Star Wars Jedi: Fallen Order

Star Wars Jedi: Fallen Order

Att Respawn kan skapa intressanta världar och bjuda på förstklassig scifi-action visste vi, men hur bra är de på att förvalta Star Wars-universumet? Jonas Mäki har recenserat Star Wars Jedi: Fallen Order...

Den förbannade träskpaddan stirrar på mig med tre gula ögon. Det är femte gången min unge padawan fått kasta in handduken och jag inser att jag helt enkelt kommer behöva pröva en helt annan strategi, men det får vänta till dagen efter. Striden stannar dock kvar i tankarna och innan jag somnar kommer jag på det. Om jag håller mig kvar vid ingången till rummet där paddan huserar så kommer eländet inte in, och jag får en naturlig tillflyktsort.

Jag kan inte somna, utan kliver upp 03 på natten. Min teori måste ju testas. Och jodå, den här gången gick det lite bättre - följt av ett nytt försök som lyckades efter att ha pryglat paddan sönder och samman medelst mitt isblå lasersvärd. Tillfredsställelsen är enorm på ett sätt jag inte kan likna vid annat än efter hårda bataljer i Dark Souls-spelen. Det föranleder såklart frågan; är Star Wars Jedi: Fallen Order alltså ett Souls-spel?

Star Wars Jedi: Fallen Order
Äventyret tar sin början på ett skrotupplag av galaktiska dimensioner.

Svaret måste vara... nej. Men lite ändå. För att Respawn Entertainment låtit sig inspireras av From Softwares numer genredefinierande titlar får betraktas som ett faktum. Det finns så mycket som går att härleda, inte minst hur man hanterar de många dödsfallen och erfarenhetspoängen som måste hämtas igen från de fiender som besegrade mig. Men detta är Star Wars, inte ett japanskt hardcore-spel. Det är avsett för en masspublik och därför finns här fem svårighetsgrader att välja på, där standard är den näst lättaste.

Den som vill ha ett utmanande, men inte sadistiskt, äventyr kommer alltså att få detta. Men det finns även andra skillnader, och redan tidigare slås jag av att Respawn låtit prestigen stå åt sidan, medan de istället ogenerat låtit sig inspireras av de bästa tredjepersonsäventyr spelvärlden har att erbjuda. Här finns väldigt tydliga drag av Batman: Arkham-sviten, men även mycket hämtat från de senaste Tomb Raider-spelen och grunderna kretsar i hög grad kring klassiskt Metroidvania-upplägg.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Den som följt exempelvis Clone Wars och Rebels kommer hitta flera flera bekanta inslag.

Därmed inte sagt att Respawn inte lyckats hitta en egen identitet för Star Wars Jedi: Fallen Order. Tvärtom har de mycket skickligt satt ihop ett kompetent äventyr som står på egna ben, som helt kretsar kring den fasansfulla Order 66, att utrota alla Jedi-riddare. De som kan sin Star Wars vet såklart att mycket få jedi-riddare undkom Imperiets hänsynslösa förföljelser, där inte ens barn skonades.

De få som trots allt överlevde fick gömma sig. I två av de mer berömda fallen tog de sin tillflykt till Tatooines öken och Dagobahs träsk. I fallet Cal Kestis, detta äventyrs protagonist, så har han dragit sig tillbaka på en enorm rymdskrot där han försöker hålla sig vid liv. Att bara jobba på en skrot, hade dock blivit ett rätt trist Star Wars-äventyr, och saker och ting leder till att Kestis tvingas avslöja att han är en kraftanvändare.

Därmed satsar Imperiet på att skoningslöst jaga rätt på honom samt stärka sitt grepp om galaxen, och skickar ut sina bästa inkvisitorer. Rätt taskiga odds för en ung kille som inte ens är färdigutbildad ännu. Men lyckligtvis får han snart lite hjälp och äventyret kan ta sin början. Jag tänkte försöka hålla detta spoiler-fritt, även om storyn faktiskt spelar en mindre roll i äventyret än jag hade räknat med. Precis som i Batman: Arkham-spelen och Tomb Raider-rebooten, finns en bra och välskriven berättelse i bakgrunden samt fina röstskådespelare. Däremot märker jag inte särskilt mycket av storyn annat än i mellansekvenserna, utan det handlar hela tiden om fokus på gameplay. Och det som erbjuds är mycket varierat och underhållande. Där andra äventyrsspel ofta brukar erbjuda den något slentrianmässiga skogsbanan, inomhusbanan och snöbanan - medför Star Wars fördelen att det går att hitta på vilken miljö som helst genom att bara uppfinna en ny planet.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Lasersvärdsduellerna fungerar utmärkt och påminner en hel del om stridssystemet i Batman: Arkham-spelen.

