Remothered: Broken Porcelain

Remothered: Broken Porcelain

Henric har åter igen kommit i konflikt med sina grannar efter att ha skrikit av rädsla i nya Remothered: Broken Porcelain...

Remothered: Tormented Fathers kom som en trevlig överraskning när det släpptes för snart tre år sedan. Fastän det drogs ned av flera tekniska brister underhöll spelet från början till slut (och skrämde skiten ur mig). Underhållningsvärdet räddades till största del av en intressant berättelse. Därför har väntan på fortsättningen varit stor men efter en mindre försening är uppföljaren nu äntligen här.

I Remothered: Broken Porcelain innehas huvudrollen inte längre av Rosemary Reed (även fast hon spelar en väsentlig roll i spelet). Inte heller utspelar sig spelet på Feltons obehagliga herrgård. Nej, den här gången spelar vi som Jennifer. De som spelat föregångaren har säkert en god gissning vem det är och ja, ni har rätt. Det är precis den Jennifer. Den riktiga, den här gången. Vi får tidigt in i spelet veta att hon har utvisats från en institution för flickor då hon ska vara en bråkstake och ogärna pratar med folk. Numera arbetar hon som rumservicebiträde på The Ashmann Inn men hennes roll som biträde får dock mardrömslika konsekvenser när samma sjukdom som fanns på Feltons herrgård även råder här och snart är personalen (och kanske även andra) ute efter att mörda henne.

Remothered: Broken Porcelain
Som vanligt är det fruktansvärt obehagligt att gömma sig när fienderna letar precis utanför.

Lite har förändrats sedan det förra spelet. På gott och ont, ska tilläggas. För mycket av mina klagomål från föregångaren finns kvar även nu, vilket jag kan känna är larvigt uselt av utvecklarna. Grafiken är vid det här laget lastgammal och det förekommer mer än sällan grafiska buggar där kroppsdelar beter sig underligt och läppar som inte synkar dialogen. Utöver det bråkar kameran konstant och i ett spel som förlitar sig på smygelement blir det ofta svårt att se sina fiender vilket lätt hade kunnat åtgärdas med möjligheten att kunna växla kameravinkel från höger till vänster axel och vice versa. Dessutom är ljudet även denna gång hemskt dåligt då det är helt omöjligt att lista ur var den skräckinjagande förföljaren befinner sig någonstans. Deras läten kan få en att tro att de är i samma rum, när de i själva verket inte är det vilket gör smygandet onödigt svårt. Vissa ljudeffekter tycks även ha försvunnit helt såsom när man faller till marken eller när porslin och glasflaskor krossas.

Eftersom Remothered: Broken Porcelain är fyllt av pussel som tvingar dig att leta efter viktiga föremål, ägnar man en stor del av spelet åt att rota i byrålådor och skåpsluckor. Detta sker redan den första minuten man startar spelet och det blir redan då tydligt hur dålig spelkontrollen är. Ibland vägrar spelet låta mig som spelare plocka på föremålet som jag precis fann i en låda och Jennifer stänger istället luckan, eller öppnar en annan. Vid spelets Quick Time Events är det dessutom brutalt svårt att lyckas utföra dem med musen då de ibland kräver att man drar musen så långt åt ett håll att musmattan inte räcker till. Vid dessa tillfällen kan rutorna som momenten dyker upp i även döljas på grund av den usla kameran.

Tormented Fathers och Broken Porcelain är hur som helst inte identiska med varandra, utan en del nya element har tillkommit. För att känna en form av belöning finns nu flera uppgraderingar som gör upplevelsen något enklare och gör vissa tidigare nämnda bristers påverkan mindre. Genom att hitta särskilda nycklar i värdshuset kan du använda dessa till diverse saker. Bland annat kan du göra mindre oväsen från dig, utöka din uthållighet eller göra det enklare att klara minispelen som uppstår när en fiende står utanför ditt gömställe. Detta uppgraderingssystem är ett välbehövligt tillägg som uppmuntrar till att utforska, även om spelkontrollen ibland gör det jobbigare än det hade behövt vara.

