The Elder Scrolls: Blades

The Elder Scrolls: Blades

Hegevall har försökt samla på hästar i mobilversionen av Bethesdas älskade rollspelssaga men har bara hittat ett spel proppat av äckliga mikrotransaktioner...

Jag vet inte hur Bethesda tänker nuförtiden. För efter Fallout 76 och med nysläppta The Elder Scrolls: Blades skulle jag vilja kalla spelutgivarens senaste 12 månader som rena rama katastrofen. Det är en sak att ta betalt för sina spel, en helt annan att släppa hett efterlängtade stortitlar ur älskade spelserier som dels inte håller den genomgående höga kvalitet som dessa spelföljetonger är kända för - men även innehåller ett pay-to-win-system som allt baserats på, som sabbar spelupplevelsen fullständigt.

Jag hade efter Fallout 76 inga särskilt höga förväntningar på The Elder Scrolls: Blades. Det såg väl mer eller mindre ut som en så kallad "cashgrab" redan från första stund och det är nu såhär i efterhand precis vad det är, också. Detta är ett tunt, platt, stelt äventyrsspel nedlusat med den där typen av mikrotransaktioner som äcklar mången gamer. Och då spelar det för egen del ingen roll att dialogsystemet är väl utbyggt och innehållsmängden/längden på själva storyn rekorderlig. Det faller platt till marken, ändå. Likt en pannkaka som någon hivat ned i en till synes bottenlös ravin.

The Elder Scrolls: BladesThe Elder Scrolls: BladesThe Elder Scrolls: Blades
Vill du prata med mig? Kanon. Betala då 99 dollar innan du går vidare.

Men låt mig börja med att delge lite babblig nonsensinformation om spelet i sig. The Elder Scrolls: Blades är ett mobilspel utvecklat av Bethesda Game Studios (som ägs av Bethesda Softworks, som ägs av Zenimax) och storyn tar sin början i en skogsdunge där du som en del av specialstyrkan "Blades" återvänder till din hemstad. Dina elitkumpaner har alla mördats av en ny uppsättning supervakter som på order av Konungen "gjort sig av" med Blades-trupperna och för att få veta varför, och hur någon kunde komma till detta inhumana beslut, gäller det att nysta i ledtrådar, göra 600 000 meningslösa random-uppdrag och vifta febrilt med lågupplöst svärd mot hukande orcher (med usla animationsmönster) i veckor, för att få några slags svar.

Rör gör man genom att klicka på marken dit man vill att ens karaktär ska gå. Slåss gör man genom att peta med fingret på den fiende som ska attackeras för att sedan hålla in en kort sekund, släppa och upprepa. Det går att nyttja en sköld för att kunna skydda sig mot fiendernas attacker (duh!) och det finns gott om vapenuppgraderingar som går att göra under äventyrets gång. Allt kretsar såklart kring "loot lådor" i form av skattkistor och dessa får spelaren efter avslutade miniuppdrag. De går dock inte att öppna direkt, åtminstone inte efter att man korkat upp de första tre kistorna. Resten av spelet är begränsat via en timer som räknar ned och helt enkelt tvingar mig att vänta innan jag kan öppna looten jag precis förtjänat. Vill du inte vänta - gäller det att börja slanta in riktiga pengar. Mycket pengar, dessutom.

Sugen på att gå ned i denna källare? Bra. Klicka då på knappen "köp passage" för 49 dollar.

Och ja, även om både jag och du såklart vet att det är såhär pay-to-win och free-to-play i mångt och mycket fungerar, inte minst i mobilspelsvärlden - är det ändå så äckligt att jag bara vill spy på The Elder Scrolls: Blades. Det finns bland annat kistor som jag fått efter avslutade uppdrag som tar sex timmar att öppna. Sex timmars väntande. Eller så stoppar man in 99 dollar i spelet för att se vad de innehåller, direkt. Ja, du läste rätt. 900 kronor. Vilket gör detta till rena rama parodin om du frågar mig. Inte blir det särskilt mycket bättre heller av att spelet inte delar en millimeter av den där öppna, befriande omfattande känslan som denna spelserie alltid erbjudit, utan snarare är ultralinjärt, styrt, låst och enformigt med en smal, trång, tydligt utstakad väg som spelaren ska färdas på, som dessutom lyses upp av en idiotisk blå strimma "magiskt ljus" för att slippa riskera att någon dumsnut inte fattar var han/hon ska gå.

Spelkontrollen är hopplöst förlegad och begränsad, grafiken medioker och det saknas röster i spelet som istället bara erbjuder dialog i form av slentrianmässigt författad rollspels-text. Visst, dialogvalen är ganska ambitiöst utformade för att vara ett mobilrollspel och presentationen är superpolerad men det vore direkt lögnaktigt att skriva något annat om detta spel än att det stinker. Gammal kompost, dessutom. Om Bethesda istället valt att agera "good guys" här efter fiaskot som stavas Fallout 76, tagit 40 kronor för det här spelet och i och med det slopat alla loot-lådor, begränsningar och krav på att spelaren strutar in riktig kosing - hade jag kunnat recensera detta med en helt annan inställning. Som det ser ut idag, är det inte möjligt.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Skaplig grafik, ambitiösa mängder dialogval senare in i äventyret
-
Stelt, platt, trist, enformigt, enfaldigt, saknar röstskådespeleri, kass musik, proppat av begränsningar som mer eller mindre kräver att du stoppar in tusentals kronor för att komma framåt i äventyret

• Cranes
    Snygg grafik, rolig spelkänsla och jag gillar faktiskt sättet spelet ska spelas på. Det är fantasirikt. Visst det är inte likt något tidigare... 5/10

The Elder Scrolls: BladesScore