Dead or Alive 6

Dead or Alive 6

I fightingserien som mest är känd för annat än fighting, har det nu blivit dags för den sjätte delen. Vi har hårdtestat för att se om det håller måttet 2019...

Det fanns en tid då jag betraktade Dead or Alive som en av mina absoluta favoritserier när det kom till tredimensionell fighting. Jag föll pladask för Dead or Alive till Playstation, dyrkade Dead or Alive 2 till Dreamcast, var upp över öronen förälskad i Dead or Alive 3 till Xbox samt imponerades av hur nyskapande onlinestöd Dead or Alive Ultimate hade till samma konsol. Därefter började kvaliteten tyvärr dala.

Dead or Alive 4 kändes som trean i HD och Dead or Alive 5 var helt enkelt föråldrat i samma stund som det släpptes. Trots det blev sistnämnda en stor framgång, inte minst tack vare att det släpptes i flera olika versioner (däribland som 'free to play') till totalt sju olika format. Inför Dead or Alive 6 hade Team Ninja till synes ändå hörsammat åsikterna att serien hade stagnerat och blivit ifrånsprungen, och därför har de nu lassat på med flera nyheter.

Dead or Alive 6
Dead or Alive är tillbaka, och för den som kan serien kommer mycket att kännas välbekant.

När jag nu har hårdtestat spelet, slår det mig att det är väldigt få av dessa nyheter som faktiskt är nyheter. De är definitivt nya för Dead or Alive 6, men att Team Ninja år 2019 lagt till skador på kämparna under pågående matcher samt den halvt automatiserade attacken Fatal Rush - som med ett vältajmat knapptryck gör combos som visas upp ur spektakulära vinklar med inzoomningar och liknande - är svårt att hetsa upp sig över när spelserier som Street Fighter, Mortal Kombat och Tekken haft det länge. Dessutom är det en funktion jag personligen inte är speciellt förtjust i eftersom det hackar upp matcherna, så för min del hade detta gärna fått slopas, i synnerhet som Dead or Alive-serien redan hade en egen variant på dessa när någon slås ut från banorna.

En annan sak som Team Ninja stolt berättat om på förhand är att spelet nu har möjlighet att låta oss skräddarsy karaktärernas utseende. Flera profiler går att spara för att du ska kunna ekipera alla med de frisyrer, attiraljer och kläder du vill. Men även detta är något som andra serier haft sedan urminnes tider och för min egen del hade detta gärna fått stanna kvar i Dead or Alive: Xtreme Beach Volleyball-serien. Dead or Alive-serien har alltid dragits med tveksamt rykte på grund av den pubertala synen på sexualitet, och att klä på och frisera de Barbie-dockeliknande kämparna gör knappast underverk för en mer vuxen känsla.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Storyn i fightingspel brukar inte vara något extra, och här är den stundtals direkt pinsam.

För att adressera bröstgrejen direkt (något jag ogillar, men Dead or Alive är inte som andra spel på området - det är verkligen tänkt som ett av dragplåstren), så ska det ändå sägas att utvecklarna även snackat om detta på förhand och uttalat sagt att det kommer tonas ner denna gång. Följaktligen slåss Kasumi, Tina och gänget i aningens mer praktiska kläder den här gången - men brösten lever annars fortfarande sitt eget liv. Har detta stört dig i tidigare delar så kommer Dead or Alive 6 inte ändra på den saken heller.

Ett av de uttalade målen med Dead or Alive 6 har annars varit att göra spelet mer nybörjarvänligt. När jag hörde detta blev jag direkt orolig. Dead or Alive-serien har tillsammans med Soul Calibur och Tekken varit den mest nybörjarvänliga serien av all seriös fighting. Och träningsläget i denna serie är klart bättre än konkurrensen, och har så alltid varit. Dead or Alive 6 är inget undantag och i singleplayer-spellägena kan du rent av bli hänvisad till att träna på en specifik grej för att komma vidare, varpå du sedan slussas till träningsläget med ett knapptryck och tillbaka till singleplayer när du känner dig klar. Detta är riktigt smidigt gjort.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Grundmekaniken i Dead or Alive är fortfarande följsam och lättspelad.

Singleplayer består i huvudsak av två spellägen, Story och DoA Quest, där förstnämnda är den sedvanliga fightingspelsstoryn som känns totalt ologisk. Just Dead or Alive har gjort detta till något slags konstform där alla måste sparras och slåss innan de kan prata och dialogen är infantil på ett sätt som får Game Boy-Pokémon att framstå som tungt teaterdrama. För mig kändes det stundtals direkt outhärdligt och förde tankarna till dejtingsimualtorer när i synnerhet de yngre kvinnliga kämparna umgås.

