Ratchet & Clank: Q Force

Ratchet & Clank: Q Force

Ratchet & Clank firar 10 år och Insomniac firar genom att göra tower defence av sitt beprövade action- och plattformkoncept. Elfving har spelat Ratchet & Clank: Q Force men är inte särskilt imponerad...

När Ratchet & Clank ger sig på nya genrer är det alltid många som blir oroliga. Det knarras om att man glömt bort seriens grund - en massa galna vapen i färgglada plattformsvärldar - och att Insominac inte bör ta såna stora risker. Med All 4 One, en co-op-variant av den klassiska formulan, tog man en risk som i mitt tycke innebar ett lyckat resultat. I Q Force står Tower Defence på menyn, men här är resultatet tyvärr sämre.

Q Force är namnet på det specialteam som Ratchet, Clank och Captain Qwark bildat för att försvara galaxen mot ettriga aliens. En ny skurk gör entré och vi måste resa mellan tre olika planeter där horder av fiender attackerar den goda sidans baser. Vårt uppdrag är förstås att försvara oss mot attackerna, som hotar att förstöra de essentiella generatorer som finns på kartorna.

Ratchet & Clank: Q Force
Grafiskt är det färgglatt och trevligt, precis som vi vant oss med. Men någon enorm skillnad jämfört med det fem år gamla Tools of Destruction är det ej.

Fienden marscherar längs två olika gångar mot området där generatorerna finns, och i dessa gångar kan vi placera ut kanontorn, minor och annat som kan mosa motståndet. Utöver detta behöver vi också springa ut på banorna och rusta upp planetens försvar, vilket också innefattar slagsmål och eldstrider, öga-mot-öga, mot klassiska Ratchet & Clank-fiender. Vapnen är som vanligt galna kreationer, men också bekanta. Doppelbanger skjuter ut vilseledande vättar och Groovitron får fienden att sluta skjuta och börja dansa. Been there, fired that. Typ.

Det blir fort väldigt, väldigt rörigt. Så fort man lämnar basen obevakad för ovannämnda sysslor löper man en alltför stor risk att möta ännu en Game Over-skylt. Stressen när en fiendetrupp börjar demolera ens bas, och man släcker bränder på andra sidan kartan, är allt annat än underhållande.

Insomniac tycks ha sovit på jobbet när det gäller balans överlag. Ekonomin, till exempel, är lite av ett skämt. Att köpa nya kanontorn eller uppgradera dina vapen kostar en mindre förmögenhet, och om du försöker samla in mer muttrar - spelseriens klassiska valuta - lämnar du bara mer tid till den färgglada fienden att förstöra dina dyrbara generatorer.

Ratchet & Clank: Q Force
Lite varstans på kartorna finns små gömställen där du kan hitta bonusar. Utforskande uppmuntras dock sällan, då basen snabbt attackeras.

Det blir lättare och aningen roligare i co-op, dock. Du kan försvara din bas med en vän via delad skärm eller online, och plötsligt blir allt mer logiskt. En person kan hålla ställningarna vid generatorerna medans den andra drar ut på äventyr och samlar muttrar eller utför miniuppdragen. Problemet här är att underhållningsvärdet bara som bäst blir godkänt. Kartorna är trista, fiendetyperna alldeles för få och slutbossen en oinspirerad besvikelse.

Den enda egentliga spelglädjen dyker upp när du spelar PvP-läget online, antingen i matcher 1-mot-1 eller 2-mot-2. Här blir allt betydligt mer balanserat, inte bara på grund av att du spelar mot mänskliga motståndare, utan eftersom ekonomin är betydligt smartare. Här är matcherna kortare och du får fatta kluriga (och snabba) beslut om du ska satsa på försvar eller att bygga nya enheter. Visst, jag har fått en hel del spö online, men det har varit på rättvisa grunder och jag har åtminstone ibland uppmuntrats till att bli bättre. Det hade behövts betydligt fler kartor för att göra detta spelläge till något man med glädje vill återvända till, dock.

Ratchet & Clank: Q Force
Fienderna blir svårare och svårare i takt med att du avancerar i banan. Stridsvagnar och tanks som tar 5 minuter att besegra lär tära på ditt tålamod, dock.

Ett hyggligt onlineläge mot andra skjutglada Lombax-fans är en klen tröst. Tower Defence må vara populärt och kan absolut fungera i 3D, men om du vill ha roligare och spara en slant är ett spel som Orcs Must Die ett betydligt bättre tips. Att experimentera med andra genrer behöver inte vara något negativt, men Q Force känns just som ett experiment som aldrig förfinats eller har något egentligt existensberättigande. Radarparet Ratchet & Clank fyller tio år i år, och det känns trist att ett spel som Q Force ska vara spelet som ärar ett sånt pampigt jubileum.

5 / 10
+
Rolig PvP online, färgglad grafik, roliga vapen