Demon's Tilt

Demon's Tilt

Flipper, pixlar och ond bråd död. Redaktör Mäki har återupptäckt en gammal passion; digital flipper. Så här bra är retrodoftande Demon's Tilt...

Det här med flipperspel har egentligen aldrig varit min grej. Visst känns det suveränt när man med tyngd i kulan dunkar iväg den i ett riktigt bra flipperspel, vilket får det att kännas som en smärre jordbävning när det smattrar och håller på - men den ärliga sanningen är att jag är för usel. Kulan far i hög fart ner mellan flipprarna och ytterligare en femma (säkert tjugo spänn idag med inflationen) är förbrukad.

Jag höll mig alltid till arkadspelen istället. Klappade hellre trut med Haggar i Final Fight eller susade fram i Sega Rally. Men så är det ju det här med digital flipper. Det saknar egentligen allt som gör riktigt flipper så bra, från tyngd och känsla till den där fysiskt greppbara närvaron som inte kan kopieras så lätt (kolla bara hur lätt och fladdrigt allt känns med virtual reality, som annars är det närmsta vi kommer).

Demon's Tilt
"Bara en gång till". En tanke jag tänkte lite för många gånger de senaste dagarna.

Trots det, har jag alltid gillat digital flipper. Från Pinball till NES, till Pinball Dreams/Fantasies till Amiga och även det på sina håll så utskällda Sonic Spinball. Det är tillfredsställande att jaga de högre poängen och de digitala bräderna gör ju det trots allt möjligt att få lite mer orealistiska grejer som jag tycker tillför något gameplay-mässigt. Men i takt med att tekniken gått framåt, har digital flipper blivit allt mer realistisk - utan att ha ovan nämnda tyngd och känsla.

Det har i sig påverkat mitt intresse för konceptet negativt (undantaget framför allt Yoku's Island Express givetvis - jag är ju inte barbar!), och det var länge sedan jag satt och nötte flipper i jakt på riktigt fin poäng. Tills jag fick en nedladdningskod på Demon's Tilt (även ute nu till Xbox Game Pass). Eftersom det är ont om andra spel att recensera, gav jag det chansen. Och det skulle jag nog inte ha gjort. Inte för att spelet var dåligt, utan för att jag knappt sov på närmare två dygn i jakten på high score och Achievements.

Demon's Tilt
Det medföljande brädet är bra, men ett till hade inte skadat.

Vi snackar om ett riktigt old school-doftande flipperspel med pixelgrafik och helt underbar musik, komplett med vad jag skulle vilja beskriva som dödsmetal-inramning. Jag fastnade direkt, och med ett lättbegripligt system för multiplicering av poäng, områden att skjuta ner och hemligheter har jag nu lyckats skramla ihop en riktigt anständig summa. Men jag vill ju gärna slå det med. Så... bara en gång till...

Det i dagsläget enda tillgängliga brädet har tre stycken områden med flipprar att spela på, vilka var och en har egna bossar att tampas mot. Detta gör du naturligtvis genom att pricka dem i fejjan med en stenhård flipperdank, naturligtvis. Dessutom finns gott och andra hemligheter och bonusföremål som kastar om förutsättningarna inklusive ett 'bullet hell'-inspirerat område som verkligen sätter mig som spelare på prov. Låt inte den till synes tekniskt enkla grafiken lura dig, det här spelet är betydligt djupare än det ger sken av och genom att placera danken rätt kan du komma upp i helt löjeväckande höga poäng.

Demon's Tilt
Inramingen påminner om gamla metal-vinylomslag, och det är givetvis uteslutande positivt.

Att det är just ett pixelbaserat spel med medvetet låg upplösning, gör dock att det kan bli tajt att se vad som händer ibland när saker och ting hettar till. Bollen rör sig naturligtvis ilsnabb, och där detta sker bland saker som sprängs medan siffror poppar upp överallt medan annat rör på sig - så blir det lite plottrigt. Jag skulle på fullaste allvar kalla det en del av charmen, men nog hamnar detta på minuskontot alltid, även om du delvis kan komma runt det genom att spela på en ilsnabb och knivskarp monitor istället för en sölig TV-skärm

Som ovan nämnt är musiken helt fenomenal. Vi snackar ljuvligt chip-soundtrack som för tankarna till Amiga-eran och jag kommer ofta på mig själv med att nästan tappa fokus bara för att jag vill digga till musiken. Demon's Tilt är uppenbarligen skapat av begåvade människor som saknat denna typ av spel och som perfekt förstår vad som gjorde dem så himla bra när det begav sig. Jag uppskattar även de väl utbyggda inställningsmöjligheterna.

Demon's Tilt
Inställningsmöjligheterna är mycket goda.

I slutändan hade jag dock verkligen uppskattat om det även funnits ett andra bräde att spela på med. Jag inser dock att det hade varit nästan dubbelt så mycket jobb med tanke på hur välgjort detta är. Men det tillsammans med den ibland aningen grötiga grafiken är allt jag har att klaga på. I övrigt är detta ett renodlat kärleksbrev till digitala flipperspel från förr - och jag är så tacksam att jag gav det chansen.

7 / 10
+
Suverän spelkänsla, genomtänkt bräde, håller för otaliga omspelningar, absolut ljuvlig musik, snygg design