AO Tennis 2

AO Tennis 2

Andreas har varit i Australien och lirat tennis, klagat på domare och till och med vunnit lite och är nu tillbaka. Så här gick det.

Tennis har väl, lite bekvämt, associerats med två saker genom åren för egen del; John McEnroe ursinniga tecken på att han var missnöjd med domaren och personer springandes på klubbens banor iklädda vita bomullspikéer köpta med lite för uppblåsta självbilder. Lyckligtvis fokuserar AO Tennis mer på förstnämnda idrottsaspekt än krösusars semester och är, när allt kommer omkring, en rätt trevlig upplevelse. Big Ant Studios har knåpat ihop en diskutabel digital tolkning av de australiensiska tennismästerskapen som varje år avgår i Melbourne. Diskutabel som i att den säkerligen kommer tilltala vissa mer än andra och tillfredsställa i olika grad beroende på hur intresserad du är av Tennis.

AO Tennis 2
Kringarbetet med arenorna må hamna liter i skymundan, men ger ändå känslan av att befinna sig mitt i ett påkostat idrottsparadis bevakat av halva världen.

Så, som namnet antyder centrerar sig en stor del av detta kring det australiensiska mästerskapet Australian Open, samtidigt som det erbjuder möjligheten att delta i andra mästerskap runt om i världen via det mycket flexibla karriärläget. Och medan tennis som koncept inte behöver någon närmare introduktion; spring fram och tillbaka som en galning och var noga med att stöna högre än Deaf Leppards sångare i början av Por Some Sugar On Me varje gång du träffar en luddig boll, vars syfte är att flyga över nätet och landa utanför din motspelares svängradie, kan vi gå in på vad spelet erbjuder utöver denna basala form av träning / livsstil.

Är det turneringen AO som gäller, väljer du först om du vill spela som herr eller dam och vilken världsstjärna ur en respektabelt varierad pool. Sedan bär det av; game för game, set för set, match för match, kval för kval tills det att du står på toppen och har vunnit alltihop, dränkt i svett och adrenalin. Skulle du däremot välja karriärläget, kan du pilla mer med detaljer innan start av andra, mindre mästerskap. Hur många set per match? Vilken svårighetsgrad? Vilken poängräkning och så vidare. Och på sant Fotball Manager-manér kan du även planera veckorna. Vill du träna, spela eller sova? Här har du även möjlighet att skapa din egen Björn Borg eller Maria Sjarapova-imitation och förhoppningsvis ta världen med storm.

AO Tennis 2
Monoton kamera men ack så beroende framkallande.

Det som får mig att uppskatta karriärläget mer än AO-turneringen är just pillet och möjligheten att skräddarsy sin egen upplevelse. Medan jag denna gång inte djupdök i utformningen av min egen superstjärna, hoppade jag bara in spelet. För ska sanningen fram så har jag inte haft så här roligt med ett tennisspel sedan... tja, jag vet faktiskt inte. Saken är nämligen den att själva spelandet minner om gamla skolans sportspel där snabb responstid, kvicka kontroller och ett relativt enkelt kontrollschema var det som gavs och om det inte gick? Ja, då var det du som behövde träning.

Och just träning kan det bli mycket av. För skillnaden på svårighetsgraderna är inte att skoja med. Medan "rookie" är en perfekt ingång för nybörjare eller för den som vill ha en lättsammare upplevelse, är "grand slam" rena mardrömmen och den oinvigde riskerar att inte ens se studsbollen innan den lämnat banan med ett brännande hål i arenans vägg bakom dig. Kombinera detta med möjligheten att mixa tekniker och skott (vill du bara köra flat spins, eller lägga en lobb och slutligen trycka till en top spin?) och du har en mer eller mindre realistisk simulator som jag misstänker komma tilltala noviser som veteraner inom sporten och fungera lika bra för e-sportaspiranten såväl som partyspelarna. Vad jag menar med detta är att du kan "peka och gasa"; sikta och skjuta, eller lägga upp avancerade manövrar som förhoppningsvis får motståndaren ur spel för en enkel vinst.

AO Tennis 2
Oavsett om du spelar som man eller kvinna finns det olika spelare med olika status, styrkor och svagheter.

Så vi har ett arkadmässigt spelupplägg, med matcher som oavsett svårighetsgrad kan förvandlas till långdragna adrenalintankar där bollen flugit fram och tillbaka i vad som känns som timmar och för varje slag känns det som om den kryssar över nätet allt snabbare, innan någon av spelarna missar med en millimeter, poängen delas ut och den andre kan börja andas igen. Precis som det ska vara.

Gluttar man på den tekniska naturen finns det heller inte mycket att anmärka; det flyter på bra, inga krascher eller märkbar lagg (som bekant dödsfiender för denna typ av spel) och även om ljudet, om än bra, blir lite monotont med skognissel, frustande stön och platta ekon då bollen träffar nät, mark och mer mark, går det ned i alla fall i min bok. Rent grafiskt är det inte supersnyggt heller, men på samma gång inte fult. Min första uppfattning var att det såg ut som ett klassiskt sportspel från det tidiga 00-talet men som fått sig en makeover ala 2020.

AO Tennis 2
En intressant detalj är att du kan skadas under spel. Lyckligtvis undkom jag knäckta lårben och knakande knän.

Så, är detta något att ha då? Är du tennisfanatiker är svaret ett rungande ja, medan det också kan vara värt att kika på för dig som har lite mer intresse än det som orsakar det euforiska glädjeruset då tennislektionen på gympan är över. Som jag sa så finns det möjlighet att göra det mer förlåtligt, hur långt en match drar sig och ett imponerande träningsavsnitt som går igenom alla tekniker. Med det sistnämnda sagt så misstänker jag att minuset och det som kan få mången att vända ryggen till, är att alla tekniker och möjligheter kan bli aningen övermäktigt för den oinvigde. Men kan du bortse från det har vi här en upplevelse som utmanar, belönar och ger den där härligt sköna smaken av framgång. Med andra ord; ett klart bra tennislir.

AO Tennis 2
Valet är ditt. Eller spela flera gånger.
8 / 10