Assetto Corsa Competizione

Assetto Corsa Competizione

Det lilla italienska teamet som för sex år sedan slog simracingvärlden med storm har nu dundrat ut sitt senaste stickspår till våra nuvarande konsoler, och Petter är inte imponerad...

Fysiksimulering i form av bilracing är ingen enkel match. Trots detta finns det gott om utvecklare, inklusive konsolfokuserade sådana som Polyphony Digital samt Turn 10, som genom ren varit väldigt skickliga på att simulera accelererande massa, momentum samt hur fjädringen på en tävlingsbil beter sig. Det som däremot väldigt få utvecklare lyckats med genom åren - det som i allra högsta grad är den enskilt svåraste delen att få till i ett spel som det här, är trovärdigt balanserad, realistisk däckfysik. Däck är supersvåra att simulera. Otroligt svårt. Och även fast alla seriösa spelstudios arbetar på i stort sett samma sätt blir resultatet inte sällan väldigt annorlunda. Det handlar först att samla in mängder av uppmätt data från en av världens främsta däcktillverkare, data som härstammar från racingvärlden och som även distribueras till olika racingteam för att analyseras och därmed hjälpa dem ställa in sina bilar ännu mer exakt i förhållande till vad som sker i däcken. För varm luft expanderar ju, tar mer plats än kall och detta påverkar naturligtvis däckens slitbana och hur de presterar i stort. Sen har vi det här med avdriftsvinkel, när greppet i däcket släpper och när det hänger kvar, hur mycket spel och spann föraren har där, på gränsen - när däcken pressas till sitt absoluta max.

Assetto Corsa Competizione
Precis som i PC-originalet är bilmodellerna från GT-cirkusen ohyggligt välgjorda.

Dataanalyserna räcker bara en bit dock, sen kommer gissningarna in. För det handlar lika mycket om att att tyda och läsa av verklig data som det gör att försöka gissa sig till vissa parametrar som har med körkänsla att göra, och här kommer den stora skillnaden in mellan olika racingsimulatorer. Slightly Mad Studios har i åratal fått kritik för att deras däckfysik känns som om däcken "flyter" ovanpå asfalten snarare än att däcket verkligen greppat banan medan Iracing-teamets minst sagt rutinerade storchef Dave Kaemmer på slutet kritiserats hårt av en upprörd simracingvärld för att den nya däckfysikmodellen i det spelet gått och blivit för oförlåtande. Det är som sagt en mycket svår nöt att knäcka, det här. Svåra, krävande analyser av tonvis med data blandat med finkänsliga gissningar i en värld där de mest initierade spelarna sparkar bakut av minsta lilla. Men när det lilla 30-man starka, italienska uppstickarteamet Kunos Simulazioni med racingdåren Marco Massarutt i spetsen, lanserade Assetto Corsa för lite drygt sex år sedan dök det upp en av simracinggenrens sedan dess starkast skinande stjärnor och en titel som redan på första försöket skulle komma att utmana den cementerade eliten inom denna underbara genre.

Assetto Corsa Competizione
Det går att skräddarsy exakt vad man vill ska synas i form av gränssnitt när man kör, det går dock inte att ställa "field of view" vilket enligt mig är ett absolut måste i en hardcore-simulator av den här typen.

Assetto Corsa var vid premiären buggigt och innehållslöst jämfört med genrens giganter men däckfysiken var superb och fartkänslan fantastisk. Kunos hade lyckats bygga en grogrund utan dess like och ett drygt år senare var spelet bäst i sin genre, enligt mig. Jag har spelat Assetto Corsa regelbundet sedan dess, massor. Och även om framförallt Iracing har en mer utbyggd, välgjord, detaljerat innehållsrik onlinekomponent - har Kunos spel alltid varit mer konsekvent sett till uppförandet av bilens fyra däck. Och därför var väntan på avstickaren (inte uppföljaren) Assetto Corsa Competizione direkt outhärdlig. För 13 månader sedan släppte Kunos ifrån sig spelet som begränsade deras redan patenterat suveräna simracing till det som då hette Blackpain GT men nu döpts om till GT World Challenge. GT3-racingm, helt enkelt - när det är som allra mest oförlåtande.

Assetto Corsa Competizione baseras på Unreal Engine 4 medan Kunos debuttitel byggdes på en egenutvecklad grafikteknologi som enligt teamet själva naturligtvis kostade många, många miljoner dollar att ta fram. Epics välanvända standardmotor är inget som vanligtvis nyttjas inom denna genre vilket innebar att Kunos trots färdiga renderingsverktyg och system för texturering och ljussättning tvingades arbeta om fysikmotorer och andra vitala delar för att helt enkelt skräddarsy Unreal Engine tillräckligt mycket för att kunna simulera dagens GT3-bilar. Laserscannade banor, ny presentation, ny ljudmotor med nyinspelade motorljud och ett nytt onlineregelverk tillkom också och i slutändan var Assetto Corsa Competizione ett strålande racingspel. Eller det är ett strålande racingspel, bara inte till konsol.

