Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Puyo Puyo Tetris 2

Puyo Puyo Tetris 2

Pusselvärldarna kolliderar en andra gång i ett kulört möte mellan Puyo Puyo och Tetris. Vi har vridit och vänt på block samt delat ut betyg...

Det är alltid svårt med uppföljare. Det får inte vara för likt originalet eftersom det snabbt blir tråkigt om man redan var leds på det. Men det får heller inte vara alltför mycket nytt, vilket gör att det känns som ett annat spel som gått för långt från det jag älskade i originalet. Därför känner jag mig lite kluven medan jag spelar Puyo Puyo Tetris 2.

I allt väsentligt är detta samma spel en gång till. Men det är ju ungefär 1% av alla varianter som försöker skaka om Tetris-konceptet som faktiskt blir riktigt bra - och Puyo Puyo Tetris var ett av dem. I det möttes japanska Puyo Puyo Tetris och på något magiskt sätt funkade upplägget. Jag spenderade visserligen mest tid med lokal multiplayer, men det fanns även ett otippat väl utbyggt storyläge. Även om berättelsen sannolikt aldrig kommer bli någon kandidat för ett eventuellt litteraturpris, var det en kul twist som lät hela världen stå på spel medan allt löstes genom att jag ömsom staplade slembobbar och Tetris-formationer på varandra.

Puyo Puyo Tetris 2
      Två egentligen ganska olika pusselspel möts och på något sätt fungerar det, inte minst tack vare charmig paketering.

Storyn här är ungefär lika papperstunn, men det ligger ett gediget arbete bakom, och för den som kan stänga av hjärnan en liten stund och bara hänga med på vansinniga manga-äventyr, finns det faktiskt en hel del roligt som väntar. Huvudpersoner är Ringo och Tee, men spelet har en rejäl ensemble av andra karaktärer som förgyller berättelsen, den ena vansinnigare än den andra.

Föregångaren recenserade jag till Switch, och att kunna spela själv till hybridenheten är såklart viktigt då man inte alltid har uppkoppling. Puyo Puyo Tetris 2 har jag däremot spelat till Xbox Series X, och jag måste säga att jag tycker det känns mindre motiverat med kampanjen i TV-soffan än på bussen.

Om du inte är bekant med Puyo Puyo sedan tidigare, finns ett enkelt och intuitivt träningsläge som låter dig gå igenom grunderna. Även om jag är van Puyo-spelare, är jag nog bättre i Tetris totalt sett, och vinner oftare när jag spelar just Tetris. Fördelen med Puyos är dock de osannolikt långa combos du kan leverera och som kan skicka en motståndare nästan omedelbart i graven, något som gör att man aldrig får ge dem chansen att bygga upp sina lömskheter. Dessutom måste du faktiskt spela en del Puyo om du vill klara kampanjen och att lära dig konceptet är därför vettigt oavsett.

Puyo Puyo Tetris 2
      Vill du bara spela Tetris så funkar det, men då finns bättre alternativ.

Om du precis som mig gillar att maxa dina resultat och få tre stjärnor, kommer det dessutom ställa krav på ditt spelande. Det är ytterligare en anledning att träna, men jag vill tipsa dig om att slå av den automatiska svårighetsgraden som Sega menar ger dig en välbalanserad utmaning. Den känns allt annat än balanserad och bör endast nyttjas av de som tycker frustration är en av de finare formerna av underhållning.

I övrigt då, vad är egentligen nytt? Faktiskt inte så mycket alls, skulle jag vilja säga. Här trängs fortfarande en rejäl trave multiplayerspel samt renodlad Puyo Puyo och Tetris. Om det är sistnämnda som lockar, skulle jag dock föreslå att du skaffar dig nyligen släppta Tetris Effect: Connected istället, vilket ger en betydligt bättre Tetris-upplevelse än Puyo Puyo Tetris 2. Swap, där du växlar mellan Tetris och Puyo är fortfarande lika underhållande, medan Fusion gör att du måste sitta på helspänn hela tiden medan två olika spel verkligen fusioneras.

Puyo Puyo Tetris 2
      Storyn är underbart intetsägande, men förvånansvärt genomarbetad.

Det finns dock en grej som är dragplåstret denna gång, och det är Skill Battles. Här slåss du med totalt tre karaktärer som du får välja själv (även om menyerna är hemska och stör din motståndare när du spelar lokalt), alla med olika egenskaper, på närmast fightingspelsliknande premisser. Jag spelade mycket Puyo Puyon till Dreamcast när det begav sig, och kan meddela att spelläget ger vibbar av det. Genom att trycka på den knapp som motsvarar din karaktär, avfyrar du dennes specialförmåga - förutsatt att din mätare inte är tömd.

Sedan gäller det att attackera skoningslöst för dränera din motståndares liv. Spontant känns vissa figurer klart svårare att använda effektivt än andra, medan somliga ger uppenbara nybörjarfördelar, men Sega brukar ju ha kollen på balans i arkadliknande spel som detta, så jag har ändå fullt förtroende för att det med lite träning kommer vara balanserat.

Puyo Puyo Tetris 2
      Det är otroligt få nya inslag jämfört med föregångaren, men Skill Battles tillför mycket.

Skill Battles är väldigt underhållande och jag har spelat med sambon i timmar. Online lär detta bli den stora grejen, och jag tippar att det kommer drälla av helt outhärdligt bra spelare som gör att man knappt hinner placera sina första block innan allt är över i ett fyrverkeri av specialförmågor. Jag kan inte hjälpa att tycka att det här spelläget borde ha fått en egen kampanj, där man kunde ha fått lära sig att kombinera figurer och fått egenskaper förklarade för sig. Nu är det bara ett av flera tillgängliga lägen och inte så mycket mer än det i ett spel som i allt väsentligt är sin föregångare med lite finputs och en ny story.

Jag är i slutändan ändå glad att Sega inte ändrat så mycket spelmässigt i Puyo Puyo Tetris 2. Det är en bragd att få två rätt olika pusselspel att mötas på det här viset och faktiskt få det att kännas naturligt. Men även om grunderna underhåller, så borde det ha funnits lite mer innehåll. Har du redan föregångaren, betalar du i princip endast för en ny kampanj och Skill Battles samt ett förhoppningsvis större online-community. Om det är värt pengarna för dig, vet du bäst själv. Har du däremot inte det, är Puyo Puyo Tetris 2 ett riktigt underhållande pusselspel med lång hållbarhet (Puyo och Tetris är för evigt!), framför allt i lokal multiplayer.

7 / 10
      +
      Skill Battle är genialt, underbar lokal multiplayer, genomarbetat storyläge, bra träningsmöjligheter, högt återspelningsvärde, mysig design