World of Demons

World of Demons

Adam har tillbringat massa tid med sin Iphone för att djupdyka i Platinum Games senaste, exklusiva actionspel...

När jag tänker Platinum Games är inte mobilspel det första som poppar upp i skallen, direkt. Det är ofta utsökt designade actionspel med spelmekaniskt djup som Metal Gear Rising: Revengeance, Bayonetta eller Nier: Automata som alla levt och frodats på konsol och PC som jag tänker på, då. Men idag har deras talanger provat sig på något nytt när de nyligen släppte ett stiligt actionspel exklusivt på Apples Arcade-tjänst. Är det en succé eller ska vi rynka på nästan och fortsätta vänta på Bayonetta 3?

Världen i World of Demons var en gång i tiden idyllisk. Människor och Yokai (andar från den japanska mytologin) levde och frodades sida vid sida. Men demonkungen Shuten Doji fann all frid och fröjd ytterst irriterande och spred sin ondska över Japan och korrumperar varenda ande. Kaos utbryter och det är dags för Onimaru; envis samuraj och allmänt kaxig krigare, att ta sig an horderna av övernaturliga andar.

World of Demons
World of DemonsWorld of Demons
Striderna är simplifierade för mobil men fortfarande responsiva och undehållande

Jag tror inte det är en stor överdrift när jag säger att majoriteten av mobilspel idag är... medelmåttiga som bäst. Så när jag fick i uppgift att prova på World of Demons var jag naturligt skeptisk då jag var beredd på ett väldigt ytligt spel med mikrotransaktioner och beroendeframkallande spelmekaniska fällor, men Apple Arcade tillåter som tur är inte sådant så jag blev glatt överraskad när det var ett fullfjädrat spel med mekanik som matchar sin plattform väldigt väl.

När ett spel designas för plattformar som iOS eller Apple TV så är det förståeligt att vissa begränsningar måste göras, men Platinum Games har här gjort väldigt solida val här och även om vi inte har samma uppsjö av knappar och spakar att leka med som på andra tidigare plattformar så är deras stil fortfarande här. Onimaru som vi börjar med har två primära knappar först. Vi har lätta attacker med vår Katana eller en duckknapp. Fortsatta hamranden på huggknappen gör en kombo och att ducka hjälper oss att undvika fientliga attacker. Att ducka i rätt tid låter oss också göra en stark kontringsattack.

World of DemonsWorld of Demons
Storyn är en lagom balans av dramatisk och lättsam

Men detta är inte det enda vi har till vårt förfogande, för de olika andar vi möter och besegrar under spelets gång befriar vi från Shuten Dojis förbannelse kan vi sedan använda som vapen. Vi kan ha två olika andar som specialattacker med oss hela tiden som behöver laddas upp efter användning, eller så samlar vi kraftsfärer som kan användas och förbrukas direkt. Dessa får vi antingen i lådor och vaser eller från fallna fiender. Dessa andar har alla olika elementskador och funktioner vi kan nyttja på olika sätt. Kappa-demoner (typ en grotesk Ninja Turtle) skjuter upp en stråle av vatten under våra fiender och Wanyudo är ett brinnande hjul som vi kan rikta för att köra på flera fiender på en och samma gång.

Allt detta kan också uppgraderas under spelets gång. Genom att spela igenom uppdrag, samla resurser och uppfylla vissa krav får vi erfarenhetspoäng och resurser. Våra vapen och andar, varav det finns en väldig massa olika, blir starkare och vi kan bygga ut vår spelstil lite utefter behov och tycke även om gränserna fortfarande är väldigt simpla. Och när vi till exempel uppgraderat våra vapen fullt ut kan vi dela ut ultimata attacker när vi lyckats fylla en mätare för enorm skada. Vi kommer under spelets gång även att låsa upp flera olika karaktärer som har lite olika vapen och spelstilar vi kan fortsätta experimentera med, spela om kapitel och fortsätta uppgradera. Det är faktiskt ett överraskande stabilt utbud på innehåll i World of Demons jag uppskattar.

World of DemonsWorld of Demons
Det finns gott om saker att samla, låsa upp och uppgradera i spelet

Spelet är också i sina stunder väldigt vackert. Det kanske inte skiner igenom under spelets korta dialogstunder med lågupplösta karaktärsmodeller, men den grafiska stilen direkt inspirerad från japansk folktro och Ukiyo-e påminner starkt om spel som Okami. I rörelse är det väldigt slående och jag tröttnade inte på att hitta de olika andarna med sina designer och personligheter. Spelets omgivningar kan ofta vara ganska sparsamma, för att sedan imponera med stil. Det kan dock vara för mycket för hårdvaran ibland, för under spelets mest frenetiska strider kan min iPhone 12 Pro Max hicka till lite när det händer som mest på skärmen. Det är inte så hemskt ofta det händer, men det är stundtals märkbart.

World of Demons
Grafikstilen i World of Demons är fenomenal

Platinum Games har lyckats att hitta en bra balans mellan frenetisk action och mobilt spelande. Banorna är inte för långa men packade med action och vänliga för omspelande. Vi har gott om uppgraderingar att låsa upp och ett kul stridssystem som lyckas underhålla trots sin simplicitet. Detta är ett spel jag varmt rekommenderar för den som har eller vill prova på Apple Arcade eller bara för den som vill ha något som inte är samma tradiga mobilspelande som sedan år översvämmat mobilmarknaden. Om ni har en iPhone och en prenumeration, så är detta inte slöseri med tid i väntan på Bayonetta 3.

8 / 10
+
Lagom djup spelmekanik, gott om saker att uppgradera och låsa upp, vacker design