Ahh, NHL. EA Sports fula ankunge, serien som får absolut minst kärlek av samtliga av företagets sportspel. Trots att det gjorts några små förbättringar går det fortfarande inte att rekommendera detta om du redan innehar förra årets version, vilket är något jag säger om varje sportspel och får mig att känna mig som en repig grammofonskiva.
EA lurade mig dock något rejält när jag startade mitt karriärläge, Be a Pro. Vad är detta? En berättelse i ett NHL-spel? Det kan väl inte vara sant? Och nä, det var det inte. Jag hann inte mer än att bli riktigt uppspelt över att det inleds med en animerad videosnutt där min agent pratade på telefon med en radiostation över hur bra jag är och att draften börjar närma sig förrän jag insåg att det roliga tog slut där och då. Det var bara en introduktion och inte början på en lång berättelse som The Journey i FIFA. Men allt är inte samma gamla visa. EA har faktiskt förbättrat karriärläget med några välbehövliga nyheter. Du kan nu välja att inför draften spela i Europa. Tyvärr gäller det inte samtliga lag utan bara lagen som spelar i CHL. Kanon om ditt favoritlag är Frölunda, Färjestad, Luleå, Rögle, Skellefteå eller möjligtvis Grenoble Brûleurs de Loups.
Du slängs in i CHL-slutspelet och får därför bara spela ett fåtal matcher innan draften. Karriärläget får sedan små dialogval under tidens gång. Det kan vara dina lagkamrater som vill bowla eller agenten som vill att du gör reklam för flingor. Oftast har du två val, svara som en lagspelare eller som en stjärna. Det första valet leder till att du blir bättre omtyckt av lagkamraterna och/eller klubbledningen medan det andra förbättrar din stjärnstatus. Båda har sina fördelar. Om klubben tycker om dig går det fortare för dig att avancera i laguppställningen medan stjärnstatusen ger dig mer pengar. Med dessa pengar kan du sedan köpa saker som hus eller fordon, vilka alla ger dig en boost till dina egenskaper. Det bjussas också på presskonferenser och annat som gör att detta spelläge känns mycket djupare än på länge. Det är inget enormt, men det är väldigt välbehövligt och ett steg i rätt riktning för hur EA bör hantera denna spelserie.
Det är annars, som det varit sedan det infördes, spelläget CHEL som är spelets mest underhållande. Speciellt om du har någon eller några att spela med. Här bjuds det på flera olika matchtyper. Som Ones och Threes där du spelar en-mot-en eller tre-mot-tre i matcher som är i princip helt utan regler. Det är riktigt roligt och kaotiskt. Det är också här du tillsammans med dina vänner (eller ovänner) kan skapa en klubb med egna tröjor och klubbmärken och spela tillsammans i de olika matchtyperna. Det går också att spela själv mot datorn i olika utmaningar där du låser upp nya kläder och utrustning. Extra kul är det att kunna spela med klubbmaskotar som Philadelphia Flyers Gritty. Just nu finns det två speciella utmaningar för Oktoberfest och Halloween där du möter lag klädda i lederhosen och som pirater. Förhoppningsvis håller EA detta vid liv.
Något de absolut kommer hålla vid liv är Ultimate Team. Har du spelat det tidigare är det precis vad du kommer ihåg. Det finns faktiskt inte mycket, om ens något, nytt här alls. Köp och öppna kortpaket för att få nya spelare och bygg ihop ditt lag för att spela mot andra eller mot datorn i olika utmaningar. Det nya spelläget Hut Rush är också inbakat i Ultimate Team, trots att det är sitt eget spelläge i menyn. Här får du drafta fyra spelare och spela med speciella regler, som att ha en "money puck" som är värd mer än vanliga mål. Antalet poäng du tjänar låser upp belöningar i HUT och du får fler poäng genom att göra mer avancerade och snygga mål.
Snyggt är något som inte går att säga om spelet i övrigt. Det är fult. Det är svårt att förstå hur EA Sports fortfarande håller i samma gamla grafikmotor som om de inte kan överleva utan den. Ignite-motorn har använts i NHL-serien sedan 2014. FIFA-serien gav upp denna grafikmotor för fem år sedan och Madden NFL bytte upp sig för fyra år sedan. Just nu är det bara NHL-serien som använder Ignite av deras sportspel då NBA Live för nuvarande inte produceras. Det är bara att titta på bilden nedan för att se hur dåligt det ser ut.
Och det blir inte bättre den här säsongen heller eftersom det beslutats att NHL 21 inte kommer släppas till Playstation 5 eller Xbox Series S/X. Det tar mig verkligen ur spelupplevelsen när jag sitter och tänker på hur fult det är. På sina ställen har jag också svårt för översättningen. Efter varje match kan du till exempel välja att "avsluta spel" istället för "avsluta match". Vissa dialoger i karriärläget är inte kanon heller. Visst, det är säkert ett problem redan i den engelska dialogen, men vem säger egentligen "jag faller som en kägla för bowling"? Vi kan också slänga in kommentatorerna som något jag irriterar mig på. De skriker fram sina dialoger, hela matchen igenom. Det blir tröttsamt att lyssna på detta och upprepade meningar som "the frozen biscuit".
Spelmässigt på isen känns det väl egentligen inte ens som att man spelar riktig hockey. Den riktiga sporten handlar mycket om speluppbyggnad och att försöka låsa upp försvaret för att få bra skottlägen. I NHL 21, precis som tidigare spel, känns det mer som ett åk in och skjut så ofta det går. Det blir inga passningar fram och tillbaka i anfallszonen och när du har avslutat ditt anfall får du sprinta hemåt för att försvara när motståndaren åker rakt på mål. Visst, jag förstår att de som spelar virtuell hockey vill ha snabbhet och action, men det tar bort lite från det verklighetstrogna. Varje anfall blir samma sak, ta in pucken genom att åka skitsnabbt längs sargen eller genom mitten och försöka gå på avslut eller hitta en passning tvärs genom zonen för ett direktskott.
I det stora hela är NHL 21 ganska lika spelet från förra året. Det har fått sig sina förbättringar, som dialogval i karriärläget och en ny hektisk Deadline Day i Franchise Mode, men det är inte tillräckligt för att få det att kännas fräscht och uppgraderat. Dessutom känns grafiken fortfarande gammal som gatan. Kommer vi någonsin få en ny grafikmotor? Mitt hopp börjar ta slut.