Giga Wrecker Alt.

Giga Wrecker Alt.

Henric har bekämpat robotar i Pokémon-utvecklarnas dystopiska plattformsspel och satt betyg...

Tjugo år framåt i tiden har människorna på jorden blivit attackerade. Slaktade av mördarmaskiner utan någon känd bakgrund. Deras invasion av jorden var mer än vad människorna kunde hantera och de tvingades se på medan städerna runtom i världen raserades. Ett par år efter att invasionen ägt rum finns bara ett fåtal överlevare kvar. Däribland en liten flicka vid namn Reika Rekkeiji som efter en lång kamp för överlevnad nu blivit kidnappad av robotarna. Men när allt hopp verkar ute och Reika är döende av hennes skador räddas hon av en forskare som ersätter delar av hennes kropp med mekaniska delar. Ett ingrepp som välsignar henne med kraften att en gång för alla kunna bekämpa robotarna som nu härskar över jorden.

Giga Wrecker Alt.
Designen i Giga Wrecker Alt. väcker inte något spelsug på långa, långa vägar...

Det är en något banal berättelse som Giga Wrecker Alt. målar upp, men den duger ändå när det kommer till att bygga upp universumet. Tankarna går omedelbart till mangan Alita och det krävs inget geni för att se andra tydliga inspirationskällor från manga- och animevärlden. Det är därför synd att universumet som spelet utspelar sig i känns mycket blekt. Designen får mig nästan att vilja spy rakt ut eftersom allt känns så grått och oinspirerat. Dock kan jag uppskatta menyerna och dialogerna som känns härligt retro-inspirerade och snabbt får mig att blicka tillbaka på de gamla goda dagarna med Mega Man och Metroid.

Giga Wrecker Alt. är ett plattformsspel som utspelar sig helt i 2D. Som tidigare nämnt är designen inte grann, och det är inte grafiken i helhet heller. Det kanske största problemet sett till denna aspekt stavas upplösning. Ruinerna och den övriga bakgrunden ser ut att ha genomgått flera storleksförändringar vilket försämrat upplösningen avsevärt och sedan klistrats in med vad som likaväl skulle kunna vara Paint. Detta gäller även delar av själva spelytan, och de enda sakerna jag kan beskriva som dugliga är Reika och fienderna. De ser rent av riktigt bra ut, men samtidigt får omgivningen dem att se vackrare ut än självaste Mona Lisa. Faktum är att redan när jag börjar äventyret får det visuella mig att vilja sluta spela med detsamma. Något som är extremt synd eftersom jag vid det tillfället inte ens hunnit ge det en chans.

Giga Wrecker Alt.
När du väl lärt dig allt om spelet dyker det ofta upp nya saker som tvingar dig att lära dig nya knep.

Lyckligtvis är inte spelet som helhet lika dåligt som grafiken. Inte alls. Med Reikas nya krafter kan hon göra betydligt mer än hon kunde som vanlig människa. Lägligt för oss är att omgivningen är vårt bästa medel för att ta kol på våldsamma robotarna där ute. Reika kan nämligen slå sönder svaga strukturer och på så vis hitta nya vägar för att ta sig igenom den dystopiska platsen som spelet utspelar sig på. Men hon kan inte bara förstöra sin omgivning utan även forma den.

Hon kan med hjälp av sin protes samla upp små, små objekt som sedan kan bilda ett enormt klot eller block för att antingen nå upp till höjder som annars hade varit omöjliga att nå eller utdela en ordentlig käftsmäll till robotarna. Som väntat är dessa förmågor inte de enda till hands, utan under äventyrets gång blir det möjligt att samla på sig nya förmågor för att överkomma nya hinder. Presentationen av förmågorna är inte helt glasklar till en början, men efter att ha testat dem ett tag blev de enklare att hantera med tiden. Att förmågorna till en början var svåra att förstå hade dock inte alltid med instruktionerna att göra utan en gång tvingade en bugg mig att dö för att förmågan faktiskt skulle registreras som inlärd.

Giga Wrecker Alt.
Det är inte sällan din omgivning måste nyttjas för att besegra fiender.

>

Trots att det kanske hade varit lämpligast att, i en omgivning av många fiender, vara så tyst som möjligt är det inte en dum idé att ha sönder allt du ser. Genom att göra det kan du nämligen samla på dig nanokristaller som sedan kan omvandlas till en valuta som låter dig uppgradera dig och dina förmågor. Det kan exempelvis handla om utökad hälsa, regenerering eller förmågan att enklare hitta fler nanokristaller. Variationen av uppgraderingar är inte särskilt stor eller spännande och vanligtvis brukar ett stort intresse väckas när man ser alla möjligheter i ett uppgraderingsträd. I Giga Wrecker Alt. infinner sig dock inte denna känsla överhuvudtaget. Istället uppgraderar man hälsan så gott det går för att inte omedelbart dö. Det hela känns knappast belönande och det är svårt att finna lusten till att samla på sig kristaller.

Strider utgör bara en liten del av spelets upplägg då pusslen upptar den största delen. Ofta handlar det om att skära av delar på objekt som sedan används som bryggor eller vikter för att nå vissa avsatser. I varje rum finns plattformar som låter dig rekonstruera rummet om du skulle begå ett misstag. De är ofta nödvändiga att använda men inte nödvändigtvis för att pusslen är svåra, utan för att kontrollen är rätt dålig. Det saknas tydlig precision i slagen och ofta blir slutresultatet inte alls som man hade tänkt sig och man tvingas därför omskapa rummet, fastän man egentligen vet hur man ska ta sig vidare. Inte blir det bättre av att laddningstiderna känns orimligt långa och när orsaken till att jag tvingas ladda om rummet inte beror på mig blir spelet oerhört oförlåtande.

Giga Wrecker Alt.
Kul att Game Freak vågar bredda sig, men detta duger inte.

Det var bitvis kämpigt att ta sig igenom Giga Wrecker Alt. På pappret är det en superb idé där konceptet doftar härligt Metrovania. Dessvärre är utförandet av Game Freak helt enkelt inte särskilt bra. I en tid där det finns massvis med andra plattformsspel finner jag inget i Giga Wrecker Alt. som hellre skulle få mig att spela det framför spel som Celeste, Shovel Knight, Hollow Knight eller Dead Cells. Det är kul att se att de vågat testa på något annat än Pokémon, men det här får mig att undra om det inte vore bäst för dem att hålla sig till våra kära fickmonster istället.

5 / 10
+
Mysig musik, fina mellansekvenser, intressanta förmågor