Table Tennis

Table Tennis

Jonas har spelat sin sista pingismatch på ett Stiga-bord. Hädanefter är det Rockstars digitala variant som gäller

När det blev känt att Rockstar hade något stort och exklusivt på gång till Xbox 360 stannade en hel spelvärld upp: Hade Microsoft pyntat så gräsligt mycket pengar att de fått ensamrätten till Grand Theft Auto 4? Som så ofta annars överträffade fantasin dikten och Rockstars exklusiva spel visade sig vara en... pingissimulator.

Lyckligtvis släpper Rockstar sällan dåliga spel och sedan alla tappade hakor lokaliserat sig där de hör hemma, började sakta men säkert bilden av ett riktigt lyckat spel träda fram. Spelets enskilt största problem är faktiskt att det är ett pingisspel. Det är ju som att göra ett spel baserat på innebandy, eller varför inte badminton. De är roliga sporter, men har alla fastnat på motionsstadiet och om man nu inte bor i Kina ligger det heller inga större pengar i sporten. Pingis är liksom mer fritidsgård på högstadiet eller något man utövar under gymnastiktimmen på skolan. Att Table Tennis baseras på just pingis är också anledningen att det säljs någon hundralapp under ordinarie Xbox 360-priser. Märkligt egentligen eftersom det finns bra många spel med mindre innehåll än det här med en klart större prislapp. Men vi ska ju såklart inte klaga på att vi får billigare spel, så låt oss fortsätta.

Alla fördomar åsido, Table Tennis är faktiskt fenomenalt och enligt min ringa mening flera strån vassare än Top Spin 2, vilket jag upplevde som något av en besvikelse. Pingis är en av världens snabbaste bollsporter räknat i tiden det tar för bollen att färdas från ett racket till ett annat. Det är dessutom en sport där finess är tusen gånger mer värt än råstyrka och en grym skruv överglänser en kraftig smash. Precis allt detta har Rockstar med stor ackuratess lyckats överföra till det digitala formatet, och Table Tennis är ett spel som kommer att underhålla både glada amatörer och hårdkokta high score-jagande Xbox Live-fans.

Det mest unika med spelsystemet är skruvarna. Faktumet är att man i Table Tennis inte ens kan slå en oskruvad boll över huvud taget. Istället motsvarar de fyra knapparna varsin skruvriktning där X-knappen ger en vänsterskruv, B-knappen en högerskruv medan Y-knappen ger en backspin och A-knappen slutligen en topspin. Som bekant har alla de fyra knapparna på Xbox 360-kontrollen olika färger och den knapp du tryckt in färgar av sig på bollen, vilket gör att motståndaren genom att titta på bollen kan se hur du skruvat.

Därmed blir det möjligt att kontra till exempel en grym backspin genom att göra ett slag som följer bollens rotationsriktning. Vad enkelt? Inte alls. Som jag nämnde i ingressen är pingis ett av de snabbaste spelen räknat i den tid det tar för bollen att färdas från racket till racket. Du hinner alltså inte mycket mer än skymta till bollens färg i någon enstaka tiondel, innan du förväntas ha valt ditt eget slag. Bara för att göra det ännu värre blir dina slag bättre ju längre tid du håller in knappen innan slaget. Ekvationen går inte riktigt ihop, för om du verkligen vill vara säker på motståndarens skruv, så hinner du själv alltså inte förbereda ditt eget slag ordentligt. Det ger en helt unik spelkänsla där man verkligen premieras för sin snabbhet och förmåga att läsa motståndarens spel - alltså precis som riktig pingis.

Det fiffiga spelsystemet stannar dock inte där, utan Rockstars ambitioner är större än så. Kantbollar och nätrullare är inslag inom bordtennisen som absolut inte är att förakta. Det har man tagit fasta på, genom att införa ett varningssystem för att man håller på att slå i nät eller utanför bordet. Om du exempelvis siktar i högra hörnet och trycker snett uppåt åt höger med analogspaken, och handkontrollen plötsligt börjar vibrera så har du tagit i för mycket. Den bollen kommer ohjälpligt att gå ut. Om du istället omedelbart drar spaken åt rakt motsatt riktning, kan bollen räddas och bli en kantboll istället.

Allt detta gör sammantaget att Table Tennis har en helt egen stil och känns inte alls som en light-version av exempelvis Virtua Tennis. Spelet står på egna ben och man måste nästan spela igenom tutorial minst en gång (om inte annat så för att få en Achievment värd fem poäng) för att få ett grepp om hur allt fungerar. Till det jag redan nämnt tillkommer nämligen en form av superslag kallad Focus, samt en knapp för att få bollen att dimpa ned precis bakom nät. Dessutom gäller det att få kläm på hur man gör en både hård och skruvad serve, hanterar ballongbollar samt även hur man bäst levererar en förödande smash. Och hur gör man egentligen en boll som både har vänsterskruv och topspin?

Så finns det inget negativt då? Jo, jag hade önskat ett smidigare rörelseschema för figurerna. Nu är det som att de inte går, utan hoppar en meter i taget. Visst, man vänjer sig, men jag hade velat ha mer sömlösa förflyttningar så man kunnat stega omkring precis som man vill. Dessutom stör jag mig, som vanligt, på att så oerhört mycket material är låst till en början. Nu har man ett fåtal spelare, två ynka banor och två tröjor till varje figur. Spelet innehåller en hel del, men kräver att man spelar, spelar och åter spelar för att få ta del av det.

Inget sportspel till Xbox 360 är komplett utan ett rejält Live-stöd och Table Tennis lär inte göra någon besviken. Nätverkskoden är superb och bortsett från servarna finns inget lagg att tala om. Det går att spela både vänskapsmatcher och miniturneringar och det är givetvis spännande att klättra på världsrankingen. Spelets Achievments är också vettiga och delas ut bland att efter tio timmars spelande och efter att man klarat en turnering på under 14 minuter.

Rent grafiskt är Table Tennis helt klart godkänt. De totalt elva fiktiva spelarna är trovärdigt designade och minsta por syns i deras ansikten, kläderna rör sig efter kroppen och blickarna är fokuserade. Så mycket mer än så är det dock inte, det är pingis trots allt och man står i små bås i större lokaler eller i mindre omgivningar. Men det som finns är alltså trovärdigt och genomarbetat och ljuden från omgivningarna är precis som de skall vara.

Visst hade det varit kul med riktiga spelare som legendariske J.O. Waldner, visst hade jag velat ha ett riktigt karriärläge och nog hade det varit skoj med möjlighet att göra sin egen spelare. Men så snart man börjar spela Table Tennis är dessa önskemål som bortglömda. Spelsystemet är snuskigt välgjort, de elva spelarna utsökt varierade och det eminenta Xbox Live-stödet gör att man alltid har mänskligt motstånd att möta. Table Tennis är inget välfyllt spel, men kostar heller inte som ett fullprisspel och med tanke på hur kul det faktiskt är känns det som ett kap. Jag kommer att spela åtskilliga timmar digital pingis i sommar, och jag kan faktiskt rekommendera dig att göra detsamma.

Table TennisTable TennisTable TennisTable Tennis
8 / 10
+