Tetris 99

Tetris 99

Det va nog ingen, någonsin, som vågat föreställa sig något som detta. Tetris och battle royale har nyligen fått en bebis som stavas Tetris 99. Johan har prövat och är mycket belåten...

Jag är ensam på stridsfältet mot 98 andra blodtörstiga kämpar som likt mig trånar efter äran. Tappra krigare dör en efter en i rask takt och snart är det min tur att falla till maken. Jag blir attackerad från alla håll och försöker desperat att kämpa för mitt liv. Jag begravs levande och allt ser hopplöst ut. Jag tar mitt sista andetag. Allt är över men jag kämpade väl. Femte plats, inte så pjåkigt.

Tetris 99
Desto längre du överlever, desto snabbare faller klossarna och matchen blir intensivare. Det gäller att hålla huvudet kallt och fingrar i styr.

Nåja, visst överdramatiserar jag spelupplevelsen lite då detta inte är ditt sedvanliga battle royale. Pistoler byts mot block och den öppna spelvärlden ersätts av ett smalt rutnät. Även om denna pusselkamp inte är här för att konkurrera mot Apex Legends eller Fortnite så är Tetris 99 ett väldigt trevligt tidsfördriv.

Alla har väl någon gång spelat Tetris så premissen förstår du säkerligen. Det finns dock en hel del aspekter som förnyar denna klassiker och är viktiga att förstå för att du ska kunna dominera slagfältet. Du ställs mot 98 andra spelare och för lyckas bli herre på täppan är det viktigt att balansera attack kontra försvar och essentiellt att du lär dig observera vad som sker runt omkring ditt egna fält.

Desto fler rader du lyckas rensa, desto hårdare slår du till mot dina fiender. Spränger du två rader attackerar du med en rad av skräpblock, spräng tre och attackera med 2, rensa fyra rader (en så kallad Tetris) och attackera med lika många. Lyckas du att undanröja rader i följd attackerar du med ytterligare kraft. Du försvarar dig på precis samma sätt. När du är under anfall får du kort tid på dig att spränga undan attackerna där dina combos vägs på exakt samma sätt.

Tetris 99
Precis som i de flesta pusselspel kommer du långt med hjälp av combos. Om du är en ovan Tetrisspelare så förvänta dig inte att överleva speciellt länge.

Inte tillräckligt komplext ännu? Det kommer mer. Du kan även välja vem du vill attackera. Med vänsterspaken, alternativt pekskärmen om du spelar i bärbart läge, kan du välja ditt offer. Jag kan varmt rekommendera att spela i bärbart läge eftersom möjligheten att välja din måltavla med ett snabbt tryck på skärmen ger dig en stor fördel. Om du inte vill besvära dig själv allt för mycket med att hålla kolla på andra spelare, kan du även låta datorn välja åt dig. Med högerspaken väljer du en kategori, antingen Random, Attacker, KO:s, eller Badges. Kategorin random talar för sig själv. Attacker innebär att du ger tillbaka till dem som har sitt sikte inställt på dig. Väljer du K.O.s riktar du in dig på de som är nära på att dö, och tar du sikte på Badges attackerar du den med flest badges.

Badges är din utrustning i denna värld. Du samlar badges genom att eliminera motståndare, och desto fler du har, desto starkare effekt får dina attacker. Förintar du en spelar med badges ärver du dessutom dem och därför kan det vara en bra ide att attackera någon som sitter på ett berg av dessa. Summa summarum, håll koll på ditt egna fält samtidigt som du har koll på de 98 andra, vilket är definitivt enklare sagt än gjort.

Tetris 99
En runda i Tetris 99 går undan, vilket gör det väldigt enkelt att ursäkta en till match... tills jag spelat alldeles för länge.

Om du känner att jag är lite väl långdragen i min beskrivning är det för att hjälpa dig. För problemet med Tetris 99 är att de valt att inte förklara någonting, alls. Visst, grunderna i Tetris är så basala och välkända att alla kan dem, men de borde ha bjudit oss på en guide som förklarar hela mekaniken som spelet bygger på. Istället slängs jag in i en värld där pusselveteraner är skoningslösa och jag märker snabbt att jag inte hänger med i svängarna. Vilket är synd då för jag kan tänka mig att många som ger sig i kast med detta snabbt ger upp när de inte riktigt förstår vad som försiggår.

Men ge detta pusselactionspel en redig chans. För när jag väl böjar förstår de olika dimensionerna av Tetris 99, börjar jag snabbt uppskatta detta moderna koncept av denna tidlösa klassiker. Matcherna är korta, intensiva och skicklighetsbaserade vilket faller mig rätt i smaken och därav finner jag ofta ursäkter för att spela en match till.

För en gång skull har jag dessutom inga klagomål på online-funktionen i ett Nintendospel. Jag hittar snabbt motståndare och upplever aldrig något lagg eller andra former av störningar. Allt flyter på smärtfritt vilket gör den intensiva upplevelsen rättvisa. Som grädde på mosen är spelet gratis så länge du har Nintendo Online och innehåller noll mikrotransaktioner.

Tetris 99
Även de lugnaste av stunder kan snabbt kastas om till fullständig kaos.

Tyvärr känns grafiken samt designen lite trist och gammalmodig i sin enkelhet. Spelet lider även av snålt innehåll och det är väldigt tråkigt att inte det finns något annat spelläge. Med tanke på att Tetris 99 är ett sådant enkelt spel att kunna plocka upp emellanåt även på resande fot, och att det även gör sig bäst när det inte är dockat, är det verkligen synd att det inte finns någon möjlighet att spela offline.

Prenumererar du på Nintendos onlinetjänst borde du ladda ner detta spel som är ett underhållande tidsfördriv att plocka upp titt som tätt. Gillar du pusselspel, och framförallt Tetris, är detta ett måste eftersom Arikas nytänk lyckas tillför nya unika element som verkligen ställer din spatiala förmåga mot väggen.

7 / 10
+
Smidig och stabil matchmaking, härligt intensiva matcher, inga mikrotransaktioner, bra balans