Däremot är DoA Quest ganska fiffigt upplagt där det istället gäller att vinna matcher och uppnå speciella mål. Det kan vara att dänga någon med en combo som gör visst mycket i skada, slå motståndare medan de rör sig i djupled eller attackera liggande offer med någon av de dedikerade attackerna för just detta ändamål. Det blir snabbt utmanande och gör också att jag snabbt får bättre koll på spelsystemet eftersom jag tvingas utforska olika aspekter av det för att komma vidare. Soul Calibur har haft mycket liknande grejer tidigare, men då ofta inlindat i något slags story. Här görs det bättre när fokus bara ligger på gameplay och detta är något jag hoppas fler fightingspel tar över framledes.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Den här gången kan du själv smycka ut dina kämpar - en funktion vi hade kunnat klara oss utan.

Två saker som alltid varit särskilt kännetecknande för Dead or Alive är det lättbegripliga kontringssystemet som egentligen bara kretsar kring en enda knapp. Det gör det väldigt lätt att hantera knappmörsare, och samtidigt också väldigt lätt att hantera de som kontrar mycket genom att kontra tillbaka eller framför allt nyttja kast. Det här systemet sitter som en smäck i Dead or Alive 6, och även om spelsystemet och grafiken känns lite åldrat så är det fortfarande en stabil grund som får det att sticka ut spelmässigt. Jag noterar även att det nu går lättare att kliva i djupled för att undvika attacker, och tillsammans med kontringarna känns det som att de defensiva möjligheterna är starkare än i de flesta andra fightingspel.

Det andra kännetecknet är så kallade "air juggles", då du slår din motståndare så denne lättar från marken, varpå du fortsätter slå och sparka på det nu luftburna och försvarslösa offret. Det här har alltid varit lätt att göra i serien och faktum är att det känns smidigare än någonsin i Dead or Alive 6, så till den milda grad att jag kan tänka mig att det i mer kapabla händer än mina kommer bli något av ett problem.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
Karaktärsmodellerna är snygga och tar stryk under matcherna, men mycket känns lite daterat.

Även om jag verkligen gillar persongalleriet i Dead or Alive och grunderna som sagt sticker ut, så är det svårt att skaka av sig känslan av att Team Ninja inte riktigt vet hur de ska hantera den här serien. De spelmässiga nyheter som lagts till är sådant konkurrenterna haft i åratal, och jag får känslan av att Dead or Alive skulle behöva en grundlig renovering. Nu känns det som att jag fortfarande spelar Dead or Alive 3, men med mer supermätare och tillagda gimmickar som visserligen förändrar saker - men inte kastar om hur spelet ska spelas som Street Fighter III: Third Strike gjorde för Street Fighter-serien.

Lägg till det att Dead or Alive-serien länge var den kanske snyggaste fightingserien av dem alla med otroligt läckra karaktärer, animationer, banor och effekter. Även här har Team Ninja hamnat på efterkälken och inte ens till PC med hög upplösning blir jag särskilt imponerad. Och för den som väljer engelsk dialog är det bara att stålsätta sig för läppsynk existerar inte och de kvinnliga kämparna låter pinsamt ofta direkt infantila.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6
DoA Quest är ett relevant tillägg som lyckas med konststycket att göra singleplayer roligare i denna utpräglade multiplayer-genre.

En sak jag vill lägga till pluskontot är dock kämparna. Designen är fortfarande förstklassig och rejält med arbete har lagts ner på karaktärerna. Sedan tidigare fanns svenska Marie Rose med och hon har nu fått sällskap av finska forskaren Nico, så det är ovanligt mycket nordiska inslag i ensemblen. En annan nykomling är Diego, en kämpe från New Yorks bakgator (där Team Ninja tycks ha missat att det numera är en av världen säkraste storstäder), som faktiskt är väldigt rolig att slåss med. Mina favoriter är annars som vanligt Kasumi och Ryu Hayabusa som är sig lika, och det sitter verkligen i ryggmärgen hur de ska trakteras där sistnämndas Izuna Drop fortfarande är en grej som har potentialen att helt ändra matchernas förutsättningar.

Men efter att ha recenserat och spelat Dead or Alive 6 ordentligt inför denna recension, känner jag mest av allt för att spela lite Soul Calibur VI, Tekken 7 eller Super Smash Bros Ultimate igen istället. Där har tiden gått vidare och spelen utvecklats. Dead or Alive 6 känns för mig lite för välbekant och många av dess inslag har tiden helt enkelt sprungit ifrån. Det räcker inte med en stabil grund, bra design och roliga karaktärer när det finns konkurrenter som också erbjuder detta - fast ännu bättre.

Dead or Alive 6Dead or Alive 6Dead or Alive 6
7 / 10
+