Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

Huka er Stranger Things och Twin Peaks, spelvärlden mesta mysterieserie är tillbaka med ett nytt äventyr...

Deadly Premonition var en vattendelare i sådan omfattning att det faktiskt är med i Guinness Rekordbok på grund av de våldsamt splittrade betygen. Trots uppenbara tekniska brister, fick det ändå en stor skara fans, och nu, tio år snare, är det dags för uppföljaren.

Deadly Premonition 2 är både en prolog och uppföljare i ett. Första (och största) delen av äventyret utspelas år 2015, fem år efter händelserna i det första spelet, medan andra delen utspelas fem år innan original-Deadly Premonition. Agent York är fortfarande vår protagonist och mordmysterier är spelets ryggrad. Men Deadly Premonition 2 förklarar händelserna från det första äventyret på ett unikt sätt. Varför skyr agent York färgen rött? Det får du svar på genom att spela Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise.

Deadly Premonition 2: A Blessing in DisguiseDeadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

Moderna händelser tycks prägla Yorks sista tid på jorden. En tumör kostar på orken och den sjuklige mannen spenderar mest tid med att sitta hemma och se på TV. Men hans eskapader hade så stora konsekvenser att FBI dyker upp för att ställa frågor. I dessa sektioner av spelet följer du bara storyn och det är ärligt talat inte särskilt mycket till faktiskt spel egentligen.

Själva grunden i äventyret är Le Carre i Louisiana, dit agent York för en semester. Men kort efter att ha anlänt, sker ett mystiskt mord. Du får fritt utforska Le Carre och det finns gott om utrymme. Där får du lära den en märklig grej med spelet, nämligen att du inte tar dig runt med bil, utan med skateboard. Yorks bil har nämligen blivit stulen, medan tjuven efterlämnat just en skateboard. Agent York lär sig rent av att göra lite trick med rullbräda, som dessutom kontinuerligt kan uppgraderas.

Allt i Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise är en slags djupdykning ner i galenskap, så försök inte hitta rim och reson i det som händer. Varje karaktär känns medvetet stereotyp och har en mycket definierande egenskap. Ägaren av hotellet i Le Carre lider exempelvis av svår schizofreni, medan sheriffen är svartbältare i one-linser. Agent York själv är fortfarande en gentleman, men han för konversationer med sig själv med en person som kallas Zach. Han har även förkärlek för att strössla på med information om gamla filmer.

Några timmar in i äventyret, börjar mordmysteriet få lite övernaturliga dimensioner. Och just voodoo-inslag och djupaste södern är ju faktiskt teman som passar varandra väldigt bra. Storyn är helt enkelt mycket smartare än vad du först kanske tror och narrativet är ett av de starkaste korten i Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise.

Problemet är att spelet är lite för lojalt mot sina rötter. Spelmotorn är uppenbarligen skapad under förra generationen, och flytet hackar rejält när du är utomhus. Det är inte snyggt på något sätt. På ett sätt passar denna estetik spelets b-filmskänsla, och jag antar att det är vad utvecklarna siktade på. Tekniska tillkortakommanden är så vanliga att det gör det svårare att njuta av spelet, inte minst under alldeles för långa laddningstider. Bortsett från regelbundet hackande, så kraschade även spelet redan de första timmarna, och jag var tvungen att be om hjälp från utvecklarna. Lyckligtvis hittades lösningen och en uppdatering för det här problemet kommer inom en snar framtid.

Men allt är inte allt dåligt. Användargränssnittet fungerar bra, och du vänjer dig också vid de lite udda actionsekvenserna. Skjutandet är inte det mest innovativa på marknaden, men det funkar ändå. Inte värre än till exempel i Resident Evil 4. Å andra sidan är skateboardingen klumpig, och ljudeffekterna medan du åker är bara för hemska.

Det fortsätter vara en ojämn kompott när man tar ett djupare dyk in i uppdragsstrukturen. Å andra sidan följer spelet sin egen galna logik, men ibland blir det bara för mycket. Att följa agent Yorks logiska tankeprocess är en trevlig upplevelse, men att hämta allehanda slags slumpmässiga saker runtom i staden är det inte. Jag menar, killen som bor på övervåningen är hungrig - jag köper det - men varför är det agent Yorks plikt att leta upp mat åt honom? Samlaruppdragen har dessutom ett annat problem: de bromsar effektivt berättelsen från att göra framsteg. Du är säkerligen mer intresserad av att fortsätta historien, men icke, du behöver först hitta ekorrar i skogen i flera timmar.

Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise är tänkt att erbjuda samma mystik som exempelvis Stranger Things och Twin Peaks. Oftast lyckas det. Spelets intro är ett av de bästa jag någonsin sett, och bakgrundslåten är bara för underbar. Men det är synd att för varje steg framåt, blir det två steg tillbaka.

Som sin föregångare är Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise ett spel som inte borde få en betygssiffra alls. Det är ett spel som är svårt att inte rekommendera, men samtidigt är det paradoxalt nog ett spel som är svårt att rekommendera. Att lösa mysterier och hänga med i storyn är klockrent, men spelmotorn är dålig, spelet är fullt av tekniska problem och uppdragen är antingen suveräna eller hemska. Men summa summarum måste jag ändå säga att jag tyckte om genomspelningen av Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise.

7 / 10
+
Suveränt intro, ljuvligt knäpp story, härliga karaktärer, intressanta omgivningar, välskriven mytologi