Dragon Quest: Your Story (Netflix)

Dragon Quest: Your Story (Netflix)

André charmas av en skönt självmedveten och snygg filmatisering av Dragon Quest V...

Jag har aldrig rört ett Dragon Quest-spel i mitt liv och det kan vara därför som jag inte alls var såld på den datoranimerade filmatiseringen till en början. Berättandet känns alldeles för snabbspolat av någon anledning och jag har svårt att fastna för karaktärer och intriger som introduceras lika fort som de försvinner. Dessutom känns historien löjeväckande tunn och lite väl generisk. Ändå är det inte lika onödigt invecklat som många andra svaga fantasyberättelser har tendensen att bli och som nykomling till Dragon Quests expansiva värld lyckas man ändå fastna på något vis.

Till skillnad från exempelvis Ni No Kuni-filmen är det betydligt lättare att förlora sig själv i denna fantasyvärld, då den faktiskt uppför sig ett TV-spel och ackompanjeras av enastående fin grafik. Jag gillar hur man från början inleder med en pixlig Dragon Quest-prolog för att sedan inkludera speltypiska inslag såsom den blinkande svagpunkten hos en boss, att dräpta fiender smulas som glittriga lerkrukor snarare än att göra våldet realistiskt och hur filmen tycks vara uppdelad i olika quests, vilket gör filmvärlden oemotståndligt charmig. Det hjälper såklart att fantasyvärlden känns betydligt mer definierad här än exempelvis Ni No Kuni-filmens svaga spelkoppling, då Your Story tydligen är baserad på det femte spelet i serien. Som en sucker för orkestermusik är Koichi Sugiyamas mäktiga toner också en ren fröjd att lyssna på och förhöjer RPG-känslan i filmformat.

Dragon Quest: Your Story (Netflix)
Karaktärerna följer inte riktigt Akira Toriyama signaturstil, men det funkar ändå - till viss del

Detsamma kan sägas om majoriteten av de söta karaktärerna. Även om de inte riktigt sticker ut utstrålar dessa figurer mycket värme och massor av personlighet i så gott om varje scen. Även klumpigt stora monster som Bjorn och den hemske biskopen Ladja med den ådriga pungkulehakan är ett nöje att se. Jag kan dock tycka att karaktärerna i sig inte är helt klockrent animerade. De är inte helt livlösa, då de ofta uppvisar sina sanna känslor genom diverse ansiktsuttryck och rodnader, men agerar och rör sig mer som blockiga dockor. Detta gör berättelsen något stel, trots att resten av omgivningarna är oerhört vackra och ljussättningen är klockren. Jag kan också känna att filmens Shyamalan-twist inte riktigt behövdes. Samtidigt gör denna vändning att Your Story sticker ut från mängden och ger historien ett oväntat lager som hyllar spelmediet mer än något annat. Tror jag.

Dragon Quest: Your Story är uppenbarligen ett kärleksbrev till fansen som har följt spelserien, medan andra tittare som inte har bekantat sig så mycket har betydligt mindre att hämta rent storymässigt. Det bästa jag kan säga om Your Story är att jag blev mycket sugen på att fortsätta utforska Dragon Quest-världen och kan absolut tänka mig att plocka upp lite Dragon Quest-spel - bara för att få mer av de gulliga karaktärerna och den förtrollande musiken. Mer slime-blobbor till folket!

7 / 10
+
Nostalgisk fanservice för fansen och en mysig start för nya fans, som dessvärre dras ner av framstressat berättande