MotoGP 21

MotoGP 21

Milestone fortsätter mata ut motorcykelspel. Den här gången har Johan satt sig på sin MotoGP-hoj för att kolla om årets spel får hans motor att rusa.

Jag fick en déjà vu när jag blir tillförfrågad att recensera MotoGP 21. Hade jag inte redan recenserat det här spelet? Nä, det visade sig att jag helt enkelt lider av en sorts trötthet på motorcykelspel. Det var nämligen så att Ride 4 släpptes i oktober, vilket gör att det kommer två stycken likadana spel per år. Släng där också in Monster Energy Supercross 4 som släpptes i mars. Visserligen en annan typ av fordon på två hjul, men det får ändå hamna i samma kategori av spel. Länken mellan alla dessa? Milestone är utvecklare av alla tre. Vi får alltså tre motorcykelaktiga spel per år från samma utvecklare. Och ska jag vara ärlig kan jag inte hålla isär Ride och MotoGP, så pass lika är spelen.

Jag vet att den här recensionen kan komma att verka lite negativ, men att betyget sedan inte kommer att spegla det negativa. Saken är ju att det här absolut inte är ett dåligt spel. Tvärtom är det ett väldigt kompentent motorcykelspel som gör precis vad det är menat att göra. Problemet som jag återkommer till är att efter att ha spelet den här serien, och recenserat, för tredje året i rad är att allt känns precis som det alltid har gjort. Det var en kompetent titel 2019 och det är det nu, med bara små förändringar varje år. Ungefär på samma nivå som andra sportspel där de matas ut varje år och det är i princip samma spel. Så känner jag nu.

MotoGP 21
Då var vi här igen med knäna i backen.

Nåväl, vad får vi då när vi slår i gång spelet och motorn? De vanliga spellägena. Det finns solorace och mästerskap om du bara vill välja en åkare och köra mot datorn. Där finns multiplayer online för upp till 22 spelare, vilket är en ökning från förra årets 13. Och så har vi det som väl får kallas för spelets huvudfokus, nämligen karriären. Milestone slår verkligen på stora trumman här och meddelande att det kommer finnas ett nytt managerläge däri. Som ett stort fan av alla typer av managerspel lät ju detta som en dröm. F1 2020 implementerade ju ett läge där du fick skapa ett eget stall och anställa andraförare och allt. Nu testade jag visserligen inte det spelet, men av det jag såg verkade det riktigt bra.

MotoGP:s version är inte lika djup, även om det finns saker att spinna vidare på nästa år. När du först väljer vilket team du vill tävla för är allt samma. Det finns några förvalda team du kan välja mellan och skriva kontrakt med. Kontrakten har målsättningar inskrivna, så om du inte vill få kicken är det bäst att du placerar dig bland de 15 bästa till exempel. Här trodde jag att jag skulle få kontrollen över mitt valda team, men fel hade jag. Det går visserligen att anställa olika tekniska roller som dataanalytiker och annat, samt utveckla delar till motorcykeln som gör att du får bättre bränsleförbrukning eller mer kontroll i kurvorna. Allt detta fanns dock redan förra året.

MotoGP 21
Run Forest, run! Nu kan du springa och plocka upp din fallna motorkamrat.

Där skillnaden kommer in är att du i Moto2 och MotoGP kan starta ett farmarlag, eller Junior Team eller Satellite Team som det så fint ska kallas, i de lägre klasserna. Det är inte det mest innovativa du någonsin kommer att se, men du får anställa åkare, direktörer och managers. Sedan är det bara att heja på och hoppas att ditt lag gör bra ifrån sig. Jag ser gärna att Milestone försöker bygga vidare på det här till nästa års titel och göra det lite djupare. Kanske till och med kan snegla lite på F1 2020:s modell.

En av de andra nyheterna detta år är en rolig liten sekvens när du ramlar av din motorcykel. Istället för att magiskt transporteras tillbaka ut på banan kommer du nu kunna springa själv för att hämta upp din hoj som ligger ute i gruset. Det kan faktiskt vara spelets största underhållning. Bromstemperaturer gör sin debut och gör därmed bränsleförbrukning och däcknötning sällskap i saker att hålla koll på när du kör som en dåre. Något jag lär erkänna att jag inte är jättebra på då min soppa tog slut i de första två loppen. Det gäller att anpassa sin körstil och samtidigt kunna kontrollera vilken motorstyrka din motorcykel ska ha tillexempel, vilket görs via några enkla knapptryck. För saken med dessa spel är att det inte bara gäller att kunna åka snabbare än alla andra. Du lär åka smartare. Och inte minst lära dig hur man svänger i kurvorna. Det är där som tid vinns och förloras och det är förbannat svårt att bemästra.

Grafiken och ljudet är vad jag kommit att förvänta mig från denna serie. Grymt generisk musik och motorcykelljud. Där har du hela ljudbilden. Grafiken är lite upp och ner, precis som jag skrev i min recension förra året. Allt på banan ser kanon ut, från motorcyklar till alla som sitter därpå. På sidan av banan finns det dock saker som kan förbättras.

MotoGP 21
Spelet är i princip samma som förra året.

Om du är en inbiten supporter av denna motorsport kommer du så klart att kunna hitta en rejäl slev med underhållning här. Om du spelat de tidigare titlarna kommer du dock ha svårt att skilja MotoGP 21 från de tidigare årens spel förutom några små förbättringar. Serien har fått en sjua i betyg de tre senaste åren och kommer få det i år också. Det finns inget nytt att få, men spelet gör ju vad det ska göra. Nämligen att bjuda på en så realistisk upplevelse av MotoGP som möjligt. Och detta är, som sagt, ett väldigt kompetent spel just på den punkten.

7 / 10
+
Kompetent motorcykelspel, något djupare karriärläge, grafiken är för det mesta bra