Fallen Knight

Fallen Knight

Ett av spelen som fick chefredaktör Hegevall mest sugen under Apples första uppvisning av prenumerationstjänsten Arcade - Har nu släppts...

Av det jag fick se av Fairplay Studios ambitiösa Apple Arcade-titel under september månads Apple-keynote där prenumerationstjänsten såg det väldigt lovande ut. Som en färgstark, effekttung mix av Strider och Mega Man, som jag sedan dess längtat efter. När det under förra veckan då äntligen dundrades ut till samtliga Apple Arcade-prenumeranter - var jag naturligtvis kvick med att ladda hem Fallen Knight, som sedan dess orsakat ett antal rätt vilda raseriutbrott här hemma.

Fallen Knight är utmanande. Precis som själva upplägget är svårighetsgraden sådär gammaldags, jobbigt svår. Om livmätaren når bottenmarkeringen tvingas man som spelare ofta börja om från scratch (på den banan man är på, i alla fall) och fienderna är redan från första sekund sådär jobbigt ettriga. Men låt mig starta i rätt ände, så återkommer jag till det spelmekaniska och det strukturella om en liten stund.

Fallen Knight
Fallen Knight har hämtat ganska gott om inspiration från Mega Man-skaåaren Inafunes Mighty No 9.

Storyn tar inte särskilt mycket plats här men kretsar kring Riddarna runt det runda bordet och Sir Lancelot som i den här versionen av den klassiska sagan om King Arthur är en futuristisk supersoldat med förmågan att använda särskilda kraftstenar för att läka sig själv samt kan "dasha" mot sina fiender om ett graciöst dubbelhopp inte skulle räcka till. Det pratas in introsekvensen om att Lancelot och Arthur en gång i tiden faktiskt lokaliserade Den heliga gralen och att kraften som denna finfina relik huserade. hjälpte till att avsluta varenda krig och konflikt på hela Jorden. Sedan dess har människor världen över levt i fred och välstånd till den dagen då en fiende vid namn The Purge invaderar, intar delar av staden där äventyret tar sin början och hotar med att avslöja en djupt begravd hemlighet om Gralen och dess försvarare (Lancelot och hans kumpaner). Din roll blir såklart att hacka dig fram med ditt svärd genom drivor av gulliga små fiendesoldater, bossar och annat för att i slutändan bekämpa ledaren för The Purge och rädda den moderna världen.

Spelmässigt är Fallen Knight supersimpelt. Du kontrollerar Lancelot med virtuella touch-knappar på din Iphone, han springer med hjälp av gnuss med vänster tumme, laddar upp sin livmätare, dashar, hoppar och slår med den högra och mycket av spelbarheten handlar om att pricka in sina hopp, klättra på väggar och undvika fiendernas attacker och deras missiler. För redan den allra första fienden som Lancelot stöter på attackerar honom direkt. Varje lejd hejduk blinkar rött strax innan den slungar sig mot vår lille riddare och det gäller att inte komma för nära, hoppa eller "dasha" åt motsatt riktning för att undkommande attackerna.

Fallen Knight
Bossarna är helt klart det bästa med detta actionorienterade plattformsspel.

Under min första kvart med Fallen Knight var jag irriterad. "Herregud vad jobbiga fienderna äääär" vrålade jag här inne på redaktionen innan jag dog och tvingades börja om från start, igen. Men naturligtvis handlar detta minst lika mycket om att den här typen av mobiltitlar vant oss vid att det mesta sköter sig av sig själv och att vi egentligen bara hakar på och trycker på någon enstaka knapp någon gång ibland - som att Fallen Knight faktiskt är svårt på riktigt. Det kräver dock att man jobbar på sin timing, anpassar sina attacker till fiendernas rörelsemönster och aktivt arbetar för att inte storma tre stycken (eller fler) fiendesoldater på en och samma gång. Bossarna följer det klassiska Nintendo-mönstret där de attackerar i en serie av olika nivåer och sätt för att du ska kunna memorera och anpassa ditt hoppande efter det.

Det finns gott om förtjänster i Fairplay Studios ambitiösa Mega Man-kopia som till exempelvis den snygga, rena grafiken och den härliga musiken. Det är inget större fel på själva spelmekaniken, heller, även om Lancelots svärdattacker både känns en smula för förutbestämda och lite för långsamma. Det är väl snarare hur identitetslös själva spelbarheten känns och hur enformiga banorna blir efter en dryg halvtimme, som drar ned betyget på Fallen Knight. Bossarna är roliga och äventyret är presenterat på ett ytterst trivsamt och stilrent vis, men särskilt mycket högre betyg än en svag sjua är jag inte beredd att dela ut.

7 / 10
+
Läcker design, tjusig grafik, cool inramning, härligt koncept, klockren musik, utmanande