Detta har Respawn tagit fasta på och under resans gång får vi besöka både välkända och helt nya platser. Det leder till att det hela tiden är spännande att få se vad som ska hända härnäst. Något jag dock reagerar lite negativt på är hur spelvärldarna aldrig riktigt känns verkliga. Byar kan ofta ha dödsstup kors och tvärs genom gatorna, och det är svårt att fundera över varför i hela friden någon velat anlägga en stad på en plats som rimligen skördar dödsfall varje dag. På samma sätt står det ofta Stormtrupper med tunga vapen på platser en ung och smidig jedi har svårt att nå, samt att det finns regelrätta plattformspassager.

Fokus på gameplay, som sagt. Spelvärlden är mer avsedd att ha roligt i än att faktiskt vara logisk. På samma sätt kan tunna stängsel som även jag, en likblek och lätt överviktig halvfinne, kunnat forcera utan problem - medan det håller Cal utanför. Och då ska man ju veta att samma Cal har ett lasersvärd som kan användas till att öppna flera decimeter tjocka pansardörrar med. Det känns lite fånigt ibland att stå och titta på ett samlarföremål jag vill ha men inte kommer åt på grund av ett enkelt staket, utan behöver först ta rymdskeppet till en annan planet, lära mig en ny förmåga och först några timmar senare komma tillbaka och hämta objektet.

En petitess kanske, och jag föredrar helt klart att gameplay-biten väger tyngre än trovärdigheten, men allra bäst gillar jag såklart när de två verkar i harmoni. Men eftersom det hela tiden är roligt att spela, känns det aldrig som något problem och i ganska högt tempo låser jag upp fler förmågor som gör Cal allt starkare och därmed också roligare att slåss med.

Och det behövs. Även om Star Wars Jedi: Fallen Order inte är sadistsvårt, så är det ett utmanande spel. En vanlig Stormtrupp eller någon ynklig rymdskalbagge kan bli din död om du inte passar dig, och det finns flera spikar i svårighetsgraden i form av riktigt svåra fiender. Level-träden är dock inte helt öppna, utan du får välja utifrån det som erbjuds och du kommer hinna lära dig nästan allt innan nästa uppsättning färdigheter erbjuds. Därmed blir valfriheten i levlandet något av en chimär där du förvisso får välja om du vill ha större kraftmätare eller lära dig en ny spark - men där du sannolikt ändå kommer plocka båda och därmed alltså snarare bara väljer ordning på egenskaperna än faktiskt skräddarsyr din figur.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Varje gång du väljer att meditera (återställa ditt liv) kommer alla tidigare besegrade fiender tillbaka.

Överallt i spelvärlden dräller det av hemligheter att låsa upp. Ofta kan det handla om dramatiska händelser som du kan läsa av med kraften för att på så sätt få lite mer kontext till äventyret. Det finns dock också massor av kosmetiska prylar, både för din lilla sidekick BD-1 (det är Star Wars, alla måste ha en rolig droid!), till ditt lasersvärd, dig själv och ditt rymdskepp. För min egen del tillför detta väldigt lite och att byta färger på BD-1 i tid och otid eller ändra startknappens utformning på mitt lasersvärd som jag ändå inte ser annat än när jag verkligen zoomar in på det - känns påklistrat. Mellan varven får jag dock sådant som faktiskt påverkar, såsom möjligheten att få mer liv av de Stim-packs BD-1 tillhandahåller.

Själva striderna är tämligen grundläggande i sin utformning. Du har kraften och du har ditt lasersvärd. Sedan gäller det att använda detta på bästa sätt. Med ett vältajmat tryck på RB utför du kontringar som dels kan skicka tillbaka laserskott mot Stormtrupper, men dels även ger möjlighet till giftiga kontringar i närstrid. Systemet påminner mycket om det i Batman: Arkham-spelen och jag tycker att det fungerar utmärkt. När du senare får möjlighet att välja bättre kraft- och svärdsförmågor, tycker jag förstnämnda är att föredra. Att kunna göra sådant som att knuffa bort fiender eller sakta ned tiden ger helt enkelt enorma spelmässiga fördelar.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Snabbare laddningstider hade varit önskvärt, liksom i vissa fall bättre checkpoints.