Konverteringsarbetet här har skötts i stort sett uteslutande av brittiska D3t Limited och det är här som hela det här projektet brustit i sömmarna på ett sätt som jag inte sett på många, långa år. För den här portningen är inget annat än en ren, rejäl styggelse och inget som jag skulle rekommendera till min värsta fiende ens en gång. Låt mig förklara.

För att kunna simulera däckens beteende på ett trovärdigt sätt och via det som sker i det digitala gummit skicka upp miljontals små meddelanden till ratten i form av hyperdetaljerad force feedback, krävs det att ett spel av den här typen rullar i minst 60 bilder per sekund, skulle jag säga. Som absolut minst. När jag spelar Assetto Corsa Competizione på PC har jag ställt ned grafiken så pass att jag får ut cirka 80 stadiga bilder per sekund och skulle väl vilja påstå att det är min smärtgräns här, för att spelet ska kännas så bra som det verkligen kan. Nu är ju dock min HP Omen Obelisk långt mer kraftfull än både Playstation 4 Pro och Xbox One X, vilket Kunos och D3t försökt ta sig runt, men att besluta sig för att låta en renodlad, dedikerad racingsimulator av den här typen rulla i 30 bilder per sekund snarare än att banta grafiken i stort - är det mest felaktigt idiotiska beslutet som denna genren sett på flera år. Tyvärr. Det smärtar mig att säga men jag skulle åtminstone i vissa fall vilja gå så långt som att klargöra att den här konsolversionen är snudd-på ospelbar.

Assetto Corsa Competizione
Banorna är otroligt välgjorda och ljudbilden är det enskilt bästa du hittar i simracinggenren idag.

30 bilder per sekund gör, förutom att bilden i sig hackar fram, att jag som förare inte får tillräckligt med feedback upp i ratten och det innebär att jag tappar känslan för vad mina däck gör, hur de beter sig, var greppet finns och när jag lever på gränsen för vad avdriftsvinkeln klarar av innan det släpper och jag hamnar i gruset. Inget av detta är några bekymmer, alls, när jag spelar PC-versionen men här (till Playstation 4) har jag upplevt ständiga problem med hur avskild och distanserad jag känt mig från vad däcken gör, något som i kombination med en generös mängd lagg mellan bilens beteende och ratten, gjort att jag varit kroniskt irriterad under mina tre dygn tillsammans med Assetto Corsa Competizione till konsol. Det är dessutom så att de där 30 bilderna per sekund rätt ofta sjunker ned till 20, vilket blir ospelbart rätt snabbt. Detta är inte bra. Detta är direkt gränslöst ruttet, inte minst med tanke på att konsolversionen av det första spelet, som också var ett hafsjobb rent allmänt, flöt fint i 50-60 FPS precis som Gran Turismo Sport, Project Cars 2 samt Dirt Rally 2.0.

Det finns dessutom inget sätt att fippla med "field of view" i konsolupplagan av Assetto Corsa Competizione vilket känns lika hjärndött som hela skärmuppdateringsfiaskot. Jag sitter för nära ratten i min bil och upplever därmed att racingen känns seg och slö, något som är ett lika frustrerande som att spelet rullar i alldeles för låg framerate. Det finns dock en hel del positiva aspekter här vilket gör det tekniska haveri som detta faktiskt är ännu mer penibelt. Grafiken i sig är snygg. Ren, städad grafik med urläckert exakta, detaljerat laserscannade banor, fantastiska bilmodeller och superba realtidsskuggor (inga statiska skuggmappar som i GT Sport så långt ögat kan nå). presentationen är bra också, även fast menysystemet fortfarande känns lite för muspekar-fokuserat. Laddningstiderna är superkorta och ljudbilden är den enskilt bästa inom simracingvärlden idag, inklusive det hyllade Simbin-spelet Raceroom var motorljud går utanpå det mesta.

Assetto Corsa Competizione
Det finns ett riktigt jobbigt lagg mellan bil och ratt vilket tillsammans med den låga frameraten gör detta till ett undermåligt racingspel. Och nej, det går i stort sett inte att spela med handkontroll.

Det är synd, detta. Deprimerande tråkigt. För hur bra PC-originalet än är och hur extremt detaljerat realistisk bilfysik det finns inbakat här (långt mer realistiskt än Gran Turismo Sport samt Forza Motorsport 7) förstörs det av det faktum att spelet hackar, det existerar drösvis med input lag mellan spel och ratt/handkontroll, force feedback-effekterna är slappa och veka samt att det inte går att ställa in "FOV". Och där hamnar jag, besviken så in i Norden på ett spel som naturligtvis skulle släppts i höst till Playstation 5 samt Xbox Series X istället, med en låst skärmuppdateringshastighet på minst 60.

5 / 10
+
Läcker grafik, superbt ljud, snabba laddningstider, välgjorda bilmodeller