MediEvil

MediEvil

Ett spattigt skelett, en elak demonfarbror och 600 000 idiotiska zombies... Det blir en salig soppa det, som Hegevall inte njutit av direkt

Jag vet ärligt talat inte vad som är värst, egentligen. Att jag faktiskt gillade det här spelet för 21 år sedan eller att Sony stoppat in miljontals dollar i utvecklingen av detta nyversion. Förmodligen väljer jag det sistnämnda, för det går såklart alltid att skylla på mognadsbrist, 1998 års allmänna spelutbud, nyhetens behag eller ren förvirring när det gäller mina tidigare upplevelser med Sonys Cambridge-studios benrangel-proppade actionäventyr.

MediEvil släpptes 1998 och kretsade kring riddaren Sir Daniel Fortesque som i ett försök att stoppa den ondskefulla trollgubben Zarok, åker på en pil i nyllet och dör på fläcken. Hans kumpaner lyckas dock stoppa den skrockande ruskpricken men när Zarok återvänder för att förvandla hela världen till stönande zombier, är det bara för Fortesques gamla skelett att resa sig ur graven, plocka på sig rustningen och ge sig ut på äventyr.

MediEvil
Som Halloween-bagatell duger MediEvil i några minuter men seg, trist spelmekanik och hopplöst dumma fiender gör att längre sessioner liknar rema rama tortyren.

För dig som missade originalet handlar det om en ytterst ordinär hack & slash-historia där skelettet och hans veka dubbelhandssvärd mosar runt i trånga, fula miljöer och slår ihjäl dröser med urdumma fiender som uppstår ur mörkblå rökpuffar. Banorna är sådär retro-aktigt indelade och låsta, vilket kräver att benranglet hittar nycklar på strategiska platser för att kunna låsa upp nästa grind. Det finns kastknivar och yxor också, för den som vill variera sig lite och fienderna varierar de också. Spöken, dvärgar, demoner, zombier och monster attackerar Fortesque under äventyrets gång och ibland dyker det upp vissa moment som avser att bryta mönster och skapa variation (som att hoppa över rullande stenbumlingar eller positionshoppa på stora pumpor). I grunden är detta fantastiskt basalt. Nästan parodiskt simpelt och liknar väl i grunden mer ett kasst mobilspel med dagens mått mätt, än något annat.

Grafiken, som gjorts om från grunden, är ful. Riktigt stygg, tyvärr. Visst finns det några ljusglimtar här och där och visst är Fortesque själv fortfarande ganska charmig som rangligt spattig hjälte, men allt annat stinker av lastgamla sopor. Modellerna är polygonfattigt kantiga, texturerna lågupplöst geggiga och effekterna undermåliga. Det laddar dessutom lite för länge med tanke på hur extremt simpel grafiken verkligen är.

Spelkontrollen är om möjligt ännu sämre och på det sätt som Other Ocean Interactive valt att "förnya" vissa delar medan de lämnat andra aspekter exakt så som de såg ut för 21 år sedan - gör detta till rena rama frustrationssimulatorn. Fortesques kastattacker är målsökande, till exempel. och går att kasta medan han backar undan anstormande, vilt vevande fiender. Det går exempelvis alldeles utmärkt att sikta 20 meter åt fel håll och ändå träffa "närmaste fiende" med kastknivarna medan svärdhuggen i stort sett alltid hamnar fel. Det ser inte sällan ut som att skelettet Dan hugger ved eller jagar ett mycket litet mårddjur med en håv, och det går dessutom inte att backa och slå med svärdet samtidigt vilket är riktigt korkat. Jag tvingas ofta under min genomspelning springa framåt, dra fram fienderna, springa bakåt, vända mig, slå. Vända mig. Springa bakåt. Vända mig, slå lite igen - och hålla på så medan Fortesque attackeras från något annat håll. Visst, det finns en klassisk superattack som gör att det går att röja undan fler fiender på en och samma gång men det räddar inte denna klena mekanik.

MediEvilMediEvil
För 21 år sedan var MediEvil ett hyfsat skoj spel, idag känns det mer som en kass gratistitel till Android.

Det positiva då? Det är som du naturligtvis redan förstått inte mycket. Jag tycker att färgtemat är skoj, känns Halloween:igt och mysigt med mörklila himmel, knallorangea pumpor och stålgrå kyrkogårdar/katakomber. Jag gillar charmen i komiken i MediEvil, också. Det är tramsigt på rätt sätt och huvudpersonens spattiga springstil är lika skrattframkallande idag som för 21 år sedan. Bortsett från dessa delar har jag problem med att försöka hitta ljusglimtar i denna meningslösa nyversion och tvingas avsluta med att ställa den enkla frågan varför Sony inte lade detta krut och alla dessa pengar på att göra om Killzone, Syphon Filter eller Wipeout 2097 istället?

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+