Remothered: Broken Porcelain
Fienderna är inte fullt lika skrämmande den här gången men nog kan de skrämmas minsann.

Eftersom Jennifer besitter en förmåga att styra de mystiska fjärilarna som tycks vara relaterade till sjukdomen de andra utsatts för, låter de dig kliva utanför Jennifers skinn. Med ett knapptryck kan du flyga runt och se var fienderna befinner sig, men även skapa distraktioner eller använda dem till att överkomma ett hinder. Dock kommer inte detta tillägg utan problem heller. Råkar du styra kameran in i ett föremål kan du ibland fastna och eftersom förmågan bara varar en kort stund innan du behöver återfå kraft att använda den igen blir det ibland bara irriterande att behöva använda den. Med denna förmågan har flera pussel även fått strykas vilket känns tråkigt. I föregångaren var de välgjorda och fick en att tänka till ordentligt men denna gång är de få och känns istället malplacerade.

Remothered: Tormented Fathers var ett ganska så svårt spel men uppföljaren är svårare. Fiender är avsevärt mycket svårare att osedd ta sig förbi och den här gången kan de vara fler än en. Ganska tidigt in ställs du inför utmaningen att undvika hela tre fiender samt en hund som blockerar en dörr, och jag skulle ljuga om jag sa att det inte tog mig mer än ett försök att överlista dem. Dock skall det nämnas att det inte var mitt fel. Med tre närvarande hot blir det väldigt trångt och när jag försökte gömma mig i ett skåp inuti ett rum, rusade samtliga tre personer in för att leta reda på mig men då det var ett relativt litet rum kunde de inte ta sig ut igen. Istället blockerade en av dem dörren och de fastnade alla där inuti och jag tvingades hoppa ut ur skåpet för att sedan fastna tillsammans med dem för att därefter bli skjuten, yxhuggen och knivhuggen och därmed dö en mycket smärtsam död. Det händer ofta att fienderna fastnar i dörrar när de letar efter dig, så även här hade Stormind Games behövt ett par månader till för att finslipa spelet.

Remothered: Broken Porcelain
Jennifer ser ordentligt mörbultad ut om man kommer fienderna lite för nära.

Bakom alla brutala buggar och tekniska problem finns dock en intressant berättelse, precis som med föregångaren vars höjdpunkt var berättelsen som övervägde flera tekniska brister. Däremot vill jag påstå att narrativet gjorts onödigt krångligt den här gången som hoppar fram och tillbaka för att man som spelare sedan ska finna vissa avslöjanden spännande och intressanta, men utförandet är inte särskilt välgjort utan hade varit bättre om spelet följt ett kronologisk narrativ. Med det sagt ser jag fram emot att se hur trilogin avslutas men jag hoppas också att Stormind Games har lärt sig sin läxa tills dess.

Jag ville verkligen gilla Remothered: Broken Porcelain då jag sett fram emot det så länge. Men bägaren rann över när jag under spelets sista timme utsattes för en bugg som gjorde det omöjligt att avancera i berättelsen. Detta fastän jag hade tidigare sparfiler att tillgå som på något sätt målade upp nya spelförstörande buggar på grund av den jag nyss stötte på. Hur jag än vrider och vänder på det och vill intala mig själv att detta är den uppföljaren jag önskade mig, så går det inte. Remothered: Broken Porcelain är i nuvarande skick ett trasigt spel och det är inte svårt att förstå varför spelet just nu har ett mestadels negativt omdöme på Steam. Trots förseningar har Stormind Games släppt ett spel som inte är är i närheten av att kallas färdigt och därför går det helt enkelt inte rekommendera någon att köpa det i dagsläget. Men skulle det visa sig att det förbättras med tiden kan det vara värt att plocka upp det för dess berättelse, men tills dess att prislappen sjunkit eller buggarna åtgärdats råder vi dig att vänta.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+