Assassin's Creed III Remastered

Assassin's Creed III: Remastered

Ubisoft fräschar till en av lönnmördarseriens mest kontroversiella delar och vi har kollat in om det räcker för en köprekommendation...

Låt mig direkt slå fast att jag faktiskt gillar Assassin's Creed III, både nu och när det släpptes. Det betyder inte att jag har glömt hur klumpigt stridssystemet var, och inte heller tyckte jag att den valda tidsperioden i USA var särskilt spännande. Men trots det gillade jag den mer moderna storyn och jag tyckte Connor var en klockren huvudperson som lyckades erövra mitt gamer-hjärta. Men detta är inte en recension av Assassin's Creed III, egentligen, utan om den uppfräschade nyutgåvan. Det vill säga den remaster som Ubisoft gav bort som en del av säsongspasset till Assassin's Creed Odyssey och som sedan gick att köpa separat.

Assassin's Creed III Remastered
Två spel till priset av ett. PS Vita-äventyret Liberation ingår också.
Assassin's Creed III Remastered
Storyn är fortfarande lika underhållande, nu som då.

Låt mig börja med att slå fast exakt vad denna remaster har att erbjuda. Först och främst skalas upplösningen upp till 4K med HDR till Playstation 4 Pro (som jag har spelat på), Xbox One X och PC. Texturerna har fått en översyn och likaså karaktärsmodellerna. Ljussättningen och skuggorna är också bättre än i originalet. Dessutom är antalet människor som är ute och rör sig på spelets gator nu större än tidigare, vilket bidrar till en mer levande känsla, och det gäller även spelets fiender.

Utöver detta har även en rad spelmekaniska förändringar gjorts såsom att det nu går att spåra samlarobjekt, att du kan välja vapen utan menypillande och att det är lättare att utföra dubbla lönnmord. Du kan även försiktigt väcka fiendens uppmärksamhet för att locka bort dem från exempelvis en buske. Små ändringar som sammantaget gör en hel del. Connor känns heller inte riktigt lika tung längre och antalet tekniska tillkortakommanden när jag studsar fram bland trätopparna har minskat. Med det sagt så märks det såklart ändå att Assassin's Creed III är ett spel av den gamla skolan och det hade krävts betydligt mer för att ändra på det.

Assassin's Creed III Remastered
Förbättringarna finns där rakt igenom, men räcker ändå inte riktigt till.

Som jag nämnde i min recension av Assassin's Creed Origins, så representerade det spelet en övergång till ett nytt spelsystem, och jag kan lugnt säga att jag inte saknat det gamla upplägget. Det hade verkligen varit trevligt om Ubisoft lagt ner mer arbete på det för att få det att kännas åtminstone lite mer modernt, och jag påminns här verkligen om vilket stort kliv för serien som Origins innebar.

Nåväl, är det Assassin's Creed III du vill spela, så är det ju faktiskt också vad du får. De visuella förbättringarna tillför en hel del och gör det trevligare att ta till sig storyn. Särskilt karaktärsmodellerna och belysningen känns välgjord, även om det aldrig är något snack om att detta är en titel från förra generationen. Med det sagt så är det stundtals överraskande vackert, som när jag stilla ser solen gå upp bland trätopparna medan jag väntar på att en ruskprick ska ställa sig på rätt ställe.

Assassin's Creed III Remastered
Buggar har rensats bort och grafiken har putsats till.

Jag vill dock säga att jag verkligen inte förstår varför inte Ubisoft lagt till möjligheten att spela detta i 60 bilder per sekund. Det hade gjort massor för den viktiga spelbarheten. Vi vet ju att tämligen klena datorer kan köra Assassin's Creed III i 1440p med en låst bildhastighet, så varför inte Playstation 4 Pro och Xbox One X? En fördel med denna utgåva är att den är tämligen välfylld. Med i Assassin's Creed III Remastered ingår expansionen Tyranny of King Washington, samt en restaurerad utgåva av PS Vita-titeln Assassin's Creed Liberation. Det är kort sagt många timmars underhållning som väntar.

Assassin's Creed III Remastered
Det råder aldrig något snack om att detta är ett spel från förra generationen.

Men efter att ha spelat Resident Evil 2 och sett vad lite kärlek och resurser kan göra för ett gammalt, stelt spel så är det svårt även för mig att bli riktigt exalterad över Assassin's Creed III. Även om Assassin's Creed III Remastered rätt upp och ner är bättre rakt igenom är originalet, så känns det som gjorts tyvärr som lite för lite. Nu är det fortfarande ett bra spel, men kanske främst att rekommendera för alla som gillade originalet.

Assassin's Creed III Remastered
7 / 10
+