NHL 20

NHL 20

Johan har undersökt hur hett årets NHL är på isen. Har EA Sports lyckats bygga vidare på förra årets lovande version?

I förra årets recension tyckte jag att NHL 19 gjorde mycket rätt för framtida versioner att bygga vidare på. Så frågan är om NHL 20 har gjort just det, eller om hockeyserien fortfarande står och stampar på samma ställe.

Det dyker direkt upp en flashig video där EA Sports visar upp allt som är nytt i år. Det mesta är dock kosmetiskt och inne i spelet märks det inga större skillnader från förra årets version. Be a Pro-karriären är precis samma, Ultimate Team likaså och Franchise-läget ska vi inte ens prata om. Eller jo, det ska vi, men lite längre ner. En av de största förändringarna som gjorts är att det urusla kommentatorsteamet bytts ut. Det har i många år känns som ren tortyr att lyssna på Doc Emerick och Eddie Olczyk som pratat så mycket nonsens att de säkert kunnat bli duktiga politiker. James Cybulski har hämtats in som huvudkommentator och tidigare tredjekommentatorn Ray Ferraro har klättrat på stegen och blivit bisittare. Hjälper det? Ja, det är ju inte lika uselt iallafall, men det är fasiken inte bra. Cybulski skriker alltid fram sina repliker. Tänk tonläget på en riktigt upphetsad Lasse Granqvist, men hela matchen igenom. EA hävdar att de spenderat över 300 timmar i inspelningsstudion med dessa två herrar. Med tanke på hur ofta vissa meningar upprepas vet jag inte vad de gjort under dessa timmar. Åh väl, det är åtminstone en förbättring.

NHL 20
Tacklingarna sitter fortfarande som de ska.

Det är något som inte kan sägas om grafiken. Jag förstår verkligen inte hur det är lagligt att låta NHL-serien fortsätta på samma gamla Ignite-motor. Det här är samma motor som använts sedan NHL 15 (och samma som användes i FIFA 14!). Flaggskeppet FIFA övergav motorn för Frostbite till FIFA 17 och Madden har inte använt Ignite sedan Madden NFL 17. Spelet är ju inte fult, men det märks på sina ställen. Tröjutseende och fysik ser ut att kunna vara hämtad från förra konsolgenerationen. Det är fruktansvärt. Jag klagade redan förra året över att grafiken ser gammal ut och nu har det gått ett år och ingenting har hänt. I alla andra sportserier har du fotorealistiska ansikten, detta måste införas i NHL-serien.

Något utseendemässigt som jag faktiskt tycker om är de nya repriserna och matchgrafiken (som i den grafik som visar resultatet och text som dyker upp under repriser). Detta är faktiskt snyggt gjort och en förbättring. När jag ändå är inne på text bör jag nämna ett litet irritationsmoment. Översättningen. På flera ställen finns tveksam översättning till svenska, vilket gör att jag hellre spelar med engelsk text. På bilden nedan har Lunkan till exempel gjort en sparning i stället för räddning. Och går du för att avsluta en match dyker alternativet "avsluta spel" upp. Nej, jag vill avsluta matchen, inte spelet. Game som game kanske. Inget monumentalt, men detta borde ha upptäckt under testfasen.

NHL 20
Vad betyder "spara till mål: vändning"? Översättningen är inte helt övertygande.

Låt oss kolla på de olika spellägena. Spelade du NHL 19 kommer du känna igen allt som erbjuds. Årets stora behållning är liksom förra året World of Chel. Här tar du din egenskapade spelare och spelar i 1-mot-1-mot-1-matcher, 1-mot-1-matcher, 3-mot-3 och så vidare. Det är galet rolig, snabb och kaotisk hockey. Här finns också olika utmaningar för dig att låsa upp nya tröjor, mössor och annat. I Ones Eliminator spelar du 1-mot-1-mot-1 i en turnering. Matcherna spelas på halvplan, utan regler. Fritt fram att tacklas precis när och hur du vill. Förlorar du matchen åker du ut. Vinner du går du vidare till nästa omgång och målet är att bli "the last man standing" av 81 spelare. Threes Eliminator fungerar på samma sätt, fast med tre spelare i varje lag. Du kan spela med två vänner eller med två datorspelare som lagkamrater.

