Harvest Moon: One World

Harvest Moon: One World

Adam har planterat frön men skördat tristess i det senaste Harvest Moon-spelet...

Jag kan erkänna att Harvest Moon inte är en serie jag utforskat tidigare. Det närmsta jag kommit är antagligen någon timme i Stardew Valley eller när jag försökt bli en mästerodlare i Minecraft, men den officiella upplevelsen från denna serie som existerat sedan 90-talet är främmande vatten för mig. Men nu har utvecklarna Rising Star Games släppts ett nytt spel i serien som jag fått chansen att prova, och jag kan säga att jag inte är helt imponerad.

Harvest Moon: One World

Harvest Moon: One World är ett rollspel om jordbruk och jakten på nya grödor att finna och odla. Vår karaktär är en stackars sate i en värld där potatis är det enda vi vet. Palsternackor, morötter och lökar är alla myter och sagor i en bok vi med hopp läser om trots våra nära och käras skrockande åsikter. Men det förändras en dag när en kväll finner något fantastiskt; en skördeande som ber oss hjälpa hennes sort och i slutändan rädda skördegudinnan vi läst om.

Detta kräver att vi reser land och rike runt, letar efter mindre andar som belönar oss med frön som vi i sin tur kultiverar på vår växande farm. Det finns dussintals och åter dussintals olika växter och fröer att samla och det kan för stunden faktiskt vara smått beroendeframkallande att hitta dessa och plantera. En sak som dock kommer lite i vägen för glädjen att bygga min farm är det faktum att tack vare denna stora, enade värld (därav spelets namn, duh?) måste ta vårt pick och pack och dra med jämna mellanrum. Våra grödor följer inte med i flytter så det blir att börja om igen nästan vad gäller fröer, som inte heller kan köpas från butiker om vi inte redan sålt tillräckligt många med de lokala handlarna. Så när vi besökt en by, gjort uppdrag och hjälpt den snustorra befolkningen, så bär det av till nästa där processen börjar om igen.

Harvest Moon: One World

En litet plåster på såren är väl att det känns ganska strömlinjeformat med hur vi håller på med vår lilla gård. Menyerna ser ytterst spartanska ut men de gör sitt jobb och när vi ska ploga, plantera och vattna så behöver vi inte mixtra och knappa en massa. Med ett knapptryck så vet spelet vad det är vi vill göra och det enda vi egentligen behöver tänka på är vad vi planterar. En annan intressant aspekt är också att spelets värld också kan påverka resultaten för våra grödor. Ett isigt landskap kan ge oss istomater till exempel, och olika maträtter kan även ha olika effekter på vår karaktär för att underlätta stekande hetta eller kallbrandstemperaturer.

Men det som överlag för mig var den största tröskeln i spelet var inte att behöva fara omkring och plantera om allt igen eller springa över landsbygden och trakassera andar för deras säd, för gudarna ska veta att jag ofta gör de mest monotona av sysslor i många spel jag älskar konstant, utan det är att spelet känns oerhört oinspirerat och aldrig imponerande. Tekniskt påminner spelet om något jag kan tänka mig att spela på ett 3DS, inte Ps4 eller Nintendo Switch där det var den sistnämnda konsolen jag spelade på. Världen är väldigt steril och statisk och har en anime-inspirerad grafikstil som får Miis på Nintendo Wii att se extravaganta ut nästan. Efter ett tag av att traska omkring kunde det ofta kännas som att dra ut tänder utan något intressant att titta på eller ens höra.

Harvest Moon: One World

För den inbitne spelaren som kanske älskar farmtitlar med ofantliga mängder av samlande så tror jag att detta kan vara en avslappnande upplevelse att varva ner med en söndagkväll. Men ju längre jag spelade ju mer började jag drömma mig till andra spel jag kunde spela istället. Jag har spelat många och betydligt värre spel i mina dar, men detta känns ibland som ett mobilspel rent tekniskt som de valde att sälja på konsol utan mikrotransaktioner (vi tackar för detta i alla fall).

Harvest Moon: One World har säkert en väldigt specifik publik och en nisch, men jag tror inte att särskilt många nya spelare kommer att dras till den här titeln. Jag står fortfarande som motsatsen till imponerad och är inte direkt motiverad att prova på andra spel i serien. Tror att jag installerar om Minecraft igen och fortsätter odla potatis och bröd i oändlighet istället.

5 / 10
+
Strömlinjeformat spelande, gott om grödor att samla