Svenska
Gamereactor
recensioner
Doom 3: VR Edition

Doom 3: VR Edition

Nio år efter det att före detta Id Software-bossen John Carmack visade upp Doom 3 i VR på en Oculus Rift har nu Bethesda dundrat ut en officiell version, till PSVR...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag kommer aldrig glömma den där eftermiddan då en tidig alpha-version av Doom 3 läckte, online. Gamereactor låg i startgroparna och försiktiga som små nyfikna möss laddade jag hem det från någon obskyr server i något land vars namn jag minns att jag inte kunde uttala, för att sedan hasa mig igenom ett par minuters ofärdig skräck i nio bilder per sekund. Det var inte njutbart, eller meningsfullt - eller ens lagligt. Men jag fick en liten, liten glimt av vad som komma skulle, och blev svinskraj redan då, tros diabildsprojektor-hackig bildkvalitet och källkod över halva bildytan. Detta var hela två år (!) innan det färdiga spelet skulle rullas ut på butikshyllorna, och den väntan minns jag som onödigt lång och dryg.

När det äntligen var dags, sensommaren 2004, var jag lika bländad av det grafiska som Id Softwares kolsvarta skräcktrea erbjöd som jag var livrädd för alla möjliga helvetesdemoner som låg och väntade på mig runt varenda hörn. Jag gillade verkligen Doom 3. Men vissa spel åldras ju som du vet inget vidare, och Doom 3 är ett av dem. Jag drog igång det på min Xbox One för några dagar sedan, bara för att göra min kropp redo för demon-mos i VR-form, och även om det verkligen inte är särskilt dåligt, är det ju vare sig särskilt snyggt idag (av naturliga skäl, 17 år har ju trots allt passerat) eller särskilt läbbigt. För det mesta upplever jag Doom 3 mest som avigt, tomt och tråkigt. Framförallt så innehåller det ju absolut ingenting av tempot och mördar-moset som originalet eller 2016 års re-boot erbjuder.

Doom 3: VR Edition

Doom 3: VR Edition är som titeln naturligtvis antyder ett 17 år gammalt actionspel som nu "optimerats för att avnjutas med Sonys egen VR-hjälm och det gör sig absolut bäst tillsammans med två stycken Move-kontroller eller den kritvita gevärs-kontrollen som Sony släppts 2018. Spelet är i grunden detsamma som släpptes 2004, där en ensam marinsoldat djupt inuti en stålgrå forskningsbas på Mars tvingas stävja ett dödshot i form av 800 000 argsinta demoner som dyker upp när helvetes portar råkar glida upp. Det är mörkt. Det en ensligt. Våldsamt och hysteriskt enformigt. Jag traskar runt med en usel liten ficklampa, lyser på samma stålgrå rymdkorridorer i timmar efter timmar och stöter på regelbunden basis på monster som hoppar mot mig, och vrålar.

Detta är en annons:

Doom (2016) optimerades ju som vi alla vet också för Playstation VR och det fungerande mycket bättre än vad jag på förhand hade trott, eller förväntat mig, något som däremot inte går att säga om Doom 3. Faktum är att här gäller raka motsatsen. Det utvecklarna Archiact misslyckats med här är att de inte skräddarsytt tillräckligt många direkta lösningar inne i spelet för att nyttja VR som teknologi eller anpassa upplägget till de förändringar som blir när han kliver in i VR-världen.Resultatet stavas komik, för det mesta. För till att börja med är skalningen helt skev i denna version av Doom 3.

Doom 3: VR Edition
Skalningen i VR är helt skev och ibland känns det verkligen som om man spelar Doom 3: Älskling jag krympte mig själv Edition®.

Eftersom man håller vapnet närmare huvudet än vad som är brukligt i ett traditionellt actionspel av den här typen då man spelar VR, känns det inte sällan som att puffran är 300% större än vad den någonsin varit i Doom-världen, en detalj som inte sällan fått mig att skratta rakt ut. Ibland blir det tvärtom, också.Beroende på anfallsvinkel blir jag i rollen som Doom Marine pytteliten och fienderna superstora vilket ser ännu roligare ut, och det märks att det handlar om ett gäng utvecklare som kanske inte borde ha satts på ett uppdrag av denna magnitud och dessutom kanske inte har den erfarenhet som krävs, här.

Vidare har Doom 3: VR Edition inte anpassats för att skapa den typen av interaktion som exempelvis Blood & Truth eller Half-Life: Alyx erbjuder, och med tanke på hur enkelt jag tror det hade varit att förstora och förlänga de få miljöbaserade pussel som detta spel innehåller, känns det definitivt som en missad möjlighet från Archiacts sida. Visst, man trycker på någon enstaka knapp ibland för att öppna en dörr, men det innebär ju inte att det här känns som ett spel som passar vra i VR, eller optimerats för det.

Detta är en annons:
Doom 3: VR Edition
Doom 3 är enformigt så att det svider i hela kraniet. Tyvärr. Hutlöst variationsfattigt.

Doom 3: VR Edition är svårt att rekommendera. Faktum är att det är för mig svårt att ens hitta något som är positivt här, eller roligt. Under mina timmar tillsammans med spelet var jag mest förbryllad, uttråkad och ärligt talat rätt frustrerad. Doom 3 är till att börja med inget spel som jag anser har åldrats särskilt väl och denna VR-konvertering är bara rakt igenom klent genomtänkt och dåligt utförd.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Atmosfäriskt, fräna vapen, bra musik
-
Enformigt, klent optimerat för VR-spelande, saknar interaktion med spelvärlden, innehåller helt skev skalning för VR, fult
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

8
Doom 3: VR EditionScore

Doom 3: VR Edition

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Nio år efter det att före detta Id Software-bossen John Carmack visade upp Doom 3 i VR på en Oculus Rift har nu Bethesda dundrat ut en officiell version, till PSVR...



Loading next content