Beat Saber

Beat Saber

En technofest i en Tron-värld som en Jedi? Det är precis lika coolt som det låter.

Det fanns en tid då rytmiska spel var högt efterfrågade, men på senaste tiden har genren gått från att gå på lågor - till att vara inaktiv. Några fåtal dansspel sluddrar fortfarande i botten av spellistorna, men genren skulle verkligen behöva något fräscht och nytt. Utvecklaren Beat Games ger svaret på den frågan med sitt relativt nya VR-spel, Beat Saber, som ger en privat fest som passar långa spelsessioner.

Konceptet bakom Beat Saber kunde inte varit mer simpelt - spelaren håller två lasersvärd - ett blått och ett rött - som används till att mörda kuber av samma färg som ständigt flyger mot spelaren. Kuberna synkas med bakgrundsmusiken och du behöver träffa dem på det sättet kuberna visar. Som ett extra tillägg behöver spelaren undvika att träffa väggar eller minor inslängda med kuberna. Svårighetsgraden kan du ändra, och det påverkar mängden kuber, väggar och minor som slungas emot dig. Hoppet mellan normal och svår svårighetsgrad kan tes som lite stort till en början, men ju mer du spelar desto mer kontroll har du, även under de svårare utmaningarna. Det var fantastiskt känsla när muskelminnet sparkade igång och vi kunde klyva kuberna utan att tänka. Att Beat Saber inte heller gör utmaningarna orättvisa var också något vi fann positivt. Du kan verkligen känna att spelet bara vill kicka igång festen.

När man spelar med Move-kontrollerna är Beat Saber en optimerad spelupplevelse. Responstiden i spelkontrollerna känns väldigt livlig och det stärker helheten eftersom klyvningarna känns extremt pricksäkra. Att klyva kuberna känns otroligt naturligt när kontrollerna känns som en del av din hand. Spelet flyter också på bra även med standard versionen av Playstation 4 - något som är väsentligt med tanke på att du måste uppnå perfektion för att bemästra de svårare banorna.

Utöver polerade spelmekaniker bjuder även Beat Saber på stilfull grafik. Sci-fi omgivningen och de neondränkta banorna påminner oss väldigt mycket världen i Tron: Legacy, och vad är coolare än det? Lasersvärden har en snygg blänkande effekt och de reagerar med gnistor när svärden slås ihop. Det står klart att stilen och animationerna har ordentligt med omtanke bakom sig, och slutresultatet fullkomligt skiner. Det enda vi saknade var mer variation bland omgivningarna, svärden och kubernas utseenden.

Denna högkvalitativa spelupplevelsen toppas av med ett superbt soundtrack som grädden på moset. Musiken blir mer och mer energisk och klatschig för varje låt som går. Beat Saber spelar techno fullsmockad med bas, rap, rytmisk pop och så vidare. Variationen bland musiken är extremt inbjudande och passar omgivningen som handen i handsken (även om det hade varit trevligt att kunna lägga in sitt eget soundtrack och utmaningar för att förlänga spellängden). Beat Games jobbar åtminstone på mer innehåll och lovar att hålla igång festen i framtiden.

Det extremt polerade tekniska utförandet och det storslagna soundtracket garanterar många timmars skoj med Beat Saber, ett plus i kanten är att du även får lite fysisk träning samtidigt som du spelar. Bara efter en kvarts spelande - var vi genomdränkta av svett. Du kan glömma den dyra helgen med festande ute på krogen, eftersom Beat Saber ger dig ett högkvalitativt sci-fi-techno-party i ditt vardagsrum med ett enkelt knapptryck. Begynnelsen av rytmiska spel-genren är här med Beat Saber.

Beat SaberBeat SaberBeat SaberBeat Saber
Du ser vilken ärlig omgivning vi pratar om va?
9 / 10