hunger och hälsa och skydda dig mot miljöfaror som strålning och kyla. Andra spelare är också ett stort hot när man utforskar den öppna sandlådan och du måste försöka hitta vapen, vara beväpnad eller så riskerar du att bli rånmördad snabbare än Henric hinner skrika "Arean är viktigast!". Det finns ingen berättelse eller mål närvarande i Rust och istället måste du bygga ditt eget äventyr, en aspekt som mången PC-spelare älskar i det här spelet. Med hjälp av grundläggande material som trä, stenar och tyg kan du konstruera din fristad från fasorna utanför och du kan bygga vapen och rustningar för att bättre skydda dig själv.
Kärnan med att skörda material och bygga bättre redskap för dig själv är beroendeframkallande och det finns en lockande känsla av fara också, eftersom ditt nuvarande inventarie alltid står på spel när du är ute och utforksar. Mina största problem med Rust härrör verkligen från dess bestraffande natur. Det finns ingen guidning för att hjälpa dig att komma in i spelets mekanik och det var frustrerande att förlora hela mitt lager av prylar varje gång jag mosades till döds av en naken spelare med en sten. Många uppskattar detta, det skoningslöst gammaldags-aktiga upplägget utan hand som håller i dig, utan guide eller tips. Förmig har det mest varit frustrerande, tyvärr, och jag hartvingats kika igenom 700 000 Youtube-videos för att ens fatta vad jag ska göra, och hur.
Om du redan har spelat Rust på PC kanske du undrar vad som exakt skiljer sig mellan den här nya konsolversionen och originalet. Inte mycket, vilket kan ses som antingen positivt eller negativt. På den positiva sidan är spelet en trogen port av PC-originalet och extremt lite har förändrats. Cross-play existerar mellan PS4 och Xbox One, men det är inte möjligt att spela med PC-spelare. Det finns dock möjlighet för konsolplattformar att söka efter servrar som är fyllda med spelare som bara lirar Rust till samma plattform som en själv. Det borde dock tveklöst ha funnits crossplay mellan konsol och PC, här. Absolut helt tveklöst. När det nu inte finns, drar det ned betyget en pinne eller två, för min del.
Användargränssnittet är stilrent och enkelt och menyerna där man bygger saker fungerar väl även till konsol. Grafiken är dock inget vidare, alls. Nog för att det brett spel skapat av amatörer i grunden snarare än regelrätta, rutinerade proffs och nog för att det idag är över tre år gammalt, men jag hade nog förväntat mig en liten upprustning av det grafiska när det var dags för konsoldebut, helt klart. Xbox Series X-Rust ser under långa stunder faktiskt ut som ett Xbox 360-spel, och det är ju naturligtvis ingen särskilt smickrande beskrivning.
Rust Console Edition är en trogen port av PC-originalet som delar kvaliteterna och bristerna med förlagan. rakt av. Jag tyckte att konsolversionens användargränssnitt var enkelt att navigera och jag uppskattar att cross-play var aktiverat mellan PS4- och Xbox One-spelare. Det går dock inte riktigt blundas för hur fult detta är och hur bristande upplägget känns med tanke på att spelaren bara kastas in i hetluften utan minsta lilla tillstymmelse till hjälp eller guidning.