Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero

Adam har rest längst med ödsliga landsvägar och ängslig existens i jakten på Kentucky Route Zero...

Mina första intryck Kentucky Route Zero var kanske inte de starkaste. Mycket av de kryptiska dialogerna blandat med väldigt simpla spelmekanik, urval av dialoger utan direkt märkbara konsekvenser och milt kusliga visuella fenomen gjorde spelets första akt till en titel jag var redo att döma ut som en pretentiös historia med huvudet upp i ändalykten. Men detta hade också lite med mina förväntningar att göra. För innan jag fick recensionskoden av Mäki hade jag helt missat detta spel och dess sju år långa utveckling och trots att det på pappret var del av peka-klicka äventyrsgenren så är detta långt ifrån vad jag skulle kalla detta spelet. Det delar spår av dess DNA men det Cardboard Computer har gjort är något djupt fascinerande och gripande trots sin kryptiska natur.

Conway är vår huvudsakliga protagonist. Han är en man som lämnat sina unga dagar bakom sig och arbetar som lastbilschaufför åt en antikvitetsaffär. I sin bil har han sin sista last och denna är hans sista last som ska levereras innan firman han jobbar för dukar under. Detta är det ursprungliga målet i spelet, att hitta 5 Dogwood Drive, en adress ingen vet vart den finns. Det är lättare sagt än gjort och den enda ledtråden han får är att hitta den mystiska motorvägen kallad Zero.

Kentucky Route Zero

Det som först och främst särskiljer Kentucky Route Zero från sina genrekusiner är de val vi gör. För från första stund så får vi många tyglar att forma vår upplevelse. I vårt sällskap har vi till exempel en hund med oss, en gammal sloken jycke med stråhatt som sakta hasar sig med oss på resan, som vi får bestämma namn eller historia med. Faktum är att det är väldigt mycket vi själva får bestämma och forma utefter smak. Men det är inte så mycket en serie av val som leder till unika givande slut skräddarsydda för alla unika spelare. För resan har på det stora hela samma punkter vi korsar, men det vi bestämmer är ofta hur vi vill att resans ton ska vara eller vilka perspektiv vi ska utgå från.

Att komma över detta var det absolut svåraste för mig under spelets två första akter (i det kompletta spelet har vi fem olika akter med fem olika bonusepisoder mellan dessa), känslan av att jag trots mina noggranna val av dialoger fortfarande satt på räls. Spelet saknar på det stora hela egentliga pussel som Monkey Island eller ens dialogbaserade prövningar som till exempel det strålande Subsurface Circular. Jag hade väldigt svårt att känna mig engagerad av denna nästan obskyra resa genom det absurda jag såg framför mig och det hjälpte inte heller att spelets ursprungliga visuella design med raka linjer och blockiga solida färger kändes oerhört sterilt. Men detta skiftade sakta men säkert ju längre in i spelet jag kom och de olika karaktärer som ansluter sig till resan berättar mer om sig själva.

Kentucky Route Zero
Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero har en surrealistisk ton. Som hur en byggnad fylld av pappersskyfflande byråkrater också har en våning befolkad av endast björnar eller en enorm örn som flyttar hus fram och tillbaka. Det är proppat med abstraktioner och symbolik så det räcker och blir över. Men det är de smärtsamt realistiska dragen under ytan som slår absolut hårdast. För spelet är proppat med historier. Alla karaktärerna i spelet har någon form av skuld, vare sig det är för forna handlingar, ekonomiska eller varför inte båda? Detta är ett av flera teman som genomsyrar alla spelets tyngre stunder och detta är med stor effekt.

Det finns så många stunder där spelet med sin ärligt talat välskrivna dialog, dialog vi själva är med och bestämmer, får mig att stanna upp och fundera över situationen jag befinner mig i och Kentucky Route Zero tvekar aldrig att experimentera (även om vissa experiment är betydligt mer lyckade än andra) med perspektiv. Vi får ofta styra flera olika personer (jag vill inte avslöja för mycket om de olika karaktärerna) i en och samma diskussion och antingen fiska fram information eller emotionellt skydda våra karaktärer. Som sagt, även om själva resan kanske förblir detsamma, så är valen emotionellt olika laddade. Det är få spel jag spelat som behandlar mänskliga relationer, vad vi lämnar kvar efter oss eller att vältra i det förflutna på ett så personligt sätt och framförallt Conways och Shannons (en ung TV-reparatör vi möter tidigt i spelet) relation och vänskap högg tag i mitt två storlekar för lilla hjärta och det är väldigt få spel som ens vågar röra frågor som ekonomisk och existentiell ångest på detta sätt.

Kentucky Route Zero

Men trots att spelet på många sätt gränsar till mästerligt berättande så skulle jag nog säga att det inte är perfekt. Spelets början känns inte alls lika ambitiöst som senare delar av spelet, något som mycket väl har att göra med spelets utdragna, episodbaserade natur, men också att vissa scener och dialoger kan bli extremt tunga att läsa sig igenom. Jag kunde också till slut ha svårt att komma ihåg alla namn, karaktärer och deras plats i berättandet. Speciellt när spelet är så pass abstrakt som det är. Vissa delar dödade tempot och gjorde det svårt för mig att komma igång emotionellt igen.

Fast även med dessa brister så är jag i slutändan imponerad. Kentucky Route Zero är ett spel som inte håller tillbaka med sina teman och jag det innehåller ärligt talat några av de mäktigaste scenerna jag sett i ett spel. Som när vi får bestämma texten till en sång i realtid medan den håller på eller när bara två karaktärer sitter själva och berättar om den smärtsamma vardag som de har både bakom och framför sig. Till och med spelets visuellt sterila grafiska stil växer ju mer Cardboard Computer experimenterar och stundtals blir oerhört vackert. Det hade kunnat trimmas på vissa platser men helheten är fortfarande ett väldigt unikt spel vars ambitioner växer och växer för varje akt och jag är glad att jag äntligen upptäckte det till slut.

8 / 10
+
Fenomenalt berättande, vacker design, intressanta karaktärer, mäktiga scener, växer undan för undan