Svenska
Gamereactor
recensioner
Sonic Jump

Sonic Jump

Sega har sneglat på Doodle Jump och bjuder i Sonic Jump på ett charmigt plattformsparty proppat med charmig grafik

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Sonic har haft det tufft de senaste 15 åren, det vet vi. Konsolspelen har till största del luktat ljumske och även om hans bärbara karriär varit hygglig är hans närvaro på mobilspelsmarknaden i svagaste laget. Nu har dock Sonic Jump släppts och jag har spenderat ett par timmar tillsammans med Segas Iphone-titel.

Sonic Jump
Spikfällorna är som vanligt Sonic värsta fiende. Det gäller att ha gott om guldringar till hands.

Sonic Jump är en skamlös kopia på konceptet från Iphone-klassikern Doodle Jump. Sonic hoppar av sig själv i en lodrät spelvärld och det gäller att styra den laserblå långdistanslöparens vertikala framfart med hjälp av telefonens gyro. Till skillnad från Doodle Jump kan man i Sonic Jump dubbelhoppa, dock. Detta gör man genom att dubbeldutta på skärmen medan Sonic befinner sig i luften.

Till en början är svårighetsgraden låg. Sonic Jump är jättelätt och banorna är korta. Precis som vanligt har man två chanser innan Sonic dör så länge man plockat upp ett gäng guldringar. Ringarna kan man dessutom spara genom att hoppa på något av de kassaskåp som ligger utplacerade på ett par ställen på varje bana.

Sonic Jump
Den klassiska magnetiska power-upen finns även med i Sonic Jump och gör att Sonic inte ens behöver vara nära guldringarna för att kunna plocka upp dem.
Detta är en annons:

Sonic Jump blir snabbt svårare dock. Redan på bana sex leker Sega med konceptet och tvingar spelaren att avvakta innan man hoppar då diverse spikfällor försvårar Sonics framfart märkbart. Efter detta introducerar man rörliga plattformsobjekt som känns väldigt mycket New Super Mario Bros. och det gäller då att ha full koll på dubbelhoppsfunktionen samt alltid se till så att Sonic är utrustad med minst en guldring.

Rent grafiskt är Sonic Jump läckert utan att konkurrera med de snyggaste spelen till Iphone. Som vanligt blandar Sega starka gröntoner med spelseriens patenterade robotfiender som antingen färgats knallröda eller brandgula. Väljer man att spela story mode presenteras en nonsensaktig historia om hur Dr. Eggman fortsätter att behandla skogens smådjur på sämsta tänkbara sätt. Handlingen delges genom tecknade bilder och även om det knappast är något Emmy-vinnande manus som erbjuds här så är story-momenten både korta och charmiga.

Sonic Jump
Grafiken är charmig, färggrann och högupplöst.

Om du gillade Doodle Jump och har längtat efter Segas laserblå igelkott till din Iphone rekommenderar jag absolut Sonic Jump. Ett charmigt, underhållande plattformsspel med perfekt balanserad svårighetsgrad...

Detta är en annons:
HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Trevlig design, härlig variation, mysig musik, perfekt balanserad svårighetsgrad, grymt speltempo
-
Inte särskilt originellt, begränsad spelkontroll
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
Sonic JumpScore

Sonic Jump

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Sega har sneglat på Doodle Jump och bjuder i Sonic Jump på ett charmigt plattformsparty proppat med charmig grafik...



Loading next content