Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Warcraft III: Reforged

Warcraft III: Reforged

Kim Orremark lämnar oss på Gamereactor idag och avslutar sin resa här med recensionen av sitt gamla favoritspel...

Jag minns det som om det hände för en månad sedan, den gången jag såg Warcraft 3 i rörelse för första gången. Det var hemma hos min vän V8-Johnny och jag kommer verkligen ihåg hur bortblåst jag blev av spelet. Den snyggt sammansatta berättelsen, den otroliga grafiken och variationen i uppdragen höll på att spränga min allt för lilla hjärna flera gånger under den helgen det tog för oss att klara spelet. Där och då blev Warcraft 3 mitt favoritspel i realtidsstrategi och har varit det sedan dess. När Blizzard visade upp Reforged-versionen under Blizzcon 2018 trodde jag hela min kropp skulle implodera. Ett uppfräschat Warcraft 3? Nya mellansekvenser? Alternerad story för att knyta ihop det med World of Warcraft? Ny grafik, byggd från grunden?

Jag strutade snabbt in en förhandsbokning och började Googla på hur man bäst går i ide för att vänta ut tiden, så mycket längtade jag. Nu, efter ett par dagar med spelet känner jag mig mest besviken. Lite lurad, till och med. Nästan ingenting av det som utlovades finns i spelet. Det finns nästan ingenting som gör att Warcraft 3 förtjänar att kallas Reforged och jag börjar för första gången tvivla på Blizzards förmåga att faktiskt förstå vad som gjorde dem stora från början.

Warcraft III: Reforged
      Warcraft 3: Reforged är knappt märkbart snyggare än det var när orignalet släpptes, trots utlovad "ny grafik".

Vi tar hela den här recensionen baklänges. Warcraft 3 är fortfarande ett magiskt strategispel på sina egna meriter. Berättelsen är fortfarande spännande, karaktärsutbudet riktigt starkt, uppdragen är för det mesta bra och multiplayern är rolig. Det har liksom inte ändrats sedan sist. Jag är verkligen otroligt svag för berättelsen om Arthas förfall där det enkla temat med hämnd före allt och uppoffring till vilket pris som helst leder bort från originalvisionen. Jag har sett den utspelas framför mig flertalet gånger nu men gillar den exakt lika mycket som sist. Jag har även starkare band till många av karaktärerna tack vare World of Warcraft och det är svårt att inte bli imponerad av Blizzards omsorgsfulla detaljarbete än idag.

Warcraft III: Reforged
      Uppdragen är ofta roliga, även om tempot i vissa känns lite förlegat.

Men det är Warcraft 3 det. De nyheter som ska utgöra Warcraft 3: Reforged är minimala som bäst. Nästintill obefintliga är nog en bättre beskrivning. Visst grafiken är uppdaterad, det ser bättre ut än tidigare. Framförallt själva omgivningarna och karaktärsporträtten (även om designvalen kan diskuteras). Men redan vid en första anblick börjar problemen komma krypandes, för även om Warcraft 3: Reforged renderas i högre upplösning och kan spelas i hög bilduppdateringshastighet har inte Blizzard riktigt gjort det jobb som krävs för att spelet ska fungera så. Animationer som rök efter fotsteg eller vatten renderas i 30hz, oavsett vad frekvens som är inställd på skärmen vilket gör att på min monitor (144hz) ser spelet tröttsamt hackigt ut på sina ställen. Lägg därtill att animationsarbetet på karaktärer inte har ändrats allt sen grundspelet vilket gör att den "nya" grafiken egentligen inte alls känns särskilt ny. Vi blev också lovade nya mellansekvenser, och fick till och med se en under Blizzcon. Mellansekvenser som skulle berätta historien mer filmiskt än innan. Så blev det inte. Nu har vi samma mellansekvenser som tidigare med lite uppdaterat grafik.

Detsamma gäller ljudbilden. Jag vill minnas att Blizzard utlovade ny dialog och ny fokus på karaktärer som har blivit viktiga i World of Warcraft för att bättre knyta ihop universumet. Det hände inte. Dialogerna är exakt samma som i orignalspelet och även om de är fullt dugliga så har vi såklart sett en hel del hända på den fronten under de år som har gått. Jag förstår att vissa inte vill ha ny dialog med nya röstskådespelare, men jag hade gärna sett Blizzard ta i från tårna här och levererat en ordentlig nyversion med nya röster och bättre skriven dialog.
      Custom-läget och kartbyggaren är fortfarande kvar och båda delarna är rolig att använda (saknar dock ett rankat spelläge). Ta i akt dock att Blizzard nu helhjärtat äger allt som skapas, de vill förmodligen inte att DOTA ska hända igen och de blir av med massa kosing. Och, ska vi fortsätta vara positiva en stund har jag inte stött på några direkta buggar eller problem med matchmaking överhuvudtaget.

Warcraft III: Reforged
      Jag gillar fortfarande berättelsen om Arthas, men Warcraft 3: Reforged som helhet är lite av en besvikelse.

Det är svårt att vara glad när ett av ens favoritspel ska komma tillbaka i kraftigt uppdaterad form men det man får är samma spel med lite ny grafik. Grafik som inte ens är jättetrevlig att titta på. De lyckades med Starcraft Remastred men skillnaden där var att de inte pratades om att bygga om det från början. Nej, istället var det: "Här är Starcraft du kan spela i högre upplösning". Det känns som Blizzard har tagit den snabbaste vägen ut här, med Warcraft 3: Reforged, gjort det så enkelt som möjligt för sig, och det är synd. Det finns ingenting "Reforged" med det vi får, det känns mer som Warcraft 3 med en dålig HD-mod.

6 / 10
      +
      Spännande kampanj, välskrivna karaktärer, roliga uppdrag, beroendeframkallande flerspelarläge