Grand Mountain Adventure

Grand Mountain Adventure

Se upp i backen! Adam har spelat det ambitiösa Grand Mountain Adventure utvecklat av två svenska bröder...

Grand Mountain Adventure måste vara ett av de mest gemytliga spelen jag spelat, det är tanken som slår mig medan jag åker ner för de snötäckta branterna. Musiken har ett avslappnande beat och varenda gång jag passerar ett par flaggor medan jag sicksackar fram så vävs det in i melodin med en liten not eller två. Det är inte ofta jag spelar faktiska mobilspel nu för tiden då det så ofta känns som att det bara är Clash of Clans-kloner med skinner box-design och mikrotransaktioner, men den lilla svenska studion Toppluva bevisar mig fel här.

Som det kanske är tydligt med introduktionen så är Grand Mountain Adventures ett skidspel för mobiltelefoner, men det är fortfarande ett ganska ambitiöst sådant. För det är inte bara ett tävlingsspel där vi slår topplistor i olika grenar, utan också ett spel som doppar tårna i open world-genren. Vi har fem olika skidorter (inklusive Dalarna!) vi kan besöka och utforska med gott om utmaningar och små gömda hemligheter att hitta. Med detta kommer också en överraskande mängd dynamism, för du är inte den enda själen som glider fram i snön utan vi har även andra åkare, vilddjur och även förrädiska omgivningar att ta i beaktning i jakten på den perfekta tävlingstiden eller bara medan vi försöker göra tricks i en backe.

Grand Mountain Adventure
Grand Mountain AdventureGrand Mountain Adventure
Det är ett förtjusande mysigt spel att se på och spela.

Presentationen är även den utmärkt. Vi styr allt från ett topperspektiv där vi ser vår lilla skidåkare och hans omgivningar som små nästan pappersliknande miniatyrer och vackra partikeleffekter med djupa snöspår mina skidor lämnar efter mig. Lägg även till att spelet har en form av tilt-shift-effekt så har vi ett ganska bedårande litet spel. Ljudet är också utmärkt med klar ljudbild men också den ovan nämnda musiken som är utmärkt poppig och lätt elektronisk. Denna hörs mest medan jag tar mig an de olika utmaningar och tävlingarna vi hittar hittar på kartan.

Dessa tävlingar och utmaningar ger i sin tur skidpass och med dessa skidpass låser jag upp möjligheten att använda skidliftar som låter mig nå nya delar av de olika kartorna. Dessa skidliftar förvandlas i efterhand också till punkter vi snabbt kan resa till utan att vi behöver färdas till toppen efter varje färd ner för ett berg. Spelet är fullt av dessa små stänk av kvalitet för att göra livet enklare under spelandet. Som hur det också finns en liten spolknapp i hörnet för om jag råkar tabba mig i backen eller hur jag direkt från topplistan enkelt kan göra om en utmaning och fortsätta skala av bråkdelar av sekunder för bästa tiden eller få till ytterligare tricks i skidhoppen.

Grand Mountain Adventure
Är man oförsiktig kan det gå illa i backen.

Men en av de bästa aspekterna med Grand Mountain Adventure är kontrollerna. De kan ta en liten stund att vänja sig vid dessa men efter några lopp så är de förvånansvärt intuitiva att använda. Jag skiftar karaktärens lutning genom att röra vid sidorna på skärmen och detta är också i sin tur hur jag accelererar ner för backarna. Ett lätt slalommönster säkrar bästa fart, lite som hur jag slingrar mig fram som Noodle i Snake Pass. Lägg även till enkla gester för att göra tvära vändningar, bromsa eller extra hopp gör spelet väldigt behagligt att kontrollera (vi kan även med ett dubbeltryck lappa till andra skidåkare bredvid oss om vi önskar, det är uppskattat). Det är inte ett komplicerat spel på något sätt, men det kräver lite teknik och övning att bemästra.

Jag är som sagt väldigt glatt överraskad över Grand Mountain Adventure och rekommenderar det varmt till alla som vill ha ett ytterst behagligt tidsfördriv på telefonen. Det är lätt att vara cynisk idag med dagens digitala marknad för mobiltelefoner så det är glädjande när man snubblar över ett spel som detta. Presentationen är utmärkt och det har fungerat väl på alla mina telefoner jag testat på, som Google Pixel 2 till Samsung S10. Det är för tillfället bara släppt på Android men är tänkt att komma till iOS i sommar.

9 / 10
+
Utmärkt presentation, bra spelmekanik, lagom med utmaning och innehåll