Football Manager 2021

Football Manager 2021

Vi har återigen provat på livet som fotbollscoach i Sports Interactive älskade manager-serie som låter oss uppleva fotbollen från sidan av planen...

Football Manager; ett spel som kan få fans att sitta bänkade i timmar, är tillbaka i en ny upplaga, och Football Manager 2021 kunde inte komma vid en bättre tidpunkt med tanke på pandemi och social distansering.

Football Manager, som titeln säger, är en fotbollssimulering, där du spelar som huvudtränare/manager för en fotbollsklubb, som är ansvarig för att hantera spelare, personal, träning, övergångar och ännu mer, om du vill. Du är fri att lägga upp din egen strategi och taktik, och du kan mer eller mindre betrakta dig som "The Next Alex Ferguson", "Pep Guardiola's Biggest Rival", eller "Ole Gunnar Solskjær's Long-Waited Replacement" - om du så vill. Denna gång är det den senare som jag valde att spela den, för det skulle naturligtvis vara tråkigt om vi bara lyckas med en stor klubb, eller hur?

Football Manager 2021

Football Manager 2021 har många förändringar och uppgraderingar sedan förra upplagan, men det är fortfarande användarvänligt, särskilt för nya spelare som provar på serien för första gången. Även om användargränssnittet fortfarande domineras av text, tyckte jag att introduktionsfunktionen var mycket hjälpsam och kortfattad. Till exempel gränssnittet för att skapa taktik, där du hittar några mallar som lär vara bekanta även för nybörjare, som gegenpressing, tiki-taka och den ökända parkeringen av bussen. Men naturligtvis kan du skapa din egen namngivna och detaljerade taktik. Du kan hitta handledning för grunderna till de avancerade funktionerna, som för att bestämma spelarnas roller och uppgifter med mera.

Football Manager 2021Football Manager 2021

Men låt oss prata om de nya funktionerna som Sports Interactive lyfter fram i sina marknadsföringskampanjer för 2021-upplagan. För första gången kommer vi att ha Gestures och nya gränssnitt för presskonferens, Team Talk och Face to Face Interaction. På överföringssidan av verksamheten kan du genomföra Recruitment Meetings och Ask Agent About Availability. Ur taktik- och matchdagsperspektivet, förutom en uppgradering av grafik och gränssnitt, kommer du också att möta ett nytt mått (som är populärt i fotbollsvärlden idag); Expected Goals, även kallat xG.

Interaktion med spelare, personal och media är rutinerna för en modern fotbollschefs liv. Om vi i de tidigare utgåvorna hade möjligheten att vara aggressiva, självsäkra, passionerade (bland andra känslor) i dina talleveranser, har du nu även gester för att ytterligare uttrycka dig. Du kan stoppa händerna i fickorna för att ge lugn, eller till och med kasta en flaska till en spelare för att visa honom vem som är chefen. Ärligt talat har jag varit sugen på att trycka på "kast flaskan" eller "smäll i bordet" under en presskonferens, bara för att se vad som skulle hända.

Prata om presskonferenser, den här gången ger FM21 ett nytt utseende som betonar dina relationer med journalister och känslorna kring din interaktion med dem. Om du är en mediaälskling, kan de frågor som ställs skapa positiva nyheter och öka lagets moral. Eller så kan du vara en grinig chef, vars mål med media är att skapa bombastiska rubriker och kritik, vilket i slutändan kommer att vara ett hinder i omklädningsrummet.

Låt oss hoppa till överföringsbitarna som jag personligen tycker är anledningen till att de flesta spelare bör återvända till den här serien. Det finns två höjdpunkter här, som är "Ask Agent About Availability" och "Recruitment Meeting". Som namnet antyder är Ask Agent About Availability en ny agentinteraktion där du kan fråga om hans klient är tillgänglig för överföring innan du fortsätter till det officiella erbjudandet till den respekterade klubben. Kommer du ihåg Cristiano Ronaldos övergång till Juventus? Det var ursprungligen en ledig fråga från Juventus fotbollschef till agenten. Så fungerar funktionen. Inspirerad av det har jag också försökt tilldela Ronaldo från Zebre (ja, Juventus heter fortfarande Zebre i år på grund av licensiering) till klubben jag hanterar - Portugisens exklubb, Manchester United. Men icke!

Under tiden är Recruitment Meeting ett rutinmöte där du diskuterar transfer med dina scouter. Intressant är att det finns en ny position i rekryteringsteamet i form av dataanalytikern, som kommer att ge dig rapporter som förbinder prickarna mellan vad som finns på marknaden och lagets behov. Rapporten samlar in data från scouternas rapporter. Men om du fortfarande inte är nöjd kan scouterna söka efter fler spelaralternativ eller detaljer om de aktuella spelarna. Precis som i den verkliga världen är klubbens ekonomi i dåligt skick på grund av pandemin, så överföringarna blir mer "vänligare" när det gäller avgifter och löner.

Låt oss nu prata om matchupplevelsen. Förutom det nya gränssnittet för uppbyggnad före matchen och förbättringar av animering och grafik introducerar Football Manager 2021 spelarna till ett nytt mått som heter Expected Goals eller kort sagt xG. Det är ett resultat av ett partnerskap med SciSports, som har erfarenhet av att arbeta med fotbollsklubbar och förser dem med matchdataanalys.

xG kan återspegla hur bra ditt lag är i att skapa chanser och hur effektiv din taktik är, så att du kan justera, förfina eller ta bort din strategi helt och hållet för att nå önskad statistik. I varje eftermatch kommer din personal att ge dig lagets xG som en handling för att granska din taktik, och ibland är det svårare att läsa recensionen än själva poängen.

Football Manager 2021Football Manager 2021Football Manager 2021

I slutändan ger Football Manager 2021 spelare mycket fler variationer än någonsin, vilket förhoppningsvis får veteraner att stanna, samtidigt som det också erbjuder en vänlig introduktion till nya spelare. Du kan kanalisera din frustration för din älskade klubb här eller känna Jurgen Klopps passion när Liverpool vann ligatiteln - eller uppleva kampen för att lyfta Manchester United tillbaka till sin tidigare ära. Allt detta och mycket mer finns i Football Manager 2021.

8 / 10
+
Nytt gränssnitt, xG är en väldigt bra förbättring, snabbare laddningstider, stort speldjup