Vill du inte spela online finns det också ProAm där du spelar med två NHL-stjärnor mot ett lag fyllt med tre andra NHL-spelare. Och att allt detta dessutom spelas på utomhusrinkar gör det ännu härligare. Ones Now är ett nytt spelläge som hämtat inspiration härifrån. Detta är det perfekta om du har ett par kompisar att spela med i soffan. Det är lokal 1-mot-1-mot-1-multiplayer där du kan spela som Nashvilles maskot Gnash, Anaheims dito Wild Wing och flera vanliga spelare. Detta läge rekommenderas.

NHL 20
Ones Now låter dig spela som maskotar, det perfekta spelläget om du har några vänner i soffan.

Det gör däremot inte Franchise och Be a Pro. Eller ja, de kan ju fortfarande vara kul att spela, men de har varit i princip samma varje år sedan istiden. Be a Pro-karriären består av att spela match efter match efter match efter match. That's it. Vad jag saknar är någon form av story. Den behöver inte ens vara bra, men bara något som gör detta spelläge intressant. FIFA har en story i karriärläget, Madden också, NBA 2K likaså. De är inte alltid bra, men det ger dig en helt annan känsla än att bara nöta matcher med en karaktär som är helt utan... karaktär. Franchise lider av samma problem. Det är alldeles för dåligt med nyheter. Gillade du förra årets Franchise är det ju kanon, för du kommer få exakt samma upplevelse detta år.

Det jag gillar med detta läge, liksom i World of Chel, är hur mycket du kan anpassa utseenden. I Franchise kan du välja att komma in som ett nytt expansionslag, precis som Vegas gjorde för ett par år sedan. Du får då designa arenan, klubbmärket och matchkläderna. Detta är något som inte finns i varken FIFA eller Madden. I World of Chel kan du, som tidigare nämnt, låsa upp mössor, tröjor, skridskor, målgester med mer och ge din spelare en verklig personlig känsla. Jag gillar verkligen Chel, om du inte redan märkt det. Det är det bästa EA Sports har gjort med NHL-serien kanske någonsin.

NHL 20
Spelet är kul... på isen.

Jag vill snabbt också nämna hockeyns Ultimate Team. Snabbt för att det är ett spelläge som det egentligen inte finns så mycket att säga om. Alla som inte sovit under en sten vet vad Ultimate Team är. Köp paket, få spelare, spela med dessa spelare. Problemet med NHL:s version är att det inte är speciellt bra. Det är nog det sämsta Ultimate Team-läget av alla sportspels. Utmaningarna är tråkiga och lagbygget inte heller så roligt. Däremot finns det en nyhet här. De har tagit efter FIFA:s framgångsrika Squad Battles. I Truppkamper spelar du mot andra spelares lag (styrda av datorn). Du får poäng beroende på hur bra du gör ifrån dig i matcherna tillsammans med vilken svårighetsgrad du valde att spela på. Varje säsong är en vecka lång och du kan spela mot fyra olika lag varje dag (åtta på lördagar och söndagar). Därefter får du en ranking och ju mer poäng du har och ju högre din ranking är desto bättre belöningar (i form av paket och mynt) kommer du få efter att veckan är slut. Personligen tycker jag detta är ett bra tillägg då det ger dig mer valfrihet i spelläget.

Jag har sparat det bästa till sist. Hockeyn. Japp, jag har väntat med att nämna hur hockeyn är i ett hockeyspel. Mest för att jag vill avsluta med nåt kul. Det är nämligen på isen som NHL 20 är som bäst. Att tackla någon in i nästa vecka är lika kul som alltid och hockeyn är verkligen kanon. Dessutom har en ny "skottmotor" introducerats för att reflektera olika stjärnors skott. Så länge du bara vill spela matcher är detta spel bra. Det är därför synd att det brister i så många andra avdelningar. World of Chel är fortfarande det bästa och roligaste i spelet, men det behövs nytt och det har behövts i ganska många år nu. Och att de vägrar uppdatera grafikmotorn är ett stort frågetecken för mig. Kort och gott: Bra hockey, dåligt innehåll.

7 / 10
+
World of Chel är ett fantastiskt spelläge, väldigt kul på isen, äntligen nya kommentatorer, Ones Now är bra soffmultiplayer