Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto 3

Årets hittills bästa spel har fått mig att helt förkasta den skönhetssömn som jag vanligtvis aldrig kompromissar. Rockstar är mina husgudar!

Jag ska börja med att säga att jag själv är en ganska laglydig person. Jag har aldrig suttit fängelse, aldrig blött kuvert eller klistrat satfetiketter på Kumla och aldrig stulit luktsudd på den närliggande leksaksaffären. Visst har jag som alla andra töjt på hastighetsbegränsningar och kopierat videofilmer men sammanfattningsvis är mitt betyg som laglydig medborgare högt, nästan fläckfritt.

När jag då får chansen att leva mig in i rollen som hårdbarkad, skrupelfri skurk i Grand Theft Auto-serien är lyckan total. Jag vet inte varför jag gillar känslan av att vara olaglig. Det är väl bara något som faller sig naturligt antar jag, att göra det förbjudna och så vidare. Hur som helst är livet som brottsling ljuvt när skotska DMA håller i dirigentpinnen.

Med risk för att bli tråkig måste jag innan jag pratar om rena åsikter om spelet i fråga, raljera lite om Grand Theft Auto som fenomen. När Grand Theft Auto släpptes möttes det av två genomgående, vitt skilda reaktioner. En grupp naiva dumjävlar hävdade teknisk underlägsenhet, meningslös kontrovers och tråkigt upplägg, ren oviktighet. Medan den motsatta genomskådande det blyga yttre och levde ut sina sadistiska viljor i ett spel där möjlighet och frihet var grundstenarna. Grand Theft Auto var en stilstudie i spelutveckling och gav en krävande publik något som de länge velat ha, möjlighet att själv välja, utföra och sedan ta konsekvensera av. Trots en välgjord uppföljare är de två föregående spelens ytlighetsproblem ett faktum i en samtid i frenetisk teknikextas.

Du behöver inte vara raketforskare för att genomskåda min kärlek till den här spelserien. Huruvida DMA skulle lyckas transformera det olidligt roande och kontroversiella spelkonceptet in i den tredje dimensionen har var ett stort frågetecken. Jag har dock tagit mig friheten att i ett manifest för olagligheter i spelform bedömt detta verk, från början till slut, hör upp.

När spelet startar är du precis som i tidigare delar en simpel, smutsig småtjuv. Du har just blivit förråd och skadeskjuten av din egen flickvän dömts till fängelse för ett bankrån. Som tur är kapas den fångtransport som ska ta dig till din utvalda anstalt och tillsammans med en man vid namn 8-Ball lyckas du fly. 8-Ball är sprängmedelsexpert och har diverse användbara kontakter, bland annat med maffian och du erbjuds snabbt jobb som underhuggare. Här startar äventyret som låter dig klättra från småtjuv på flykt till respekterad massbrottsling, ett äventyr som i mitt fall har betytt total abstinens och ytterst lite sömn.

Efter två underhållande, pannkaksplatta spel har alltså DMA inlett en brottsbana i färgsprakande tredimensionslitet. Staden Liberty City har plötsligt blivit livs levande och Grand Theft Auto som koncept har vidareutvecklats och blomstrat till fullo. Staden, med dess tre delar, är av imponerande storlek och har modellerats perfekt. Variationen är enorm och gatorna har fyllts med massor av olika människor och en uppsjö olika bilar. Precis som tidigare går alla fordon att stjäla genom att stoppa dem och slita ut föraren i fråga. Samtliga fotgängare går också precis som i föregående spel att döda.

En snabb överkörning eller en salva med kulsprutan tar enkelt hand om vilken stadsmotionär som helst. Detta leder ofta till otaliga, syfteslösa seriemord och diverse makabra våldsamheter mellan uppdragen, något som självklart gör detta till ett ytterst barnförbjudet spel. För om något spel förtjänar sin höga åldersgräns så är det just detta. Grand Theft Auto 3 är helt frigjort från allt vad moral och samvete heter och belönar olagligheter efter storlek och verkningsgrad.

Mammor, se upp. Är du, precis som jag, nog gammal för att spela detta och problemfritt distanserar allt detta ultrakontroversiella innehåll från verkligheten är detta en otrolig upplevelse. Efter att ha stulit några olika bilar och bara snurrat omkring i den fria, fullt levande staden vill du aldrig gå tillbaka till spel med regler och begränsningar. Detta är något väldigt speciellt.

Medan en otroligt underhållande del i Grand Theft Auto 3 är att bara åka omkring och ställa till med vansinne så har DMA proppat spelet fullt med en samling strålande uppdrag. Givetvis blir utmaningen större och uppdragen mer komplicerade ju längre in i spelet man kommer men allt levereras på ett tempofyllt och sammanknutet sätt.

Det grafiska innehållet i Grand Theft Auto 3 är riktigt bra och DMA har utvecklat en väldigt kompetent spelmotor. Grafiken är levande och snyggt modellerad. Staden är som sagt otroligt stor och varierad i sitt utförande. Hus och bilar är väldigt välgjorda liksom allehanda grafiska effekter. Spelet är tidsenligt och ett dygn i Grand Theft Auto 3 passerar på cirka 20 minuter. Detta innebär att solen går ned och staden fylls av allehanda nattlampor, neonljus och strålkastare likaväl som dess uppgång som färgar allt med sitt starka, röda morgonsken. DMA har även inkluderat flera olika vädereffekter såsom dimma och regn. Det ända jag överhuvudtaget kan klaga på är människorna som skulle kunna bestå av fler polygoner och varit med detaljerade men för övrigt är detta som socker för ögonen.

Vad gäller ljud och musik är Grand Theft Auto 3 en minst lika komplett upplevelse som de två föregående spelen. Musiken varieras genom det utbud av olika radiokanaler som erbjuds i det fordon du stjäl, något som gör att alla, oavsett musiksmak hittar något som passar. Denna detalj återfanns redan i det första spelet och är fullkomligt strålande. Jag fastnar direkt för Flashback FM som spelar gamla 80-talsklassiker i stil med det som Rocky Balboa skulle ha valt till sin dagliga styrketräning.

Min granne (som hälsar på ibland) fnyser lätt och föreslår något mer originellt som den radiokanal som spelar klassisk musik och opera. Kvällen i fråga präglas därmed av en vilt tjutande Sarah Brightman medan åtskilliga motionärer, pensionärer och arga poliser mejas ned med en brinnande sopbil.

Tillåt mig bli medvetet överenegisk och en aning sentimental när sammanfattning ska göras. Som person är jag helt emot begreppet sunt förnuft och älskar allt som är vansinnigt. Detta innebär att jag verkligen älskar det här spelet som ogenerat uppmuntrar allt vad oprovocerat våld heter. Möjlighet, frihet, struktur, variation och bra berättande gör detta till det bästa Playstation 2-spelet hittills. Pang, på.

Grand Theft Auto IIIGrand Theft Auto IIIGrand Theft Auto IIIGrand Theft Auto III
10 Gamereactor Sverige
10 / 10