Svenska
Gamereactor
recensioner
XIII

XIII (2020)

Ubisofts gamla 2003-klassiker har stöpts om och släppts på nytt, och det handlar dessvärre om en av de sämsta nyversionerna genom alla tider...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag var väl i grunden aldrig lika lyrisk över Ubisoft-klassikern XIII som Jonas Mäki var, när det begav sig, även om jag verkligen diggade designen och hur väl utvecklarna hade fångat serietidningsestetiken via smart nyttjande av cel shading. Bra, var det dock. XIII var bra, inte minst när det kom till den Bourne-doftande storyn om en hemlig agent med minnesförlust samt den regeringskomplott som han omedvetet snubblade över.

XIII
Mycket av tjusningen med designen i originalet har gått miste här...

När Microids för ett åar år sedan meddelade att de avsåg att bygga om XIII från grunden, optimerat för våra nuvarande konsoler, blev jag därmed glad. God idé. Ett spel som jag sedan dess har sett fram emot. Jag började dock ana oråd när Microids liksom smög ut XIII (2020) på spelhyllorna förra veckan utan att vare sig meddela oss eller skicka en recensionsversion, vilket fick mig att omedelbart köpa skiten via Steam, något som jag under de senaste dagarna fått ångra, bittert. För detta är skräp, det. Rent skräp. Vi pratar ett av årets överlägset sämsta spel och den sämsta nyversionen jag sett på många, långa år.

Först vill jag prata om estetiken, för redan här har utvecklarna Playmagic bevisligen missförstått den känsla som Ubisoft för 17 år sedan försökte väcka. Celshadingen är i nyversionen mycket mer "försiktig" och ser därmed mindre ut som serietidningsrutor som rör sig och mer som dåligt ljussatta miljöer från 2012. De tjocka svarta konturerna på samtliga objekt är som bortblåsta och det där snygga CMYK-rastret som vilade över samtliga färgtoningar i originalet är även de borta. Grafiken i sig är dessutom ful, även om Playmagic byggt upp samtliga av miljöerna från grunden igen liknar de platser från ett minst tio år gammalt spel proppat av osynliga väggar och medelmåttiga ljuseffekter. Hackar och hostar gör det också, på ett sätt som gjort mig direkt rosenrasande.

Detta är en annons:
XIII
Fienderna är så bedrövligt korkade och buggarna så många att detta mest känns som ett kasst skämt.

Jag har spelat denna titel på min Omen Obelisk (HP) innehållande en i10-processor, 32 GB arbetsminne, 1TB SSD och ett 2080 TX och trots all den råstyrka som min speldator huserar, har det här spelet hackat och hängt sig mer än alla andra PC-spel jag installerat de senaste tre åren. Jag har bland annat tvingats starta om hela datorn fem gånger under cirka fem timmars spelande, menyerna saknar stöd för mus och skiftar jag till Xbox One-handkontroll känner spelet aldrig av det utan ber mig göra ändringar i hur jag nyttjar tangentbordet i spelet. Detta är ett haveri, ett stort, fult, gräsligt, skamligt megahaveri.

Detta trots day1-patch, också. Som levererades med en bibellång lista på buggar som åtgärdats. Trots detta är XIII (2020) rena rama tågolyckan sett till hur fenomenalt trasigt det verkligen är. Fiender fastnar i väggar, fiender fastnar i möbler, i andra delar av miljöerna. Fiender dansar moonwalk ut ur rum medan jag skjuter dem i plytet, de fastnar i varandra och intar formen av siamesiska tvillingar och tappar den där hemska 2003-magnetismen som annars förpestar detta misslyckande, och börjar plötsligt skjuta mot en oskyldig stenvägg, istället.

XIII
Håll dig borta från denna remake, vad du än gör.
Detta är en annons:

Rent spelmekaniskt är XIII (2020) minst lika dåligt. Spelkontrollen känns yxigt bökig, krångligt jobbig och gammal. Vapnen har noll tryck i sig och påminner mest om leksakspistoler/gevär och fiendernas reaktioner på när jag skjuter dem - är skrattretande. Det enda positiva som jag antar att jag kan tänka mig att belysa är handlingen, för den är såklart intakt precis som originalrösterna. Storyn är fortfarande riktigt intressant och läckert berättad av bland annat Adam West (Batman) som fortfarande fungerar utmärkt. Det är dock svårt att slitas med, greppas tag, av en story när spelmekaniken, grafiken och allt annat är så bedrövligt dåligt som det verkligen är, här. Särskilt med tanke på att allting var klart bättre i det 17 år gamla originalet.

Ubisoft är sällan ett företag som jag tycker särskilt synd om, tvärtom. De gör mängder av pengar på spelserier som Rainbow Six, Assassin's Creed, Rayman, Ghost Recon samt Far Cry och kommer garanterat inte gråta särskilt hårt över det faktum att Microids och utvecklarna Playmagic sabbat deras 17 år gamla, plågsamt bortglömda, agentspel. Jag kan dock inte hjälpa att känna sympati med originalutvecklarna bakom XIII som med största sannolikhet ser hur Playmagic raserat deras verk på ett sätt som jag inte tror att någon hade förväntat sig.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Storyn är fortfarande bra
-
Horribelt mycket buggar, urdumma fiender, platta och begränsade miljöer, noll flyt i eldstriderna, fjösigt meningslösa vapen
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

7
XIII (2020)Score

XIII (2020)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Ubisofts gamla 2003-klassiker har stöpts om och släppts på nytt, och det handlar dessvärre om en av de sämsta nyversionerna genom alla tider...

2
XIII-remaken får en remake

XIII-remaken får en remake

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter den katastrofala lanseringen av XIII Remake meddelas nu att remaken ska få en remake, som sköts av den franska utvecklaren Tower Five. På spelets Steam-sida framgår...

2
Kolla in omslagen till XIII-remaken

Kolla in omslagen till XIII-remaken

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi vi tidigare kunnat berätta, jobbar Playmagic och Microids med en remake av klassiska actionspelet XIII, vilket släpptes år 2003. Det var ett cel-shadat...



Loading next content