Empire of Sin

Empire of Sin

John Romero, en av Id Software-grundarna och mannen bakom Daikatana - är tillbaka med ett strategiskt gangster-spel proppat av Xcom-vibbar...

Jag älskar 1920-talets Chicago. Älskar. Jag har goffat i mig varenda film, spel och TV-serie som utforskar denna tumultartade period i amerikansk historia och applåderar mini-teamet Romero Games för att de valt denna epok i Empire of Sin, och att de gjort sin research och byggt en estetik och atmosfär som verkligen andas förbudstiden i det som på den tiden var världens mest våldsamma stad.

Alla som kikat på den genomgående briljanta dramaserien Boardwalk Empire vet mycket väl vilken stökig tid detta var, 1920-talet i såväl New York som Atlanta och Chicago. Alkohol var på den tiden totalförbjudet av amerikanska staten vilket agerade startskottet för USA:s organiserade brottslighet då gangsters över hela landet påbörjade uppbyggandet av regelrätta storföretag med spritproduktion, mutade poliskårer, smuggling, langning och försäljning. Det var en tid då poliserna var snudd-på lika ohederliga som spritsmugglarna och där våldet var utbrett och kroniskt överdrivet. Filmen Lawless med Tom Hardy och Shia LaBeouf ger en viss insikt i detta, Boardwalk Empire ger en superb överblick över hur det såg ut.

Empire of Sin
Estetiken är klockren och känns väldigt mycket som en mix mellan Mafia och Boardwalk Empire.

Romero Games ärt den nionde (!) spelstudion som Doom/Quake-designers och Daikanta-producenten John Romero grundat och den här gången har han gjort det tillsammans med sin ytterst kapabla fru Brenda Romero, som också hon är en veteran inom spelvärlden och bland annat arbetat på Jagged Alliance-spelen. Empire of Sin har utvecklats av cirka 25 personer under lite drygt två års tid och är ett strategispel med sim-toner, till skillnad från de där köttigt ilsnabba förstapersonsskjutarna som John är mest känd för. Det handlar om att bygga upp ett brottsimperium under förbudstidens Chicago och på flera sätt än ett gillar jag hur Romero Games tar förhandslöftena från bland annat Ilussion Softworks och EA, om hur man bygger ett brottsimperium i en gangsterdränkt, öppen, spelvärld - och realiserar dem. Både Mafia och Gudfadern-spelen lovade oss detta, att vi skulle få bygga, rekrytera, expandera och styra - men minus någon påhakad liten mikrogimmick var det aldrig något som verkligen märktes av i de titlarna. Men det gör det i Empire of Sin.

Spelaren börjar med att välja en av 14 välkända gangsterbossar och i mitt fall föll valet naturligtvis på Al Capone, som här är en något yngre och mer våldsam version än den vi är vana vid att se på vita duken. Empire of Sin är i stort indelat i två olika, ungefär lika stora, delar. Den ena påminner mest om Civilization, skulle jag säga, och här handlar det om att bygga upp sin organisation, rekrytera och administrera medan den andra utgörs av strider. Våldsamma strider mot allt från polis till rivaliserande gäng. Den här delen påminner mer om Xcom än något annat och för dig som hängt med här på Gamereactor under årens lopp är dessa två spelserier knappast något som jag förkovrat mig sådär överdrivet mycket i. Strategi är kul, en genre som jag alltid älskat - men jag brukar medvetet undvika dessa typer av spel eftersom jag fastnar i dem på sätt som aldrig riktigt sker med mina favoritspeltyper; Action och racing. Men med tanke på att jag alltid älskat John Romero för hans kompromisslösa självförtroende och "never quit"-attityd samt att jag som sagt dyrkar denna tidsålder med tillhörande estetik, kunde jag bara inte låta någon annan på redaktionen recensera Empire of Sin.

Empire of Sin
Det finns 14 olika gangsterbossar i spelet som du kan välja mellan.

