Svenska
Gamereactor
recensioner
Dark Quest 2

Dark Quest 2

Vi har tagit oss an en neslig trollkarl som förpestat en hel fantasyvärld i Hero Quest-inspirerade strategirollspelet Dark Quest 2...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är något visst med klassiskt turbaserade rollspel där jag får tiden på mig att optimera mina drag så långt det någonsin går, och där jag efter att ha besegrats tvingas tänka om mina drag och prova en ny strategi. Det är i just denna skola vi hittar Dark Quest 2 som just släppts till Xbox One efter att ha ha funnits till PC (Steam) sedan 2016.

Det tycks vara mer än lovligt inspirerat av brädspelet Hero Quest, vilket i sin tur är inspirerat av Dungeons & Dragons. Nu är inget av detta något negativt såklart, och faktum är att resultatet är tämligen underhållande. I Dark Quest 2 slungas vi rakt ut i en enkelt rättfram historia som egentligen inte spelar någon ytterligare roll än att fungera som orsak till att få dräpa orcer, häxor och goblins. Här har den gode kungen över ett fantasy-rike dött, varpå en ond trollkarl och dennes horder av ondskefulla varelser flyttat in i slottet.

Dark Quest 2
Många rum blir snabbt kluriga där du måste förutse flera karaktärers agerande.
Detta är en annons:

Ditt jobb blir såklart att agera flyttfirman som får ruskpricken (med anhang) att flytta ut igen. Och det gör du genom att gå från rum till rum, lösa enklare pussel och framför allt besegra de fiender som inväntar dig. Sistnämnda är ofta lättare sagt än gjort och efter två inledande banor där du får bekanta dig med spelkontrollen, så blir det snabbt svårare. Redan på tredje banan tvingas jag tänka mig för och på bana fyra biter jag rent av i gräset första gången av många.

Till skillnad från många andra svåra spel, har utvecklarna Brain Seal Entertainment dock inget till övers för pennalism och du får tämligen enkelt livet tillbaka och kan göra nya försök. Du har viss valfrihet i vilka uppdrag du vill göra härnäst, och du kan även spela om vissa banor för att exempelvis samla resurser. Svårighetsgraderna ökar dock för varje gång du spelar om banor, och bara för att det gick bra första gången, betyder det alltså inte att det kommer gå lika lätt nästa gång.

Grundupplägget för spelet är tämligen enkelt; varje rum du går in i består av ett antal rutor. På dessa kan det sedan stå monster, olika typer av skatter, fällor och liknande. Sedan gäller det att lugnt och sansat komma på en bra strategi för att överleva och ta sig vidare. Dör en karaktär, får resten fortsätta utan att ha tillgång till de färdigheter eller den utrustning den fallne kamraten hade.

Dark Quest 2
I staden finns flera olika ställen att ta hand om och förbättra din karaktär.
Detta är en annons:

Eftersom jag inför varje uppdrag valt exakt de karaktärer jag tror mig behöva, blir varje avbräck väldigt kännbart. Plötsligt står jag där utan helare, pilbågsskytt eller liknande och allt blir otroligt mycket svårare. Karaktärerna samlar du på dig undan för undan genom att göra uppdrag. Vissa befriar du i spelvärlden, andra låser du upp i den stad som fungerar som spelets hubbvärld. Där kan du även köpa magiska drycker, liva upp döda figurer, fixa med din utrustning och levla upp karaktärerna.

Sistnämnda är intressant eftersom spelet har både passiva och aktiva förmågor. De aktiva får du vanligtvis bara nyttja en gång per bana, och kan exempelvis vara att slunga en kastyxa, gå bärsärk eller ge någon liv. De passiva däremot är igång hela tiden, men triggas inte igång förrän de behövs. Bågskytten kan exempelvis inleda varje strid genom att skjuta en pil på en motståndare och därigenom ge dig ett övertag i matcherna, medan dvärgen lätt ser och desarmerar fällor.

Dark Quest 2Dark Quest 2
Om du kommer träffa med en attack eller ej avgörs av en procentsats, vilket bidrar till extra rollspelskänsla.

Det är inte jättenyskapande direkt, men det fungerar och det är underhållande. Tack vare den hyggliga utmaningen blir striderna snabbt intressanta där jag hela tiden tvingas använda varje funktion jag har till mitt förfogande, och glömmer jag någon liten detalj, är det ofta kört. Flera gånger jag kan med hjärtat i halsgropen rusat fram mot utgången på en bana med bara ett ynka liv kvar och alla karaktärer döda utom en. Trots relativt enkelt och färgglad grafik, så blir det spännande.

Tyvärr blir det en del menytragglande i Dark Quest 2, där i synnerhet hanterandet av föremål känns underutvecklat. Vill jag ha ett nytt svärd så får jag gå till smeden i staden, och det är enda stället där jag kan välja vilken utrustning alla ska ha. Inte heller går det göra något så banalt som att låta oanvänd utrustning gå i arv till någon annan karaktär, något som borde ha varit en självklarhet. Just detta menytragglande går igenom på andra ställen med, som hur jag efter varje uppdrag gör ganska exakt samma saker i staden för mina nyss intjänade poäng. Något som skakar om allt hade behövts för att ge mer variation.

Dark Quest 2

Dark Quest 2 är ett av de här spelen som gör mig tacksam över att jag har som yrke att skriva om spel. Den handritade och charmiga grafiken, den mysiga ljudbilden samt dess vanebildande gameplay har ändå skänkt mig en hel del underhållning medan jag spelat. Det är en sådan där pärla jag riskerat att missa och jag nu inte fått en recensionskod och det är jag glad för. Det här är ett perfekt spel för dig som vill ha något lite mer lättsammare när suget efter rollspel tränger sig på och som samtidigt uppskattar att inte fastna i alltför tidskrävande projekt.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Smidigt gameplay, charmig design, bra utmaning, vanebildande upplägg, intuitivt spelsystem
-
Ogenomtänkta menyer, usel föremålshantering
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Dark Quest 2Score

Dark Quest 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har tagit oss an en neslig trollkarl som förpestat en hel fantasyvärld i Hero Quest-inspirerade strategirollspelet Dark Quest 2...



Loading next content