Bubble Bobble 4 Friends

Bubble Bobble 4 Friends

Mikael har återvänt till de bubblande drakarnas förlovade land

Bubble Bobble är ett av mina fem absoluta favoritspel genom tiderna, och jag har spelat det på praktiskt taget alla format där det existerar. Därför är jag tacksam för varje gång det släpps på nytt, för att en ny generation spelare kan få bekanta sig med perfektion. Men också extremt kritisk mot varje förändring. Fråga din lokala präst vad de skulle tycka om en ny, uppdaterad, mer actionfylld och sexigare Bibeln 2.0, så vet du ungefär vad jag pratar om.

Bubble Bobble 4 Friends antyder lite diskret att det här skulle vara det fjärde spelet i serien, men i en serie som har minst tre olika Bubble Bobble 2 så är det ganska svårt att uttala sig om. Men till skillnad från senare års nyreleaser som Arcade Archives-versionen till Playstation 4 eller fullständiga nytolkningar som Bubble Bobble: Double Shot till Nintendo DS, så är det ändå ett helt nytt spel som mestadels går tillbaka till grunden: små banor som tar upp en skärm vardera, fiender med bestämda rörelsemönster som måste bubblas och pangas bort, och så våra klassiska drakar Bub och Bob. Fast i det här spelet är de faktiskt fyra till antalet, vilket namnet också antyder (det är himla mångsidigt, det där namnet). Det är förstås inte något helt nytt: såväl Bubble Symphony som Bubble Bobble Neo eller Bubble Bobble Plus hade fyra drakar att välja på, och i de två senare kunde man också spela fyra samtidigt. Hur som helst gör det Bubble Bobble 4 Friends till ett väldigt lämpligt partyspel, där man för en gångs skull kan samarbeta och inte behöver slåss mot varandra.

Bubble Bobble 4 Friends
I början av spelet används en remixad version av den klassiska originalmusiken, men resten har nyskriven musik.

Men även om upplägget i grunden är likadant som originalet så tror jag tyvärr att det är en brist för gamla fans med trettiotre års drakhoppande och bubbelpoppande i ryggraden. För 4 Friends skiljer sig från det första spelet på många sätt, som allihop irriterar mig. När man dör har man väldigt kort tid på sig innan man kan dö igen, vilket ibland gör att man dör flera gånger på raken om fienderna håller till i närheten. Om du står ett halvt steg högre än fienden går bubblorna över den istället för att fånga den. Det är också generellt svårare att träffa när du är precis vid fienden, vilket gör det svårare att tajma svåra hopp och träffa någon i luften. Den största förändringen är dock att bubblorna är väldigt mycket segare än förut. Dels behöver du inte hålla in hoppknappen för att studsa ovanpå dem, utan måste istället trycka neråt för att ens spräcka dem. Det gör spelet aningen enklare när det gäller att ta sig runt, men svårare att styra när man vill spräcka en bubbla. Bubblorna är också märkligt tunga och min normala reaktion att spruta en ström av bubblor medan jag springer framåt fungerar inte alls eftersom jag själv fastnar i dem.

Bubble Bobble 4 Friends
Vissa banor är större och då zoomar kameran förstås ut för att rymma allt. Men det blir svårare att bedöma exakt hur högt man kan hoppa och hur långt bubblorna når då.

Andra förändringar känns märkliga men är lättare att acceptera, som att det bara går att hoppa genom vissa halvgenomskinliga plattformar. Eftersom man inte heller kan falla från botten och hamna längst upp så begränsar det framkomligheten och varje bana blir mer linjär. Istället för de till synes framslumpade (men extremt noga uträknade) bonusprylarna får man här bara en förutbestämd bonus i slutet av varje bana. Bubblorna följer fortfarande bestämda luftströmmar, men här syns de som små streck på skärmen och gör det ännu svårare att urskilja vad som faktiskt är fiender - lyckligtvis går luftstrecken att stänga av. Och så finns det banor med spikfällor eller fiender placerade på taktiska platser så att man måste gå en omväg i onödan, vilket känns lite störigt. Det här är Bubble Bobble, inte Dark Souls.

Bubble Bobble 4 Friends
Ofta saknas plattformar helt och det gäller att bemästra bubbelridande.

Istället för de varierade kraftbonusarna finns här en rad specifika uppgraderingar som ger Bub och gänget nya förmågor (och sjyssta brillor). Du kan bara välja en åt gången, och de flesta är relativt ointressanta. Att kunna skjuta tio bubblor lite längre är svårt att få någon praktisk användning av, och bombbubblorna som sprängs efter en viss tid är knepiga att pricka med. Den sista, som ger dig förmåga att svepa framåt genom en fiende, gör däremot spelet lite fräschare och fyller faktiskt en funktion utan att sabotera resten. Men den får du först när du har klarat spelets femtio första banor och sett "slutet". Då väntar femtio nya, som dock är nästan precis samma som de tidigare fast med fler och starkare fiender. Efter var tionde bana väntar också en boss, som tenderar att variera från superenkel till orättvis.

Om jag verkar lite besviken så stämmer det. Bubble Bobble 4 Friends är i grunden ett helt okej partyplattformsspel, men den begränsade mängden banor gör att spelet inte håller särskilt länge om du inte vill jaga topplisteplaceringar. Och i så fall lokalt. Allt är förstås roligare med fler spelare, men då måste du se till att ha flera kompletta riktiga handkontroller, för Switchens styrspak är lite för seg för att fungera bra i uppdelat joycon-läge. En fördel med att spela flera är att man inte omedelbart förlorar ett liv om kompisen hinner fram i tid. Det gör förstås att vänskapen sätts på prov när dina kompanjoner lyckas uppehålla sig någon helt annanstans när du behöver hjälp.

Bubble Bobble 4 Friends
Tid är läskigt. En gång i tiden recenserade jag Bubble Bobble: Old & New till Gameboy Advance för Gamereactor. Då var originalspelet bara ett år äldre än vad Bubble Bobble: Old & New är idag ...

Bubble Bobble 4 Friends är alltså ett ganska medelmåttigt spel i sig. Lyckligtvis är det inte allt! Spelet utspelar sig i ett barnrum där någon av föräldrarna uppenbarligen har ypperlig smak eftersom det står ett Bubble Bobble-arkadspel i ett hörn, och det är förstås fullt spelbart. Där har du en extremt trogen version av originalet, som förstås bara klarar av två spelare men som å andra sidan är spelmässigt perfekt. Allt är återskapat in i minsta detalj, inklusive egenheten att du måste trycka in dig igen snabbt som attan för att inte få game over, om du spelar ensam. Handkontrollen är fortfarande inte optimal för ändamålet, men för alla som inte råkar ha arkadoriginalet stående hemma (vilket jag har) är det ett acceptabelt alternativ.

Och vi kommer inte ifrån det faktum att Playstation 4 fick arkadoriginalet nerladdningsbart för en spottstyver för två år sedan. Att man inte släppte Bubble Bobble även till Switch måste bero helt och hållet på att man ville släppa det här dyrare spelet istället. Om du inte vill lägga några tusenlappar på en opålitligt kretskort från 1986 eller inte har en Playstation 4 är det här däremot din bästa chans att spela ett av tidernas bästa spel. Och ett hyfsat sådant, som extra bonus.

6 / 10
+
Arkadoriginalet ingår, en del nya roliga färdigheter, kul fyrspelarläge