Systemet för resurshantering i det här spelet är strålande. Djupt, detaljerat, pedagogiskt upplagt och väldigt information samt balanserat. Jag köper nya byggnader, drar igång fler och fler bryggerier, bygger ut lagerdelen för att kunna förvara mer starkvaror, uppgraderar bryggutrustningen för att kunna producera mer sprit och expanderar lokalernas area för att kunna klämma in en mer heltäckande och kapabel vaktstyrka. I samma veva köper jag barer för att enklare och i större utsträckning kunna sälja min sprit, mutar poliser så att de inte sniffar omkring i de kvarter där jag säljer - och bygger ut mitt blivande imperium i en trivsamt lugn men tillfredsställande och belönande takt.

Det går såklart även att knyta till sig fler och fler gangsters, uppgradera deras vapen och förmågor för att assistera Al Capone på sina uppdrag och utflykter och själva handgemängen eller eldstriderna, påminner väldigt mycket om Xcom. En del av mig har vissa problem med det turbaserade upplägget och att vissa attacker helt missar sitt mål på grund av "risk/chans"-systemet, men en annan del av mig uppskattar helt klart att det inte bara handlar om att mosa avtryckarknappen ursinnigt och bevittna hur Capone och hans inhyra hejdukar mejar ned allt tänkbart motstånd utan minsta bekymmer. Det finns som vanligt en del dryga buggar här som jag tror och hoppas kommer att plockas bort med hjälp av den redan utannonserade day ett-patchen och dessa har för min del mest slunkit fram under själva fighterna, då min karaktär hamnar i något slags låst läge och missar ett helt magasin trots att kulorna utan tvekan borde ha träffat, men det är ingen stor sak och har inte försämrat eller dragit ned min totalupplevelse särskilt mycket. I grunden tycker jag att balansen och kanske framförallt kontrasten mellan hur resurshanteringen och eldstriderna fungerar, är mycket god. Empire of Sin är en cocktail (en förbjuden sådan) av olika genrer och olika spel, som i slutändan roar på kungliga premisser. Inte minst med tanke på hur litet teamet är som utvecklat det.

Empire of SinEmpire of Sin
Du kan enkelt gå och bli alkoholiserad i Empire of Sin, om du smuttar för mycket på dina egna starkvaror.

När det gäller det estetik råder det inga tvivel om att det här är ett spel för mig. Brenda Romeros känsla för epoken i sig, för gammal arkitektur, kläder och fortskaffningsmedel, är strålande och det känns i mångt och mycket verkligen som att spela en mix mellan Civilization, Mafia, Boardwalk Empire och Xcom. Spelvärlden är utsökt utformad, atmosfärisk, detaljerad och det går att välja huruvida man som spelare vill se allt från ett isometriskt fågelperspektiv eller nosa runt på trottoarerna ur ett klart mer filmiskt kameraläge. Musiken tillsammans med grafiken gör en superb arbete med att slunga mig tillbaka i tiden och bygga stämning, och jag har mycket riktigt fastnat i Emire of Sin, blivit beroende, på ett sätt som jag inte tror att jag blivit av något spel sedan Starcraft II. Varje spelsession tar tid eftersom det finns så många detaljer i så många av spelets olika system, och jag är lika noggrann som jag är nyfiken här, något som gör att jag lär fortsätta att spela makarna Romeros lyckade blandras-titel i lång tid framöver.

8 / 10
+
Strålande design, djup och belönande resurshantering, strategiska och utmanande strider, mängder av valmöjligheter, bra musik
-
En del buggar, striderna känns ibland en smula orättvisa

Ben Lyons, GR EU
Mixen mellan Civilazation och Xcom är en rolig sådan och spelsystemen är djupa och tillfredsställande. Jag är mycket svag för den filmiska känslan också och berättandet samt kamerafunktionerna fungerar väldigt väl men det finns lite för många spelförstörande buggar här för att Empire of Sin verkligen ska kunna aspirera på de högre betygen. 7/10

Empire of SinScore

Empire of Sin

0