Marvel's Avengers

Marvel's Avengers: Taking Aim

Henric har axlat rollen som Kate Bishop i den första expansionen till Marvel's Avengers och satt betyg...

De första månaderna av Marvel's Avengers har varit en problematisk tid då spelet kantats av flera tekniska brister och kämpat i uppförsbacke för att behålla men även rekrytera nya spelare. Crystal Dynamics har däremot varit övertygade om att spelare kommer återvända till spelet i takt med förbättringar och nytt innehåll. Nu har första expansionen, Taking Aim, släppts och frågan är nu om den ger goda skäl för spelare att återvända eller ej.

Det var något otippat att den första hjälten utöver de sex ursprungliga hjältarna som skulle släppas till spelet blev just Kate Bishop, Hawkeyes lojala vapendragare. Inte heller är det kanske en hjälte som många får många att åter igen vilja återvända till Marvels magiska värld och när det kommer till spelare vars kunskap om världen inte ligger på samma nivå som serieläsare, lär nog flera ha dålig kännedom om karaktären och av den anledningen inte känna ett behov av att återvända.

Marvel's Avengers
Bishop är inte bara användbar på avstånd utan är även i närstrid, tack vare hennes massiva svärd.

Kate Bishop är dock, vare sig man är insatt eller ej, ett utmärkt tillskott som till mångt och mycket påminner om Black Widow. Kate är utrustad med både pilbåge och svärd vilket gör henne till en farlig motståndare både i närstrid och på avstånd. Dessutom kan hon kontra fienders attacker och teleportera sig bakom en fiende och fortsätta puckla på den bakifrån. Precis som andra hjältar är hon utrustad med tre unika förmågor. Med hennes assisterande förmåga kan du framkalla en klon som lockar till sig fienders uppmärksamhet vilket kommer till god användning om du eller dina lagkamrater blir överväldigade av för stora hot. Klonen kan dessutom attackera fienderna medan du attackerar en annan. Kates mer aggressiva förmåga låter henne skjuta en pil mot en fiende som hon sedan teleporterar sig till och delar ut rejäl med skada. En förmåga som också kan användas som reträtt om din hälsa sjunkit till kritisk nivå. Hennes ultimata förmåga förstärker attacker med både svärd och pilar som snabbt dränerar fiendernas hälsa.

Marvel's Avengers
Kate Bishop är en ordentligt charmig karaktär. Precis som hon ska vara.

Kate Bishop är en fantastiskt underhållande hjälte som skiljer sig från de andra, fastän hon påminner mycket om Black Widow. Tack vare hennes oändliga ammunition passar hon utmärkt på avstånd och kan ta itu med fiender i luften medan dina kamrater delar ut rejält med stryk på marken. Men även hennes svärd delar ut mycket skada vilket öppnar upp för en stor variation. Ofta fann jag mig själv att variera mellan närstrid och attackera på avstånd när fienderna omringade mig. Det är därför rekommenderat att lira med henne i sällskap av Hulk, Captain America och Ms. Marvel för att balansera era möjligheter att besegra AIM.

Expansionen, som är en ganska så kort sådan, handlar om att Hawkeye inte längre går att få tag i vilket leder till att Kate Bishop bestämmer sig för att utreda vad som hänt honom. När hon väl lokaliserat honom tycks han samarbeta med AIM där han rest framåt i tiden och tillsammans med de andra hjältarna försöker hon ta tillbaka honom till nutiden och sätta stopp för samarbetet. Expansionen är uppdelad i två delar där detta är den första medan den andra släpps någon gång nästa år där vi får axla rollen som Hawkeye. Precis som Crystal Dynamics utlovat är alla expansioner gratis. Letar man därför efter en ursäkt att hoppa in i spelet igen är detta därför en bra sådan.

Marvel's Avengers
Expansionen erbjuder inte många nya fiender men har åtminstone en ny boss som består av en kombination av Thor och Captain America.

Är expansionen nog för att locka tillbaka spelare då? Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Själva berättelsen är extremt liten och expanderar inte spelets berättelse nämnvärt. På bara två timmar klarade jag av berättelsen och därefter finns inga fler nya uppdrag att ta sig an. Det finns därför inte mycket som kan motivera en att fortsätta spela spelet och det kommer sannerligen inte locka nya spelare. Visst, du får en helt ny karaktär att spela som men har du redan gjort de andra uppdragen som finns att spela, finns här inte mycket nytt att se. Kate Bishop är en mycket underhållande karaktär att spela som men med brist på nya och underhållande uppdrag som uppmuntrar en att spela vidare, är det svårt att finna motivation för att fortsätta efter expansionens slut.

5 / 10
+
Kate Bishop är ett grymt tillskott, hyfsad berättelse, bra röstskådespel