Outriders

Outriders

Blytung action och utomjordisk mystik blandas i People Can Flys överraskande underhållande Outriders. Jonas Mäki har lirat det sönder och samman...

Jag skulle kunna inleda min recension med att berätta hur mycket jag avskyr berättandet i Outriders, hur illa jag tycker om röstskådespelaren till den manliga huvudpersonen och hur det i princip helt saknar originella inslag. Men det vore något alldeles ohyggligt orättvist. Inte för att kritiken inte stämmer (för det gör den), utan för att Outriders ändå är ett alldeles fenomenalt underhållande spel jag haft svårt att slita mig ifrån.

För att försöka sortera in det i något slags fack, så är det en loot-shooter av Borderlands-snitt med ett upplägg som för tankarna till Destiny komplett med cover-mekanik samt en tyngd i striderna hämtad från Gears of War. En salig blandning som fungerar så väl att jag helt glömmer bort nästan alla de tillkortakommanden spelet faktiskt dras med.

Outriders

Här axlar du rollen som en Outrider som lyckats fly undan den förstörda jorden i ett slags ark på väg till planeten Enoch där mänskligheten på nytt ska kunna blomma. Mänskligheten blommar dock inte särskilt mycket alls och det blir snart inbördeskrig komplett med något slags mystisk kraft inblandad som förvärrar allt. Din Outrider slipper dock uppleva allt sådant och sövs ner i spelets ingress, och vaknar runt 30 år senare. Utöver sömnrufsig frisyr, har man även fått utomjordiska superkrafter och spelet kan ta sin början.

Fyra klasser finns att välja på, och med tanke på att spelet bara stödjer co-op för tre personer, så räcker det mer än väl. Klasserna är dessutom så distinkt olika sinsemellan att det verkligen kommer att påverka hur du och dina eventuella vänner tar sig an äventyret. Jag har i huvudsak spelat som närstridsspecialisten Devastator och lirat med folk som spelat andra klasser för att försöka få se så många aspekter av spelet som möjligt.

De superkrafter du fått varierar beroende på ditt val av klass, och varje klass har såklart även ett level-träd som trevligt nog grenar sig på ett sådant sätt att det inte går att komma åt allt. Du får välja väg för din gren som sedan får ytterligare val att ta hänsyn till längre fram, och det är inte svårt att skapa sig en klass som känns egen även om man får göra kompromisser - vilket jag ser som något positivt. Spelar du som medeldistanskrigaren Pyromancer (som jag tippar blir de flestas favorit) kommer du kunna utforma denne på så många olika sätt att det mellan ytterligheterna bokstavligt talat nätt och jämnt är tal om samma karaktär. Lägger du till detta att även vapen och utrustning kan modifieras med olika egenskaper, så inser du kanske vidden av frihet spelsystemet faktiskt ger dig.

Outriders

För min egen del lirade jag som sagt Devastator som bland annat har förmågan att kunna förvandla sig till en stenkaraktär som i det närmaste är odödlig för en kort stund. Jag satsade allt på att bygga runt detta, försöka optimera så jag gjorde maximal skada som sten, förlängde min tid som odödlig och så vidare. Det gjorde att jag ganska tryggt kunde ta mig fram snabbt på slagfältet för att komma åt fiender i skydd och slå ut dem. Dessutom får Devastator liv när fiender dödas, så genom att komma nära och döda många blev jag alltså ännu bättre.

People Can Fly orkestrerar ett mycket finstämt maskineri under striderna där jag hela tiden tvingas förhålla mig till det som händer på slagfältet. Karaktärerna har ett ganska begränsat rörelsemönster jämfört med många andra actionspel (bland annat saknas hoppknapp och granater), och genom att hela tiden kombinera fiender som attackerar antingen snabbt i närstrid, långsamt men hårt och på betryggande avstånd - tvingas jag hela tiden flytta runt. Att sitta still bakom ett skydd när snabba fiender går runt det och attackerar eller granater landar vid mina fötter är såklart livsfarligt, men att kliva fram gör att jag kommer peppras av snipers och andra starka fiender som attackerar.

