Monster Hunter World: Iceborne

Monster Hunter World: Iceborne

Nya monster, en frusen landmassa, massor av innehåll. Den första riktiga expansionen till Monster Hunter World är här, och den är riktigt bra...

"För mig är det här definitionen av en modern klassiker, en upplevelse jag kommer att minnas för alltid och ett spel jag vill tillbaka till, kväll efter kväll. Det är spelglädje i sin renaste form när jag återvänder till hembasen efter en lyckad jakt för att smida mig den där fräsiga rustningsdelen som jag har dreglat över i timmar."

Ovanstående är från recensionen av Monster Hunter World. Ett spel som jag inte hade någon aning om att jag behövde innan jag åtog mig att recensera det där i början av 2018. Ett spel som utan tvekan är ett av förra decenniets bästa. Jag ville bara uppmärksamma att det var så jag kände när jag var färdig med spelet då. För jag älskade verkligen Monster Hunter World.. Älskade hårt. Det var också det första spelet i serien jag någonsin testade och jag spelade upp mot 300 timmar innan jag kände mig färdig. Att få greppa handkontrollen igen för att bege mig mot Hoarfrost Reach är något jag har sett fram emot länge, men jag var tvungen att invänta PC-versionen som (precis som grundspelet) släpps lite senare än konsolversionerna gjorde. Att det tar tid för Capcom att släppa spelet (och nu expansionen) på PC handlar enligt dem själva om att de verkligen vill se till att optimeringen är så bra den kan bli och att PC-versionen inte är undermålig konsolsyskonen alls, något de lyckas väl med. Nu, efter drygt 50 timmar av ren och skär spelglädje är jag här för att säga en enda sak; Har du inte spelat Monster Hunter World: Iceborne än är det dags.

Det finns många likheter med Iceborne och själva grundspelet Monster Hunter World. Själva berättelsen är snarlik (monster beter sig skumt, undersök), tillvägagångssättet är bekant och tempot i princip exakt samma som tidigare. Det är en berättelse som tar fart efter slutet i World och utökar själva världen med mer snarare än att göra något helt galet. Åtminstone till eftertexterna rullar, men det får du undersöka själv. För att spela Iceborne måste du ha klarat Monster Hunter World först och Capcom förutsätter verkligen att du vet hur du slåss och att du har utrustning tillverkad för att klara även de tuffaste jobben direkt. De vapen du har tillverkat är kvar och kan i de flesta fall uppgraderas vidare men din rustning kommer behöva bytas ut mot nya och starkare varianter. Jag hade ett Pukei-Pukei-svärd som jag körde med mycket i grundspelet som gjorde fin giftskada som jag nu har uppgraderat med delar från ett nytt monster för att istället kunna söva bestar jag träffar på, vilket har visat sig direkt nödvändigt för att skapa andrum mitt i striderna.

Monster Hunter World: Iceborne
Hoarfrost Reach känns verkligen kallt, som en istid. Petter och Jonas kallar det dock för en mild jämtländsk vår.

Monster Hunter World: Iceborne är en gigantisk expansion. Vi snackar om innehåll som i många fall mer känns som ett eget spel än ett tillägg och med speltid som matchar den i grundspelet (drygt 40 timmar för mig) är det makalöst mycket innehåll kombinerat. På nya destinationen, Hoarfrost Reach, ligger snön tjockt på backen och luften är svår att andas. Här finns frusna bergskedjor, varma ångbad och såklart frustande monster av olika typer och storlekar. Iceborne lägger till massor av nya monster och även om i princip alla är otroligt väldesignade och kreativt utmanande vill jag viska fram mitt enda egentliga klagomål: många monster är återanvända varianter på dem från grundspelet. Det ska dock sägas att det är varianter som inte är på något sätt dåliga och ändrar oftast själva striden helt och hållet men den där känslan när luften går ur mig och jag bara sitter och stirrar på skärmen som när jag träffar ett nytt monster uteblir lite. Det finns såklart nya monster också, eller gamla om du är en veteranspelare. Men nya monster för World i alla fall. Den sabeltandade tigerdraken Barioth var en otroligt nedrig strid för mig som försiktigt trodde att jag skulle kunna klara mig utan att uppgradera allt direkt. Två slag sen åt jag snö med hela ansiktet. Två slag. I vanlig ordning är designen på absolut topp, utmaning extremt välbalanserad och spelglädjen total.

Monster Hunter World: Iceborne
Skulle jag prompt behöva gnälla på någonting är det att en del monster är varianter på sådana vi redan har slagits mot, även om de faktiskt är markant annorlunda.

Utöver fler monster och ny plats att jaga dem på innehåller Iceborne en rad olika uppdateringar som gör själva spelet lite enklare att avnjuta. Den nya staden, Seliana, är långt bättre strukturerad än Astera eftersom det nu med enkelhet går att springa mellan olika försäljare och uppdragsgivare betydligt snabbare än tidigare. Den nya änterhaken lägger också till en ny dimension i striderna eftersom du nu närsomhelst kan greppa tag i ett monster och successivt mjuka upp vissa delar för att sen kunna göra maximalt med skada med ditt vapen. Det känns som att Capcom har lyssnat på vad fansen har önskat och omsorgsfullt ändrat många småsaker till det bättre. Det gör såklart Iceborne (och Monster Hunter World) till en ännu bättre upplevelse.

Monster Hunter World: Iceborne är en magnifik expansion. En expansion som nästan känns som en uppföljare. Känslan av att anlända i Hoarfrost Reach påminner om de första stegen jag tog i Ancient Forest för drygt två år sedan och under varje ny strid kommer jag på mig själv med att tänka: "Jäklar vad bra det här är." När jag inte spelar tänker jag konstant på olika typer av strategier för att besegra världens farligaste monster och när jag väl sitter framför skärmen upphör att form av tid att existera. Jag har haft kvällar som har förvandlats till förmiddagar utan att jag ens har bytt position i stolen, vilket är lika delar läskigt som talande. Monster Hunter World: Iceborne är ett absolut mästerverk, precis som huvudspelet det hör till. En modern klassiker med mer innehåll.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+