Starcraft II: Heart of the Swarm

Starcraft II: Heart of the Swarm

Kerrigan återvänder som Queen of Blades och är farligare än någonsin. Heart of the Swarm är en värdig fortsättning på den pampiga serien...

Välkommen tillbaka till Starcraft. Äntligen. Vi är vana med att behöva vänta länge på det goda, men vi har aldrig väntat förgäves när det gäller Blizzard. Studion är känd för att ta sin tid, men vi unnar dem det, eftersom vi vet att det alltid resulterar i något klockrent.

Tre år har gått sedan Wings of Liberty släpptes, men när Heart of the Swarm breder ut sig på skärmen känns väntetiden som ett ögonblick. Jag är tillbaka, till synes bara några dagar efter att dess föregångare lämnade mig. Jag har återvänt och det känns bra.

Detta är uppföljaren fansen förtjänar: en återförening med Sarah Kerrigan, fråntagen Zerg-generna som gjorde henne till Queen of Blades. Detta är Kerrigan som vi aldrig sett henne förut. Inte riktigt ett monster, men inte riktigt mänsklig heller. Bestialisk och aggressiv, men med en sval och tyst drivkraft som gör henne ännu farligare än tidigare. Fri från påverkan av Zerg kan Kerrigan välja av egen fri vilja, och hon är enormt sugen på att återuppta rollen som drottningen av Zerg. Med horden bakom sig iscensätter hon en vendetta som slungas likt ett spjut mot Terrans symboliska hjärta Terran, och det bokstavliga hjärtat i Arcturus Mengsk.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Att följa antihjälten Kerrigans öden och äventyr är riktigt underhållande, och att uppgradera hennes förmågor skapar band mellan spelare och hjältinna.

För de som inte känner till det så går Blizzards Starcraft-series rötter tillbaka till 1998. Originalet anses vara ett av de stora realtidtidsstrategispelen, och spelen har fått en armé av lojala fans över hela världen. Det anordnas turneringar i spelet, som för många har blivit en livsstil. Kapitlet Heart of the Swarm är därför hett efterlängtat.

Berättelsen är både välberättad och fängslande. På ett märkligt sätt sympatiserar jag med alien-rasen Zerg. De är jagade och hatade, men även bundna av instinkt och oförmögna att agera på något annat sätt. Storyn följer Kerrigan som samlar in sin hjord, och pusslar ihop de bitar som är hennes förflutna. Som människa har hon lämnats med endast glimtar av sin tid som Zergs överhuvud, och hon måste försöka förstå de val hon gjorde, och varför hon känner att något hemskt är på väg att hända. I tidigare spel fick vi se det öde som väntade universum om Kerrigan dog, och nu när framtiden har avvärjts är det omöjligt att veta vad som ligger framför oss.

Starcraft II: Heart of the Swarm
När du utvecklar dina Zerglings ställs du inför val. Gör du krypen snabbare, tåligare eller dödligare?

Med ett slags modersinstinkt försöker Kerrigan förbättra sina Zerg och göra dem starka nog att överleva den osäkra framtiden. Utvecklingen av Zerg sker via sidouppdrag, där målet är att samla arvsmassa och upptäcka nya mutationer. Vi kan mixtra med våra skapelser och välja vilka funktioner vi vill ha. Detsamma gäller de evolutionära grenar som vi kan behålla eller förkasta. Allt detta utförs från moderskeppet Leviathan, där vi även kan uppgradera Kerrigans färdigheter i takt med att hon lär sig mer om Zerg och sig själv.

Under Kerrigans story återförenas vi med flera välkända karaktärer som Jim Raynor, General Warfield och Zeratul: budbärare av dystra spådomar och kryptiska råd. Det är särskilt roligt att få träffa dem oftare på banorna och jag tycker också att kvaliteten på hjältekaraktärerna har ökat sedan föregångaren. De har bättre detaljrikedom, och jag kan till och med se skillnader i deras ansikten när jag går in för en närmare titt. Annars är grafiken i allmänhet av samma goda kvalitet, men med förbättrade effekter.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Namn på olika karaktärer i Starcraft-världen slängs fram och tillbaka och det gäller att ha koll på mytologin om man ska greppa precis allt.

Mekaniken i spelet är också densamma. Oavsett om det är tre eller tolv år sedan, känns upplägget bekant och sitter liksom kodat i fingrarna. Blizzard har behållit receptet på spelets mekanik från det 15 år gamla originalet, och har sedan dess bara finjusterat den. Jag är nöjd. Blizzard vet att fansen vill ha mer av samma sak, och de levererar. Vi får fortsättningen på den mest episka konflikten i universum. Vi får enkelt och smart bandesign. Vi får ett soundtrack som är både välbekant och nytt, och som ger mig rysningar längs ryggraden. Vi får nya enheter och leksaker i multiplayer.

Och det är här som Starcraft alltid har varit starkast. I länder som Sydkorea är multiplayermatcher i Starcraft en seriös och välbevakad sport, och det finns ingen brist på människor som tar det lika seriöst i resten av världen. För de flesta av oss är multiplayern ganska enkel. Vi väljer en fraktion och bara kör.

Och multiplayer är ett väl avvägt schackspel - du måste behärska alla pjäser, och spela utifrån dina egna styrkor och svagheterna hos dina motståndare. Är du en sköldpadda som gillar att gömma dig i ditt skal, då är du en Terran med siege tanks och bunkrar till ditt förfogande. Är du en rebellisk typ som helst attackerar under de första fem minuterna, då är du född till att spela som Zerg. Är du en logisk strateg, en gammal räv på slagfältet: ja, då är valet Protoss.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Interfacet har fått några nya förbättringar och du kan även vänta dig sociala funktioner och bättre artificiell intelligens i Heart of the Swarm.

Starcraft II: Heart of the Swarm är ett praktexempel på hur en uppföljare eller expansionspaket borde vara. Det ger oss mer av det goda, och det är finslipat. Vi kommer inte att svimma av en massa nya tillägg, men vi blir garanterat roade och nöjda. Jag tror inte heller att min rekommendation kommer att göra någon som helst skillnad. Starcraft har den polariserande effekten; man vill antingen äga spelet eller inte. Jag tvivlar på att någon sitter och tvekar, men i det osannolika fallet så råder jag dig att ansluta dig till oss. Du kommer inte att ångra det.

Så finns det några förslag på förbättring? Knappt några alls, för att vara ärlig. Heart of the Swarm är en lysande uppföljare som väljer en säker väg utan risk för besvikelse eller överraskningar. Det enda negativa jag kan säga är att spelet inte står på egna ben, utan är baserat på allt som har kommit tidigare. Blizzard har inte gjort Heart of the Swarm för dem som inte är bekant med universumet. Detta är ett spel för fansen.

Men! Om du vill uppleva historien om Sarah Kerrigan, får du helt enkelt låta dig omvändas till Starcraft-tron. Behörighetskraven består lyckligtvis bara av tre enkla steg. Sitt ner. Spela. Njut.

9 / 10
+