Outriders

Här kommer superkrafterna väl till pass och du kan knyta tre stycken ur ett hyggligt urval till axelknapparna. Trevligt nog känns alla användbara och bidrar till att göra Outriders till en ganska unik upplevelser där jag på Matrix-manér kan skapa en osynlig vägg som samlar upp alla fiendens kulor medan en kamrat som lirar Trickster teleporterar in sig bakom fienden och Pyromancer eldar upp dem. Det här gör att det är kul att snacka ihop sig i gruppen om vilka förmågor som fungerar bäst och prova olika strategier.

Sistnämnda kommer behövas, för Outriders kan vara ett ganska utmanande. Den som vill kan nämligen välja mellan 15 olika World Tiers. Dessa kan ändras nästan när du vill och därmed går det att sänka utmaningen om något blir för svårt, eller brassa på lite extra om du känner dig extra morsk. Höjer du svårighetsgraden väntar bättre loot, och i ett spel som till stor del handlar om just lootande och levlande, är detta såklart en viktig faktor.

Outriders

För det är just det som är drivkraften i Outriders. Striderna är underbart roliga och utmanade med goda vänner, och det är kul att ta sig an favorituppdrag flera gånger men trissa upp svårigheten. Det är också tack vare detta jag skiter i att storyn är fruktansvärt dåligt berättad. Jag kan knappt minnas namnet på en enda person i hela äventyret, och det är bara en ynka karaktär jag tycker känns trovärdig. I princip handlar det om att få en kass mellansekvens där jag ombeds göra något, sedan delta i helt ljuvliga strider under ett miniäventyr och därefter få en ny kass mellansekvens där jag belönas för mitt jobb. Dessutom saknas vettig presentation av det ändå ganska imponerande speluniversumet annat än via enorma mängder textdokument jag väntas samla på. Jag försökte verkligen spendera tid med dessa för att vara en god recensent, men ärligt talat tillförde de inget och jag tvivlar på att någon kommer bry sig lika lite som någon är engagerad i Tetris-storyn. Gameplay är allt här.

Enoch bjuder dock på en spännande värld med oväntat tjusig grafik på sina håll och bilduppdateringen är smidig. Dessutom tycker jag att soundtracket gör sitt jobb väl med att sätta an stämningen. Det ska dock sägas att även jag fått smaka på det omtalade nätverksstrulet efter att spelet blivit en stor succé som många velat lira. Några få gånger har jag inte kommit in när jag velat spela, och ett fåtal gånger har det även kraschat.

Outriders

Outriders är något så unikt som ett komplett spel och det tar i runda slängar 25 timmar att lira igenom, helt utan vare sig mikrotransaktioner eller ett live service-koncept. Jag tror dock att du kommer vilja spela det längre än så för att hitta hemligheter, bättre vapen och prova på fler olika klasser samt att det även erbjuds underhållande endgame-innehåll. Det är verkligen ett spel den som gillar blytung action och co-op nästan garanterat kommer ha riktigt roligt med. Striderna är som en slags underbar våldsbalett med hög svårighetsgrad som tvingar alla att vara redo och använda sina superkrafter för lagets bästa, i synnerhet under de ofta genialiska bossfighterna. Dessa är av klassiskt snitt där man ofta kommer få se sig bita i gräset ett antal gånger innan aset överlistats och kan nedgöras under tämligen tillfredsställande former.

Kort sagt har jag haft svårt att lägga handkontrollen ifrån mig, vänner ringer och vill lira titt som tätt samt att sambon tjatar om att vi ska spela. Och jag förstår dem. Outriders är ett spel som trots att det har några ganska graverande brister som hade kunnat stjälpa andra titlar, blir betydligt större som helhet än i dissekerat skick med beståndsdelarna analyserade var för sig. Jag skiter i min Outriders bakgrundshistoria och jag bryr mig inte om de barska officerare som behöver min hjälp, men jag har så genuint roligt hela tiden att jag känner att betyget nio ligger närmare till hands än betyget sju och en mycket stabil åtta känns därför synnerligen välmotiverad.

8 / 10
+
Blytunga strider, klockrena anpassningsmöjligheter, bra utmaning, ljuvlig co-op, genomtänkta superkrafter, stabil bilduppdatering, högt omspelningsvärde