Daymare: 1998

Daymare: 1998

Invader Studios bjuder på ett skräckäventyr inspirerat av 90-talets Resident Evil-spel, och vi har kollat in vad det har att erbjuda...

Låt mig utan omsvep slå fast det direkt; Daymare: 1998 är en besvikelse. Och det gör mig ledsen att behöva säga det, för jag gillar verkligen indie-utvecklare som Invader Studios, men självklart kan jag inte kompromissa med att leverera recensioner baserat på vad jag tycker - och Daymare: 1998 har tyvärr inget att komma med.

Det är på sin plats att börja med lite bakgrundshistoria. Daymare: 1998 startade som en fanskapad Resident Evil 2-remake (vilket antagligen är orsaken till att "1998" finns med i titeln), men Capcom gillade inte detta och såg till att det fick läggas ner, då de som bekant gjorde en egen remake. Utvecklarna valde då att omstrukturera och släppa det som ett separat spel istället, med avsikten att hylla Resident Evil-serien.

Du startar spelet som en medlem av elitstyrkan HADES, vilka skickas in i en byggnad för att lokalisera och hämta något. Men det visar sig att nästa varje forskare och vakt på plats är döda... fast inte helt döda. Den karaktär du spelar påminner om Hunk från Resident Evil 2 och redan från start vore det lätt att avfärda hela spelet. Lyckligtvis bjuds det snabbt på en oväntad grej i storyn (mer om det senare). Det dröjer inte länge innan de döda återigen är på benen, redo att ge oss en av de sämsta zombieupplevelser vi haft på mycket länge.

Låt mig börja med ett av de största problemen, ammunitionen. Det finns inte tillräckligt. Jag har såklart spelat svåra spel förr på temat överlevnadsskräck, men även på normal svårighetsgrad är det direkt överväldigande svårt och bestraffande på ett sådant sätt att det känns orättvist och förlorar underhållningsvärde. Inte heller är fysiken bra när kulorna träffar sina offer, och spelet har dessutom ett mycket omständligt system för omladdning som antagligen ska föreställa realistiskt, men här bara resulterar i dåligt gameplay. Till detta kommer ett av de sämsta system för hantering av föremål jag någonsin sett, vilket är klumpigt utformat och sker i realtid, vilket gör att du när som helst kan falla offer för en zombie medan du bläddrar i de knepiga menyerna.

Daymare: 1998
Alla zombies är unika och ser riktigt välgjorda ut, vilket tyvärr nästan är allt bra spelet har att erbjuda.

Äventyret äger rum i en Idaho-håla där ondskefulla företaget Hexacore Biogenetics är en stor spelare. Du anar säkert vart det leder. Du får besöka flera platser runtom i stan i takt med att storyn utvecklas och Hexacores ondskefulla planer plan avslöjas. Men det går inte att njuta av eftersom det är så frustrerande svårt och så trist att pilla i menyerna, och storyn hjälps sannerligen heller inte av röstskådespeleri så ohyggligt uselt att jag misstänker att det är avsett som hyllning till de båda äldsta Resident Evil-spelen. Dessutom är dialogen träigt skriven och du lär aldrig känna de inblandade personerna

Allt är dock inte så uselt, utan grafiskt ser det faktiskt helt okej ut. Zombierna är välgjorda och otäcka samt dessutom unikt designade rakt igenom. Det finns även andra delar som känns synnerligen välpolerade, och det skvallrar ändå om att det funnits en hel del kärlek inblandat. Tyvärr brister tekniken på andra sätt och det finns flera buggar och tekniska problem som drar ner helheten. Det inkluderar bland annat reflektioner (gå nära en spegel eller blankt glas, så får du se). Dessutom finns en Minecraft-liknande ångeffekt som utvecklarna gärna hade fått slopa.

Jag vill även nämna de dokument som finns i spelet, vilka fungerar ungefär som i Resident Evil. Det är helt enkelt storyutfyllnad som förklarar sådant som inte är med i spelet. Problemet är bara att när jag spelade detta till Playstation 4 - så kunde jag överhuvudtaget inte ens läsa dem. Jag hörde hur sidor bläddrades, men inget dök upp på skärmen. Trist, men samtidigt talande att jag inte ens brydde mig.

Daymare: 1998Daymare: 1998
Animationsarbetet är väldigt primitivt.

Den sista negativa punkten jag vill ta upp är närstriderna. Det känns mycket ineffektivt utformat, men du måste ändå nyttja detta eftersom det som ovan nämnt är brist på ammunition. Det kommer ofelbart göra att du ofta får finns dig att bli tuggad på eftersom upplägget verkligen inte fungerar.

Så var det till sist den där storytwisten. HADES-soldaten är bara prologen, och efter att du spelat detta, får du ta kontroll över en vanlig person. Det är trevligt att inte spela som något slags övermäktig person för en gångs skull, och under äventyrets gång får du även spela andra figurer såsom HADES-krigare och en Forest Ranger vid namn Sam. Men spelkontrollen är densamma oavsett vem du spelar som, så i slutändan är det bara kosmetika.

Med den orimliga svårighetsgraden, det störande menysystemet för att hantera föremål, konstanta glitchar, kassa animationer och hemska röstskådespeleri - så räcker det inte att Daymare: 1998 är ett påkostat indie-projekt med snygg grafik. Vill du uppleva ett spel som påminner om 90-talets zombieäventyr, så sikta då istället in dig på Capcoms remakes istället.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+