River City Girls

River City Girls

Take me down to the very nice city, where the streets are mean and the girls are pretty... Petter har betygsatt den senaste delen i Kunio-kun-serien

Jag har haft lite och ingen kontakt med den långvarigt megapopulära och überjapanska spelserien Kunio-kun. Jag minns förvisso River City Ransom (originaltitel: Nekketsu Monogatari) till NES som släpptes 1989 och som min klasskompis Jonas spelade så ögonen blödde. Även fast det fanns andra spel av samma typ (inte minst Kung-Fu samt Double Dragon) till samma format som var bättre, på alla sätt. Technōs Japan och Arc System Works är en riktig fan-favorit i Japan och det dräller av spel som kretsar kring huvudkaraktären Kunio (och om Riki, fast inte i samma utsträckning, förstås). Nekketsu Kōkō Dodgeball Bu, Nekketsu Kōha Kunio-kun: Bangai Rantō Hen, Downtown Special: Kunio-kun no Jidaigeki da yo Zen'in Shūgō, Nekketsu Kōkō Dodgeball Bu:Kyōteki! Dōkyū Senshi no Maki, Ike Ike! Nekketsu Hockey Bu: Subette Koronde Dairantō är bara ett litet, litet axplock av alla spelen som denna serie huserar och spridningen sett till alla möjliga genrer som Kunio doppat tårna i vid det här laget - är i det närmaste bisarr.

Med nysläppta River City Girls har Arc System Works och utvecklarna Way Forward dock återvänt till platsen där allting tog sin början och precis som i fallet Battletoads + Streets of Rage 4 är den gamla, urcharmiga, beat' em up-genren som mer eller mindre dominerade stora delar av framförallt 90-talet tillbaka, med besked. Storyn är sådär härligt 80-talsenkel och ger mig härliga nostalgivibbar som får mig att sakna Haggars mustiga mustasch. Huvudbrudarna Kyoko och Misako sitter bakom skolbänken när äventyret tar sin början, får SMS om att pojkvännerna Kunio samt Riki kidnappats av ett elakt brottsyndikat och ger sig därmed ut på gatorna för att kicka stjärt. Spelet är indelat i sex olika nivåer och det handlar, precis som vanligt när det kommer till sidoscrollande 2D-beat' em ups, om att gå från vänster till höger och klappa så mycket trut som det bara går.

River City Girls
Grafiken är fantastiskt läcker och animationerna detaljerade och smidiga.

Precis som i River City Ransom: Underground har Way Forward moderniserat konceptet en smula, dock. Kyoko och Misako kan besöka dojos med jämna mellanrum för att samla på sig nya moves, sparkar och slag, de kan köpa mer "ergonomiska" BH:ar och trosor för att på så sätt bättra på kraften i deras attacker, måla naglarna, handla mat i snabbköp de passerar förbi samt återuppliva varandra om den enda åkt på lite för mycket pisk. Alla dessa moment tillför speldjup till en genre som i grunden är rysligt pannkaksplatt och jag gillar verkligen dessa nymodigheter som aldrig påverkar nostalgifaktorn eller den sanna spelglädjen som denna speltyp ger mig, utan snarare enbart bygger variation och djup. Jag hoppas att Sega och fransmännen som utgör Lizard Cube smygkikar på dojo-partiet i River City Girls och funderar på något i samma still till kommande Streets of Rage, för att kunna lära sig nya attacker för att sedan hoppa ut på bakgatorna igen och testa dem mot anstormande fiender - är ett strålande inslag här.

I övrigt är allt precis som vi minns det från River City Ransom och andra titlar som Double Dragon, Final Fight och Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time. Det handlar om att slå så många fiender som det bara går utan att själv bli nedslagen. Det finns gott om bossar, power-ups, saker att plocka upp och nyttja som vapen och grafiken här är sådär pixelmysigt ljuvlig så att nostalginerven i stort sett mest bara darrar. Spelkontrollen är klockren, animationerna solida och estetiken supercharmig, även om jag hade kunnat leva utan House Industries-typsnitten (men det är verkligen enbart något som en font-tok som jag hakar upp mig på, jag vet det). Fightingen flyter på fint och det här spelet växer i takt med att man som spelare blir bättre och bättre vilket är ovanligt för beat' em up-genren. Musiken är fantastiskt, också. Superb. Precis som presentationen som känns sådär härligt high scool-japansk ut med massor av detaljer och superb fingertoppskänsla för även de minsta grafiska objekten.

River City Girls
Musiken är precis lika ljuvlig som själva designen.

Berättarmässigt är det förvisso supertunt och humorn blir lite barnsligt Jataaaah-japansk ibland för min smak.Jag tycker att det är något för kort, också, men erbjuder å andra sidan mer omspelningsvärde än vad denna genre vanligtvis gör. I slutändan är detta ett toppenspel som alla som älskade Double Dragon samt Final Fight såklart bör kika in.

8 / 10
+
Lysande spelsystem, proppat av nostalgi, djupt och varierat för att vara ett spel av den här typen, härlig design, lysande musik