Det erbjuds gott om variation i striderna, även om jag av spoiler-skäl inte kommer berätta vad du får möta och hur saker och ting piffas till. Låt mig bara säga dock, att det finns några ögonblick i spelet som på allvar fick mig att överväga karriärbyte för att sadla om till jedi-riddare. Vi snackar riktigt episka grejer som kommer få Star Wars-fansen, i synnerhet de som kan sitt universum även utanför filmerna, att mysa lite extra framför skärmarna.

Den absolut största delen i spelet gör du dock annat än att slåss. De många planeterna har som ovan nämnt väldigt olika topografi och fauna, och där väntar naturligtvis olika sorters utmaningar. Även dessa tenderar att vara fokuserade på gameplay snarare än något som upplevs som verklighetstroget. Jag kan gå omkring och knuffa stora klot genom banor, pussla ihop fysikbaserade lösningar och klura ut hur jag kan använda kraften för att kunna hoppa över en serie plattformar. Allt medan jag nu och då passerar förbi dörrar eller öppningar jag vet att jag inte kan ta mig igenom, där jag måste återkomma senare efter att ha fått de nödvändiga egenskaperna. Allt detta är stapelvara som fungerar utmärkt i Metroidvania-spel, men jag rycks ändå lite ur illusionen när bra gameplay helt fått dominera trovärdighet till berättelsen även i detta fall.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Miljövariationen är väldigt bra och grafiken ursnygg.

Rent tekniskt är Star Wars Jedi: Fallen Order en fröjd att spela. Visst finns enstaka hack i bilduppdateringen, men jag är också realist och vet att detta är ett betydligt bättre skick än de absolut flesta spel lanseras i idag. Äventyret är fullkomligt vrålsnyggt med utsökt detaljarbete och makalösa bakgrunder. Visst kan man gnälla på att kollisionsprogrammeringen ibland lämnar en del att önska, att håranimationerna inte är toppklass och att laddningstiderna gärna hade fått ses över, men generellt är detta ett av årets absolut läckraste spel. Hatten av till Respawns grafiker. Att det dessutom ackompanjeras av musik och ljud som för tankarna till originaltrilogin, är också något jag vill lägga på pluskontot.

Även om berättelsen i Cals äventyr som sagt åker i baksätet i ett spel helt tillägnat bra Star Wars-gameplay med underhållande utmaningar, så betyder det inte att storyn inte håller måttet. Tvärtom. Dialogerna är bra, manuset välskrivet och mellansekvenserna otroligt tjusiga. Star Wars Jedi: Fallen Order är helt enkelt en klockren Star Wars-karamell som levererar på alla fronter, där jag i synnerhet vill lyfta fram just spelbarheten, men även variationen och den läckra grafiken.

Visst finns det en del småsaker som hade kunnat vara bättre, men sammantaget råder det för mig ingen tvekan om att det är den bästa Star Wars-titeln som EA släppt sedan de skaffade sig ensamrätten att göra spel baserat på George Lucas underbara galax långt, långt borta. Det är roligt att spela, svårt att lägga ifrån sig, har en härlig historia, högt omspelningsvärde och visar därmed nästan övertydligt varför Respawn är en av de mest intressanta och begåvade utvecklarna just nu. Varm köprekommendation.

8 / 10
+
Stor spelmässig variation, bra utmaning, välskriven story, ursnyggt, högt omspelningsvärde, flera suveräna spelmoment, genomarbetad ljudbild
-
Spelvärldarna känns ej trovärdiga, långa laddningstider

Petter Hegevall
Nja, jag är inte imponerad. Karaktärerna doftar trams lång väg, storyn öser på med tunga teman och manér som sedan aldrig behandlas på ett tillfredsställande vis. Det finns en föraning om djup men inget riktigt djup här sett till berättandet, och det gör att speltiden mest känns som slöseri med tid. Inte minst med tanke på att spelmekaniken är enformig och skärmuppdateringen när flera fiender dyker upp samtidigt - instabil. Nu är jag väldigt kritisk och jag vet att jag tidigare poängterat att "Souls"-inriktningen inte passar mig som spelare, men när det gäller Star Wars har EA varit ganska mediokra sedan de köpte licensen av Disney, så även här. 5/10

• fille49
    Hello there. Schwing schwong och fwoop beep boop. Så kan det låta när du intar världen i Fallen Order a star wars original content story. Star... 2/10

Star Wars Jedi: Fallen OrderScore