Svenska
Gamereactor
recensioner
NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬

NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬

Visual Concepts släpper lös LeBron & Co på Iphone/Ipad och Hegevall har spelat så bananklase-nävarna krampat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En gång i tiden var NBA 2K-serien en personlig favorit. De första fyra spelen som Visual Concepts drämde ut i början av 2000-talet var alla sporttitlar som jag direkt dyrkade. Hårt. Och under många år kändes det som om detta var den mest klanderfria spelserien genom alla tider. På senaste år har Visual Concepts radda med vinster dock smutsats ned av en serie mer eller mindre giriga manövrar och beslut som för egen del helt och hållet gjort att jag undvikit NBA 2K som pesten. Det första som pulades in var drösvis med mikrotransaktioner som i stort sett gjorde det möjligt att köpa sig bättre för den som ville punga upp med 10 000 kronor inuti spelet, snarare än att faktiskt träna och förbättra sin spelare. Sen dess har grisigheterna enligt mig bara fortsatt. Reklamsnuttar under laddningstiderna inför stundande match, trots att man betalat dyra pengar för sitt fullprisspel, en prishöjning från 599 kronor till 749 kronor trots att man under fyra år nu återanvänt orimligt mycket av allting från året innan... Allt detta har såklart fått gott om spelare att gå i taket och här på Gamereactor har vår sportspelsskribent Johan Vahlström i omgångar kritiserat studion för deras märkliga sätt att behandla sina mest trogna fans, på.

NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬
Bronzo och hans ljusgula kompisar regerar även den virtuella basketvärlden.

Men ja, pengar är ju pengar. Och med tanke på att 2K meddelade under fjolåret att 2020 års spel tjänade in mer pluring på 12 månader än alla 20 föregående titlar ur samma serie - sammanslaget, är det samtidigt enkelt att begripa varför man valt att fortsätta på det inslagna spåret dränkt i maximal girighet. Att det fortsätter att sälja otroligt väl trots att man avskräckt tusentals fans, talar såklart också sitt ytterst tydliga språk. Många gamers bryr sig inte, helt enkelt, och eftersom de mest fundamentala bitarna som grafik, spelmekanik, tempo, statistik och emulerad realism alltid varit klockrena i denna serie - är inte heller det särskilt svårt att acceptera.

Men när 2K utannonserade att de hade för avsikt att släppa en nedskalad "arkad-version" av fjolårets basketsimulator till Iphone/Ipad, himlade jag med ögonen, du vet sådär som samtliga skådespelare gör på regelbunden basis i Gossip Girl. Jag kan till och med ha tagit mig för pannan, sådär överdrivet teatraliskt och dramatiskt som sig bör. Jag förmodade att vi kunde förvänta oss ett spel så toppat av påtvingade mikroköp, reklampauser och all annan gegga, att telefonen skulle smälta. Döm av min totala förvåning när jag under den gångna påskhelgen upptäckte att Visual Concepts faktiskt gjort det motsatta (!).

Detta är en annons:
NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬
Touch-mekaniken är svårhanterlig, men spelkontrollen är i grunden superb.

NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬ är en del av Apple Arcade där man som Ios-användare betalar 50 kronor per månad för att få tillgång till ett idag rätt digert spelbibliotek där varenda liten titel är helt och hållet förskonad från 'free to play'-modellen med allt vad mikrotransaktioner och reklampauser som inte går att klocka bort - heter. NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬ är dessutom ingen särskilt mycket sämre, neddummad liten tap-tap-tap-version av storspelet, utan en simulator av världens tveklöst bästa bollsport som kräver sin man, eller kvinna. NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬ är svårt. Djupt. Snyggt. Ambitiöst. Välfyllt och väldigt beroendeframkallande.

Sägas ska dock att du behöver en dosa, till detta. En extern handkontroll. För att försöka lotsa en dunksugen LeBron James genom Miami Heats försvar med båda tummarna på skärmen, är ingenting som håller, i längden. Särskilt då inte om man som jag sitter på tummar stora som dubbla frukostkorvar som likt en slapp banaklase duttar godtyckligt på Iphone 12 Pro-skärmen som om det vore Bingolotto-på-LSD. Dosa krävs, och här valde jag att införskaffa ett stycke Steelseries Nimbus som jag anser vara ett ytterst trevligt (och nödvändigt) alternativ till det direkt hutlöst oprecisa, inexakta banaklase-vansinnet. Razer Kishi är fin, den med.

NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬
Korven har gjort extremt få poäng i årets säsong, men han är fin.
Detta är en annons:

Spelkontrollen är i mångt och mycket en direkt översättning av hur det fungerar i versionen till de nya konsolerna med samma namn. Under uppspel med bollen i hand finns det knappar för att ropa på screen, för att utföra pick-and-roll, för att byta position i den offensiva uppställningen, för att passa och posta-upp, för att skjuta samt dribbla. Massa knappar blir det och från början är det direkt omöjligt att hålla reda på allt. Spelar man istället försvar är det ännu en knapp som tillkommer och att hålla reda på var man står, vem man försvarar mot och hur länge man kliver in och ut ur "paint", är ingen enkel match på en liten Iphone. Just därför har jag spelat detta på min Ipad Pro eller via Apple TV, för att verkligen kunna se med mer tydlighet vad i hela helskotta jag pysslar med. Spelkontrollen är responsiv och tillräckligt rap utan att för den skull kännas "arkadig" och det finns gott om djup här, det är svårt att göra mål i början även om man lyckas bli helt fri, eftersom skottmekanik-timingen tar ett par matcher innan den verkligen sitter där den ska.

NBA 2K21 Arcade Editio‪n‬
Ljudet är fullständigt briljant.

Upplägget är välfyllt. Den som vill spela en rapp match utan knussel, bara hoppa in - kan naturligtvis göra det och då är laddningstiderna och pauserna idiotkorta. Online-delen fungerar fläckfritt såhär långt med roliga multiplayermatcher och MyCareer-portionen är såhär långt även den bra. Min skjutglada guard "Korv Stroganoff" är en fena på att bara stå och se korkad ut, och har till dags dato inte gjort en enda poäng. Grafiken är enastående tjusig med superläckert utformade spelare som rör sig precis som sina verkliga förlagor, briljanta arenor och mängder av grymt fina effekter inklusive ljussättning som skåpar ut det mesta till iOS. Ljudet är nästan ännu bättre och skapar en atmosfär som känns väldigt, väldigt realistisk. I slutändan är det svårt att inte hylla Visual Concepts för deras fingertoppskänsla när det gäller NBA-basket, inte minst då de via Apples Arcade-affärsmodell skippar deras mest girigt ogillade strategier som förpestat konsolspelen de senaste åren.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Larvigt läcker grafik, strålande spelkontroll, smidigt upplägg, välfyllt och ambitiöst, innehåller inga mikrotransaktioner, larvigt bra ljud
-
Touch-kontrollerna är svåra att tycka om, kräver nästan en dedikerad handkontroll
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content