Call of Duty: Black Ops Declassified

Call of Duty: Black Ops Declassified

Det absolut viktigaste spelet för PS Vita är äntligen här, spelet som har chansen att äntligen ge enheten en knuff i rätt riktning. Jonas Mäki har kollat om Call of Duty-serien levererar även i bärbart format...

Jag glider runt ett hörn och konfronteras med en smärre armé av fiendesoldater som stirrar ilsket på mig. Jag fruktar att det här betyder döden. Men ingen av dem gör något, de bara stirrar på mig, jag skjuter en, de andra bara tittar. Jag skjuter en till, ingen reaktion. Hinner till och med slå ut en tredje. Men då är tydligen måttet rågat. En kvarvarande fiende sliter upp en granat, kastar den rakt in i väggen bredvid honom så granaten landar vid hans fötter. Han står dock lugnt kvar och efter tre sekunder stryker han och ytterligare med i en blodig explosion. Välkommen till Call of Duty: Black Ops Declassified.

Ända sedan Call of Duty 2 släpptes till Xbox 360 har jag varit fast, från början för singleplayer-delarna och efter Call of Duty 4: Modern Warfare för multiplayer-delarna. All heder åt Activision som satsar på förstapersonsskjutare till konsol som rullar i silkeslena 60 bilder per sekund. Något som gör serien smidigare än alla konkurrenterna.

Även om singleplayer-delarna sedan länge mest bara påminner om ett nödvändigt ont gillar jag det arkaddoftande upplägget i multiplayer och Call of Duty är ett av de spel jag helst sätter mig med när jag känner för en stunds hjärndött skjutande. Det är kul helt enkelt, och av just dessa anledningar har jag verkligen sett fram emot Call of Duty: Black Ops Declassified. Det finns inga förstapersonsskjutare som passar bättre för det bärbara formatet.

Call of Duty: Black Ops Declassified
Både Alex Mason och Frank Woods är med i singplayer-kampanjen, dock med röstskådespelarna utbytta.

Bara det att sedan Call of Duty: Black Ops Declassified utannonserades på E3 förra året så har hypen undan för undan krympt för min del. Dels avslöjades att Treyarch själva inte skulle utveckla det och att klåpargänget Nihilistic Software skulle göra det istället, och dels dröjde det över ett år innan vi ens fick se bilder från spelet ifråga, och inte heller fick vi recensionsexemplar i tid till premiären. Det var som att man hade något att dölja. Och efter att har spelat Call of Duty: Black Ops Declassified förstår jag vad man inte ville att du skulle få veta - det här spelet suger.

Redan i spelets menyer börjar jag ana oråd. Det är opedagogiskt, fult, rumphugget, märkligt upplagt och rysligt ogenomtänkt. 40 minuter senare är jag klar med singplayer-kampanjen. Känslan av att man missat något viktigt var såklart påtaglig. Är det allt? 40 minuter? Tydligen...

Kampanjen består av tio banor som tar några enstaka minuter vardera. Som för att få dem att räcka lite längre har man tagit bort alla checkpoints, vilket på ett par av dem blir oerhört frustrerande på högre svårighetsgrader. Banorna är dessutom uselt designade, var man än befinner sig på jordklotet. Det känns som att Nihilistic slumpat fram dem och trots att de är mer linjära än någon annan del i serien, så lyckas jag köra fast mer än ett par gånger.

Call of Duty: Black Ops Declassified
Fienden i Call of Duty: Black Ops Declassified kan utan förvarning begå självmord genom att skjuta på något explosivt de står för nära så de själva stryker med.

Lyckligtvis har Call of Duty: Black Ops Declassified en fantastiskt usel artificiell intelligens. Något som är visar sig vara direkt nödvändigt eftersom spelkontrollen inte alls är lika rapp och följsam som det brukar vara i Call of Duty-serien. Delvis beror det här på att bilduppdateringen dragits ned till 30 bilder per sekund istället för 60. Något som tillsammans med en mer svävande känsla ofta gör att det känns som att styra omkring en liten båt i trånga korridorer, snarare än en klumpig stridspitt i blöta militärkängor.

Den usla artificiella intelligensen tycks delvis vara en anpassning till den försämrade spelkontrollen och den genuint hemska bandesignen. Dels genom att fienden oftast står helt still när man först ser dem så man ska få en chans att sikta in sig, och dels genom att de av oförklarlig anledning kan börja skjuta långt innan man ser dem, vilket gör att man kan följa ljudet av skott för att liksom lotsa sig fram på flera ställen under varje bana.

Kort sagt tror jag att Call of Duty: Black Ops Declassified paradoxalt nog hade varit ännu sämre och ännu mer frustrerande med en bra artificiell intelligens, och då vet man att något gått rejält snett. Som för att kompensera den usla och korta kampanjen har Nihilistic Software lagt in några alternativa spellägen som möjligheten att springa igenom träningsbanor, skjutandes träfigurer på tid samt en banal Horde-kopia. Men inget av detta erbjuder någon slags underhållning, snarare mer frustration.

Call of Duty: Black Ops Declassified
Call of Duty-serien är knappast känd för att vara färgglatt, men Declassified är brunare än någonsin.

Allt med singleplayer i Call of Duty: Black Ops Declassified är kort sagt en smärre katastrof, och för att ens nå betyget godkänt skulle det behövas ett brutalt bra multiplayer-läge. Men inte. Under första dagen lyckades jag överhuvudtaget inte ens starta en enda match. Skumma felmeddelanden avlöste varandra och jag bestämde mig för att vänta på den närmare 0,5 gigabyte stora patch som jag visste skulle komma.

Efter att ha patchat spelet gick det dessvärre inte särskilt mycket bättre. Ungefär varannan match avbryts innan den avslutats. Antingen genom att man kastas ut i menyerna, meddelanden om nätverksfel eller buggar som gör att man måste starta om hela spelet. När matcherna som väl fungerar startar har man sex banor att spela på. Favoriten Nuketown är med, men har nu blivit nedskuren till mindre än hälften och känns i Declassified alldeles för klaustrofobisk.

Att man spawnar och dör mindre än en sekund efteråt är inget ovanligt, likaså att motståndarna spawnar rakt in i ens sikte. Då spelar det ingen roll att man som vanligt kan ställa in det mesta (fortfarande mindre än de stationära versionerna) och att det finns en handfull olika spelsätt. Det är helt enkelt inte roligt att spela.

Call of Duty: Black Ops Declassified
Banorna är hysteriskt linjära och dåligt utformade.

Jag är väl medveten om att jag klagat och klagat här, och ändå har jag inte nämnt faktorer som att ljudeffekterna och röstskådespelarna är urusla, att de tio uppdragen i singleplayer-kampanjen inte ens tycks sitta ihop med en story, att grafiken är en vidrig, illaluktande sörja av fula texturer eller att granatkastande och prickskytte är en pina på grund av att Nihilistic valt att använda både den tryckkänsliga baksidan och skärmen.

Call of Duty: Black Ops Declassified hade potentialen att bli det absolut viktigaste spelet till PS Vita, ett spel som om det blivit riktigt bra rent av kanske hade kunnat lyfta enhetens försäljning. Nu känns det bara som att Activision sett hur uselt det går för PS Vita och bestämt sig för att inte lägga ner en krona mer än nödvändigt på att få ut en Call of Duty-titel till formatet. Det här är bland det sämsta jag har spelat i år och en skamfläck utan dess like för den idag största actionserien av dem alla.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+